Auteursfiche
Auteur Verschelden, Griet |
Beschikbare documenten van deze auteur



B.L.O.K.: Sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de Betekenis, Leefbaarheid en Ontplooiingskansen voor Kinderen en Tieners in de context van stapelbouw / Marlies Marreel
![]()
Titel : B.L.O.K.: Sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de Betekenis, Leefbaarheid en Ontplooiingskansen voor Kinderen en Tieners in de context van stapelbouw Documenttype: onderzoek Auteurs: Marlies Marreel, Onderzoeker ; Jo Boonen, Onderzoeker ; Sven De Visscher, Promotor ; Pieter Foré, Co-promotor ; De Brauwere, Greet, Co-promotor ; Ruben Joye, Co-promotor ; Verschelden, Griet, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Hoewel een belangrijke groep kinderen en tieners in een context van hoogbouw opgroeit, hebben we weinig zicht op hun ervaringen rond de leefbaarheid van hoogbouwomgevingen, de sociale en ruimtelijke beleving van hun woonomgeving, wat het ook moeilijk maakt om zicht te krijgen op volgens kinderen en tieners wenselijke ontplooiingsmogelijkheden die de omgeving van hoogbouw zou moeten aanreiken. De centrale doelstelling van dit projectvoorstel is om aan de hand van sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek met kinderen en tieners beter zicht te krijgen op de betekenisgeving, leefbaarheid en ontplooiingskansen voor kinderen en tieners in verschillende contexten van hoogbouw, teneinde aandachtspunten aan te reiken aan ontwerpers en sociaal werkers om meer ondersteunende en kansrijke hoogbouwomgevingen te creëren.
Het project schuift verschillende onderzoekssporen naar voor: (1) theoretisch literatuuronderzoek en praktijkgerichte state-of-the-art rond kinderen en stapelbouw; (2) sociaalruimtelijk belevingsonderzoek bij kinderen en tieners in stapelbouwomgevingen; (3a) ontwerpend onderzoek op concrete stapelbouwomgevingen of planningsprocessen; (3b) onderwijsspoor met interdisciplinaire onderwijsactiviteiten die het thema binnen de opleidingen sociaal werk en landschaps- en tuinarchitectuur onder de aandacht moeten brengen.Summary: The interdisciplinary PWO-project B.L.O.K. is a research project within the University College of Ghent. The project focusses on trying to discover the meaning children and teenagers give to high- and medium- rise housing environments (referring to any kind of layered housing), and what opportunities they find in these environments. The main goal of the research is to help designers and social workers to create or support meaningful and supportive high- and medium- rise housing environments. The project entails different research tracks to realize this goal. (1) First, there’s a literature review and a practice-based state-of-the-art about children living in high- and medium- rise housing environments; (2) a socio-spatial perception study with children and teenagers; (3a) research by design in concrete cases of layered housing or processes of planning; (3b) an educational approach with interdisciplinary educational activities in which we try to underline the research themes in the educational programs of social work and landscape architecture at the university college. Startdatum / Start date : 01/10/2016 Einddatum / End date : 30/09/2019 Output : https://www.researchgate.net/project/PWO-BLOK Financiering / Funding : PWO project URL : : http://blok.kids-gids.be/ Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent - Mens en Welzijn Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Architectuurwetenschappen/Sociaal werk Methodologische dimensies : Face-to-face/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen Link naar een elektronische bron: https://onderzoek.hogent.be/projecten/blok/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3245 Kinderen in Stedelijke Ruimtes: ontwikkeling van een sociaal en ruimtelijk onderzoeks- en reflectiekader / Sven De Visscher
![]()
Titel : Kinderen in Stedelijke Ruimtes: ontwikkeling van een sociaal en ruimtelijk onderzoeks- en reflectiekader Andere titel : Children in Urban areas: development of a social and spatial research and reflection framework Documenttype: onderzoek Auteurs: Sven De Visscher, Onderzoeker ; Verschelden, Griet, Co-promotor ; De Brauwere, Greet, Co-promotor ; Pieter Foré, Co-promotor ; Verbeken, Joris, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoekSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar kinderen in stedelijke ruimtes. Meer specifiek gaat het om het onderzoeksprogramma "Leefbare stad en omgeving". In dit project wordt een onderzoeks- en leerproces opgezet rond de