Auteursfiche
Auteur Verdonck, Evi |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Beleidsindicatoren ‘Time-out’ in het onderwijs Andere titel : Policy indicators 'Time-out' in education Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Verdonck, Evi, Onderzoeker ; Deboutte, Gie, Onderzoeker ; Deklerck, Johan, Promotor ; Johan Put, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit kortlopend onderzoek heeft zich toegelegd op een meer diepgaande analyse van de toepassing van door de Vlaamse overheid gesubsidieerde time-outs en hergo’s. Het onderzoek bestond uit vier luiken:
(a) analyse van de registratieformulieren van de kenmerken van de leerlingen;
(b) in kaart brengen van aanverwante projecten in Vlaanderen via een vragenlijst;
(c) analyse van de gepercipieerde en de objectieve effectiviteit door de scholen van time-out en hergo via een vragenlijst; en
(d) verdiepende analyse van specifieke elementen uit de vragenlijsten.
Resultaten: Het huidige time-outaanbod biedt een rustpunt voor de leerling en de school. Bij leerlingen die te maken hebben met een hergo en een korte time-out is de kans reëel, mits bijdrage van meerdere partners, om de bestaande problemen het hoofd te bieden en terug te integreren in de schoolcontext. Voor leerlingen met diepgaande en complexe problemen (schoolproblemen, gezinsproblemen en gedragsproblemen) die meestal terecht komen in een lange time-out volstaat een time-out van zes weken in de meeste gevallen niet om tot een fundamentele heroriëntering te komen. Verdere hulpverleningstrajecten dienen zich hier te manifesteren binnen de onderwijscontext. De motivering van en samenwerking tussen scholen, time-outorganisaties en de welzijnssector is een absolute vereiste om deze jongeren in een startpositie te brengen die hem toelaat een succesvol leer- en levenstraject in handen te nemen.
Summary: This research project aims at providing a contextualised understanding of how Flemish time-out projects operate, in order to provide the Flemish authorities with information and guidelines about the 'Time out' concept as a prevention strategy for, and a reaction to, problem behavior. The project include four analyses:
(a) an analysis of the registration forms of Time-out participants, from different relevant parameters;
(b) an overview of all Time-out related projects in Flanders that are relevant for a Time-out policy;
(c) an analysis of the perceived and objective effectivity of the projects through a standardized, quantitative questionnaire;
(d) an in-depth analysis of specific elements (such as school career and participant characteristics) of the questionnaire by using statistical methods.
Startdatum / Start date : 01.08.2008 Einddatum / End date : 31.12.2008 Output : Deboutte, G., Roevens, E., Verdonck, E., & Deklerck, J. (2010). Time-out en hergo op school: het beleidsindicatorenonderzoek in beeld: bevindingen en uitdagingen. Caleidoscoop, 22(5), pp. 38-44./Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2008). Beleidsindicatoren time-out in het onderwijs. Onderzoeksrapport in opdracht van departement Onderwijs en Vorming en departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Leuven: KU Leuven, LINC. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Jongerenwelzijn/Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.law.kuleuven.be/linc/onderzoek/Time_Out_volledig_onderzoeksrapport.pd [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2512
Titel : Geweld, gemeten en geteld. Scholenonderzoek 2018 Andere titel : Aanbevelingen in de aanpak van geweld tegen kinderen en jongeren. Documenttype: onderzoek Auteurs: Van Haecken, Sarah, Auteur ; Verdonck, Evi, Auteur ; Groenen, Anne, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Kinderrechten (algemeen)Samenvatting: Kinderen en jongeren komen vaak in contact met geweld thuis, op school, in hun vrije tijd of elders. Geweld is een fenomeen van alle tijden. Het is dan ook belangrijk om een grondig inzicht te krijgen in alle dynamieken van geweld bij minderjarigen en een integrale aanpak te hanteren. Dit onderzoek heeft als doel om de prevalentie van geweld bij minderjarigen in kaart te brengen en op het einde van het onderzoek enkele beleidsaanbevelingen te formuleren. Summary: Children and young people are often exposed to violence at home, at school, in their spare time or elsewhere. Violence is a phenomenon of all times. It is therefore important to gain a thorough understanding of all the dynamics of violence among minors and to adopt an integrated approach. The aim of this study is to identify the prevalence of violence among minors and to formulate some (policy)recommendations at the end of the study. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : UC Leuven-Limburg Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek/Praktijkgericht onderzoek Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Face-to-face/Schriftelijk/Kwalitatief onderzoek/Diepte- en/of expertinterviews Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3380 Elektronische documenten
![]()
Geweld, gemeten en geteldAdobe Acrobat PDF
Titel : Jongeren en geweld. Dader- en slachtofferschap gemeten en beleefd Documenttype: boek Auteurs: Verdonck, Evi, Auteur ; Cops, Diederik, Auteur ; Pleysier, Stefaan, Auteur ; Johan Put, Auteur Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 2011 Paginering : 248 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:AlgemeenSamenvatting: "Jongeren en geweld" is een thema dat niet zelden aanleiding geeft tot ongerustheid en verhitte discussies. Media, politici en wetenschappers besteden ruim aandacht aan het fenomeen. Jongeren komen hierbij in hoofdzaak als probleem in beeld. Bovendien lijkt de overtuiging dat jongeren steeds gewelddadiger worden algemeen aanvaard. Als antwoord op die maatschappelijke bezorgdheid worden door beleidsmakers allerlei initiatieven genomen, zowel preventief als repressief. De mening dat jongerengeweld de laatste jaren is toegenomen, is echter zelden gestoeld op een wetenschappelijk