Auteursfiche
Auteur Davis, John M. |
Beschikbare documenten van deze auteur



Analysing Participation and Social Exclusion With Children and Young People. Lessons From Practice / Davis, John M.
![]()
Titel : Analysing Participation and Social Exclusion With Children and Young People. Lessons From Practice Documenttype: artikel Auteurs: Davis, John M., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 15, No. 1 Paginering : 323–363 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: De term sociale uitsluiting wordt vaak bekritiseerd door de VN aangezien het een te vage term is. Het is moeilijk om een duidelijke definitie te geven, omdat het concept van sociale uitsluiting veel zaken omvat en zowel de gevolgen van armoede kan omvatten als de manier waarop mensen reageren in een sociale setting. Deze paper geeft een kritische reflectie over het nut van de verscheidene perspectieven van sociale uitsluiting, inclusief het idee dat sociale uitsluiting bij kinderen en jongeren overwonnen kan worden door betrokken te zijn in participatieve projecten. Een aantal discours worden vergeleken, inclusief deze die ongelijkheid verbinden aan de nood voor een grotere individuele morele verantwoordelijkheid; het verwijderen van sociale barrières voor lokale ruimtes, vrije tijd, onderwijs en werk; etc. De paper ontwikkelt een complex begrip van sociale uitsluiting dat voorbij gaat aan valse tweedelingen. De tweede helft van de paper vergelijkt deze discussie met de bevindingen van een participatief project dat werd uitgevoerd in Liverpool, UK. Er wordt besloten dat er nood is aan het opnemen van een complexer begrip van uitsluiting en participatie. Summary: The term social exclusion has often been critiqued by the UN for being too vague. To give a distinct definition is very difficult, since the concept of social exclusion is very broad and can range from effects of poverty to the way people interact in a social setting. This paper reflects critically on the utility of several perspectives of social exclusion, including the idea that social exclusion of children and young people can be overcome by involvement in participatory projects. A number of discourses are compared, including those that relate exclusion to the need for greater individual moral responsibility; removal of social barriers to local spaces, leisure, education and work; etc. The paper develops a complex notion of social inclusion that moves beyond false dichotomies. The second half of the paper compares this discussion to the findings of a participatory project that was carried out in Liverpool, UK. It concludes that there is a need for the adoption of a much more complex understanding of exclusion and participation. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755607x181702 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1252 "Me and the 5 P's": Negotiating Rights-Based Critical Disabilities Studies and Social Inclusion / Shannon A. Moore
![]()
Titel : "Me and the 5 P's": Negotiating Rights-Based Critical Disabilities Studies and Social Inclusion Documenttype: artikel Auteurs: Shannon A. Moore, Auteur ; Melchior, Luke, Auteur ; Davis, John M., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 16, No. 2 Paginering : p. 249-262 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Deze paper presenteert een integratie van verschillende inzichten met betrekking tot studies over beperkingen, kinderrechten en sociale uitsluiting vanuit de theorie en de praktijk. Het wordt geconceptualiseerd door twee presentaties, gegeven door Dr. John Davis en Mr. Luke Melchior bij 'Investeringen en Burgerschap op weg naar een Transdisciplinaire Dialoog in de Kinderrechten' van de Brock Universiteit, Canada. Centraal in deze discussie staan de ervaringen van beperkingen, die men in de realiteit beleefd. Dit in tegenstelling tot enkel het onderwerp van een onderzoek te zijn. Hierdoor kan een genuanceerd ervaringsgericht perspectief worden weergegeven. De bedoeling van deze samenwerking is het benadrukken dat de rechten van jongeren, vanuit het perspectief van de studies over beperkingen, geïnformeerd kunnen zijn door de analyse van de machtsrelaties en de vijf principes van protectie, preventie, provisie, participatie en perceptie (5 P's). Summary: This paper presents an integration of insights from critical disabilities studies, child rights and social exclusion in theory and practice and is conceptualized from two keynote presentations given by Dr. John Davis and Mr. Luke Melchior at "Investment and Citizenship Towards a Transdisciplinary Dialogue in Child Rights" at Brock University, Canada. In addition, the lived experience of disability is at the centre of this discussion rather than being the object of inquiry, providing a nuanced experiential perspective. The aim of this collaboration is to emphasize that young peoples' rights from the perspective of critical disabilities studies may be informed by an analysis of power relations and the five principles of protection, prevention, provision, participation, and perception (5 P's). Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x301827 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1225
Titel : Moving the participation agenda forward Documenttype: artikel Auteurs: Hill, Malcolm, Auteur ; Davis, John M., Auteur ; Prout, Alan, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 18, Nr. 2 Paginering : p. 77-96 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleidSamenvatting: Dit artikel biedt een kritische benadering van participatie in de context van beleid, praktijk, onderzoek en theorie. Op vele vlakken is de omgeving van elk van deze domeinen voorstander van meer participatie, maar er bestaat even veel bewijs over beperkte impact van recente participatieve maatregelen en van een gevoel van desillusie bij vele jongeren die betrokken werden in consultatie en beslissingsprocessen. Er wordt een stap vooruit voorgesteld, die samenwerking bevat tussen alle sleutel-stakeholders waaronder kinderen en jongeren, die doelen en mechanismen van participatie en sociale inclusie met elkaar verbindt en die geëngageerd is om tastbare resultaten te bereiken, op basis van de wensen van kinderen en jongeren. Summary: This article critically examines participation in the contexts of policy, practice, research and theory. In many respects the environments in each of these domains is supportive of increased participation, yet there is also much evidence of limited impact by recent participative measures and of disillusionment by many young people who have been engaged in consultation and decision-making. A way forward is suggested, which entails collaboration among all the key stakeholders including children and young people, connects participatory and social inclusion aims and mechanisms, and is committed to achieving tangible outcomes based on the wishes of children and young people. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/chi.819/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1726
Titel : Reflecting on Children and Young People's Participation in the UK Documenttype: artikel Auteurs: Tisdall, E. Kay M., Auteur ; Davis, John M., Auteur ; Gallagher, Michael, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 16, No. 3 Paginering : p. 343-354 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Het artikel gaat na op welke manier de participatie van kinderen en jongeren in de publieke besluitvorming wordt bevorderd in het VK. De tekst overweegt op kritische wijze de meest voorkomende redenen die (dwingend) naar voor worden gebracht in verband met participatie en die kunnen worden gecategoriseerd als volgt: de bevordering van kinderrechten; overeenstemming met het consumentisme en de betrokkenheid van de gebruiker; verbetering van de democratie; en het ontwikkelen van het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Elk van deze redenen kan beroep doen op een bepaalde agenda-setting van beleidsvoerders, professionals en andere invloedrijke volwassenen, om op die manier ruimte en ondersteuning te verschaffen voor participatie. Het is echter onvermijdelijk dat elke reden bepaalde voordelen en nadelen heeft, die tot uiting komen in de huidige trends en de hierbij voorkomende dilemma's in de activiteiten met betrekking tot participatie van kinderen en jongeren. Summary: The article interrogates how children and young people's participation in public decision-making has been promoted in the UK. It considers critically the reasons typically (and persuasively) put forward for such participation, which can be categorized as: the promotion of children's rights; alignment with consumerism and service user involvement; enhancing democracy; and developing children's well-being and development. Each of these reasons can appeal to particular agendas of policy-makers, professionals and other influential adults, to provide room and support for participation. But inevitably each reason has certain advantages and disadvantages, acted out in current trends and accompanying dilemmas in children and young people's participation activities. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x311187 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1245