betekenis van kindvriendelijke stedelijke ruimtes en de ontwerpimplicaties ervan. Er worden vier parallelle onderzoekslijnen uitgewerkt: (1) een literatuur- en bronnenonderzoek in samenwerking met de Europese partners, dat resulteert in een internationaal publiceerbare ‘state of the art’ rond het thema; (2) een beleidsreflectie-proces op basis van een ontwerpend Delphi-onderzoek; (3) een ontwerpend onderzoeksleerproces door middel van pilootprojecten in vier Gentse wijken; en (4) ontwikkelingsproces van de onderzoeks- en reflectietool. Kinderen worden in deze verschillende onderzoekslijnen opgenomen als medeonderzoekers. Summary: This project concerns research into children in urban areas. More specifically, the research program of the project focuses on “Liveable city and environment”. In this project a research and learning process regarding the meaning of child friendly urban areas is set up. Four parallel research angles are worked out: (1) a literature- and sources research in collaboration with European partners, which results in an international publishable state of the art surrounding this theme; (2) a policy reflection process based on a designed Delphi research; (3) a designed research learning process by means of pilot projects in four areas of Ghent (City in Belgium); and (4) development process of the research- and reflection tool. Children are considered as fellow-researchers within each of these different research angles. Startdatum / Start date : 01.09.2013 Einddatum / End date : 31.08.2016 Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent Onderzoekstype : Actieonderzoek/Beleidsgericht onderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Geografie, geologie, ruimtelijke indeling, urbanisatie Methodologische dimensies : Internationaal/buitenland/Literatuur, documentanalyse/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Participatief onderzoek met kinderen en jongeren/Processen bestuderen/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://pure.hogent.be/portal/nl/projects/kinderen-in-stedelijke-ruimtes-ontwikke [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2119 Het ontwikkelen van een operationele definitie van (een) model(len) voor leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs / Verschelden, Griet
![]()
Titel : Het ontwikkelen van een operationele definitie van (een) model(len) voor leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs Andere titel : The development of an operational definition of (a) model(s) for student support in secondary education Documenttype: onderzoek Auteurs: Verschelden, Griet, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Onderwijs:Zorg op school Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar het ontwikkelen van een operationele definitie van (een) model(len) voor leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs. Dit gebeurt op basis van een literatuurstudie en een praktijkanalyse (een bevraging van een 20-tal scholen in Vlaanderen). Volgende onderzoeksvragen staan in dit onderzoek centraal: (1) Wat is de rechtspositie van jongeren in het secundair onderwijs en hoe vinden we het begrip 'leerlingenbegeleiding' hierin terug? (2) Welk pedagogisch referentiekader wordt gehanteerd door elk van de modellen van leerlingenbegeleiding? (3) Welke definitie en modellen voor leerlingenbegeleiding bestaan er? (4) Hoe verhouden gegevens over leerlingenbegeleiding zich tot gegevens uit het schoolbelevingsonderzoek? Summary: This project concerns research into the development of an operational definition of (a) model(s) for student support in secondary education. This research is based on a literature study and a practice analysis (based on a survey conducted in approximately 20 schools in Flanders, Belgium). The project focuses on the following research questions: (1) What is the legal position of students in secondary school and how does this position include the notion of ‘student support’? (2) Which pedagogic references are used in the different models of student support? (3) What are the existing definitions and models for student support? (4) How do data regarding student support relate to data from school experience studies? Startdatum / Start date : 1996 Einddatum / End date : 1996 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Literatuurstudie/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://users.ugent.be/~rroose/onderzoekarchief.htm Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2077 Pedagogische begeleiding van jongeren in non-formele contexten