onderbouwde analyse. Bovendien wordt in het debat de mening en perceptie van jongeren zelf niet of onvoldoende betrokken. In dit boek brengen onderzoekers van de KU Leuven in opdracht van het Vlaams Vredesinstituut alle recente gegevens samen die in Vlaanderen beschikbaar zijn over jongerengeweld. Naast een kritische kijk op dit bestaande cijfermateriaal, worden ook nieuwe diepgravende analyses uitgevoerd op cijfers van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) en de Veiligheidsmonitor. Dit kwantitatief luik schetst een beeld van de omvang, aard en evolutie van de problematiek. Bovendien worden ook de resultaten van nieuw kwalitatief onderzoek naar de attitudes en perceptie van jongeren zelf gepresenteerd. Dit maakt van deze studie een belangrijke aanvulling op het beschikbare onderzoek. Het boek 'Jongeren en geweld' geeft beleidsmakers en iedereen met een hart voor jongeren een actueel en genuanceerd beeld van jongerengeweld. Summary: "Youth and violence" is a theme that often leads to concern and heated discussion. Media, politicians and scientists pay quite some attention to the phenomenon. Young people are mainly seen as the problem. Even more, there seems to exist an increasing belief in the conviction that young people are getting more violent. As a response to this societal concern, policy makers are taking all sorts of initiatives, preventive as well as repressive. The opinion that youth violence has increased in the past few years, is seldom based on a scientific analysis. Furthermore, the view and perception of the young people are only seldom, or not at all, incorporated into the debate. All recent data that is available in Flanders about youth violence are collected in this book by researchers of the KU Leuven, commissioned by the Flemish Institute for Peace. Besides a critical view on this existing data, there are also in depth analyses performed on the figures of the Youth Research Platform and the Monitor on Safety. This quantitative part provides insight on the size, the nature and the evolution of the issues. In addition, the results of new qualitative research concerning the attitudes and perceptions of young people themselves are presented. This makes the study an important addition to available research. The book 'Jongeren en geweld' gives policy makers and anyone with a heart for young people a current and nuanced view on youth violence. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1207 Elektronische documenten
![]()
2012 Boekbespreking TJK Jongeren en geweldURL
Titel : Preventie gespiegeld. Preventie m.b.t. jeugd inzake welzijn en gezondheid Documenttype: artikel Auteurs: Vettenburg, Nicole, Auteur ; Burssens, Dieter, Auteur ; Goris, Kevin, Auteur ; Melis, Bie, Auteur ; Jan Van Gils, Auteur ; Walgrave, Lode, Auteur ; Verdonck, Evi, Auteur Uitgegeven: Antwerpen : Maklu Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Panopticon Vol. 24, Nr. 6 Paginering : p. 529-546 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen Samenvatting: Dit artikel is enkel beschikbaar in gedrukte vorm. Summary: This article is only available in printed format. Link naar een elektronische bron: http://www.maklu.be/Panopticon/panopticon.aspx Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1804 Een zelfrapportage-onderzoek naar slachtofferschap van geweld bij Vlaamse scholieren: een blik op de resultaten met een ethische reflectie / Verdonck, Evi
![]()
Titel : Een zelfrapportage-onderzoek naar slachtofferschap van geweld bij Vlaamse scholieren: een blik op de resultaten met een ethische reflectie Documenttype: artikel Auteurs: Verdonck, Evi, Auteur ; Groenen, Anne, Auteur ; Van Haeken, Sarah, Auteur Uitgave: 4 Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 Paginering : 375-389 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):ParticipatieSamenvatting: Kinderen en jongeren die in aanraking komen met geweld in hun dagelijkse leven, het
blijft een manifest probleem. Een goed beleid vereist een grondig inzicht in de problematiek en inbreng van de betrokkenen voor een aanpak op maat. Het Kinderrechtenverdrag stipuleert dat elke staat de nodige maatregelen moet nemen om kinderen te
beschermen tegen alle vormen van geweld (art. 19) en dat kinderen het recht op participatie en vrije mening hebben, en dus inspraak moeten hebben (art. 12). Het bevragen van minderjarigen is noodzakelijk om een zicht te krijgen op de specifieke aard
van de problematiek en om het hulpaanbod te optimaliseren. Dit artikel beschrijft de
resultaten van een grootschalige representatieve bevraging bij 1713 kinderen en jongeren in Vlaanderen. Hun ervaringen met geweld worden in het licht van artikel 12 en
19 van het Kinderrechtenverdrag vanuit ethische invalshoek benaderd. Hoe betrek je
kinderen en jongeren in een kwantitatieve bevraging over gevoelige topics? Welke ethische stappen dienen onderzoekers in acht te nemen? Waar liggen uitdagingen voor
een gebalanceerde benadering?Summary: Children’s exposure to violence, it remains a manifest problem. A good policy
requires a thorough insight into the phenomenon and perspectives of all parties. The
Convention on the Rights of the Child stipulates the responsibility of the states to
protect children against all forms of violence (Art. 19) and children’s right to participate (Art. 12). A prevalence study is necessary in order to gain insight into the specific nature of violence and to optimize the support of victims. This article publishes
the results of a large-scale representative survey of 1713 students in Flanders. In the
light of articles 12 and 19 of the Convention on the Rights of the Child, their experiences with violence are mapped from an ethical perspective. How do you involve children and young people in a survey related to sensitive topics? Which ethical steps had
to be taken into account? What are the ethical challenges?Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3546 Elektronische documenten
![]()
LARCIER_tjk2019-4_v1_artikel 6Adobe Acrobat PDF