Titel : Pedagogische begeleiding van jongeren in non-formele contexten Andere titel : Pedagogic assistance to youth in non-formal contexts Documenttype: onderzoek Auteurs: De Bie, Ann, Promotor ; Verschelden, Griet, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de pedagogische begeleiding van jongeren in non-formele contexten. Dit onderzoek peilt naar strategieën en begeleidingskenmerken van jeugdwelzijnswerkers om een welzijnsverhoging bij jongeren te realiseren. De vraag naar empirische indicatorenontwikkeling wordt hier dus bekeken vanuit het perspectief van jeugdwelzijnswerkers in non-formele contexten. Summary: This research examines strategies and characteristics of social workers in light of increasing the wellbeing of youth. In this project, empirical development of indicators is thus addressed through the perspective of social workers who are active in non-formal contexts. Startdatum / Start date : 01.01.2003 Einddatum / End date : 10.01.2007 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociaal werk Methodologische dimensies : Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1919
Titel : Samen op een hobbelpaard. Over preventie en ondersteuning van opvoedingssituaties Documenttype: boek Auteurs: Decoene, John, Auteur ; Myny, Frank, Auteur ; Verschelden, Griet, Auteur ; Vanthuyne, Tine, Auteur Uitgegeven: Antwerpen- Apeldoorn : Garant Publicatiedatum: 2006 Paginering : 172 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:VlaanderenSamenvatting: Dit boek reikt een denkkader en concrete preventie-praktijken aan voor de ondersteuning van opvoedingssituaties. Kinderen en jongeren zijn hierbij, net als ouders en andere opvoeders, actoren die de opvoedingssituatie zelf mee construeren.
Onder impuls van het team preventie bijzondere jeugdbijstand West-Vlaanderen werden meerdere preventiepraktijken ter ondersteuning van opvoedingssituaties ontwikkeld. Deze situaties doen zich voor in het gezin en in andere opvoedingsmilieus waaronder de vrije tijd, het onderwijs en de kinderopvang. Deze preventiepraktijken hebben eenzelfde doelstelling. Ze voorkomen dat gezinnen worden uitgesloten van het opvoedingsondersteunend aanbod en sociale probleemdefinities waarin ze betrokken zijn. Ze buigen zich in samenwerking en in samenspraak met ouders en kinderen over de vraag welke opvoeding geboden moet worden opdat alle kinderen in alle situaties zich sociaal en cultureel kunnen ontplooien. De auteurs brengen in deze publicatie verslag uit van dit proces. Daarbij worden deze praktijken ook geplaatst binnen meer theoretische reflecties over preventie, pedagogiek en de ontmoeting tussen gezin en samenleving. Tot slot reflecteren een aantal deskundigen inzake opvoeding en preventie op het ontwikkelde denkkader en de concrete preventiepraktijken. Dit boek richt zich tot iedereen die zich (in praktijk, beleid en onderzoek) bezighoudt met ondersteuning van opvoedingssituaties en preventie.Summary: This book offers a framework and concrete prevention-practices as a support system when certain parenting situations arise. Children and youngsters are, just as parents and educators, actors construing this parenting situation themselves. Driven by a special youth assistance prevention team in West Flanders, several prevention practices were developed to support these parenting situation. These situations occur in family and other educational environments, e.g. leisure time, education and child care. These prevention practices all have the same goal. They want to prevent families to be excluded from the offered parenting support and the social problematic definitions they are involved in. They examine the question of what kind of education should be offered to ensure that all children in all situations can develop themselves in a social and cultural way. They examine this in cooperation and in consultation with parents and children. In this publication, the authors report on this process. At the same time, practices are placed in a more theoretical reflection about prevention, pedagogy and the meeting of family and society. Finally, some experts reflect on the education and prevention of the developed framework and the concrete practices of prevention. This book targets people that are involved (in practice, policy and research) in supporting parenting situations and prevention. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1219 Elektronische documenten
![]()
2007 Boekbespreking TJK Samen op een hobbelpaardURLThe history of youth work in Europe / Filip Coussée ; Verschelden, Griet ; Van de Walle, Tineke ; Marta Mędlińska ; Wiliamson, Howard
![]()
Permalink