Titel : |
Children and Participation in South Africa: An Overview |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Moses, Susan, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2008 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 16, No. 3  |
Paginering : |
p. 327-342 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika
|
Samenvatting: |
Deze paper onderzoekt het huidige beleid en de huidige gebruiken rond de participatie van kinderen in Zuid-Afrika. Door de analyse uit te voeren vanuit het socio-economische perspectief en vanuit een normatieve context binnen Zuid-Afrika, bekritiseert de paper de verschillende typologieën in verband met de participatie van kinderen die een te sterke focus leggen op de interne processen binnen de participatieve processen. Deze paper beargumenteert dat de theorieën van de participatie van kinderen rekening moeten houden met de reeks activiteiten die worden gelabeld als participatie. Bepaalde zaken moeten worden onderzocht; over wie kan participeren en waarom, wat het doel is van de participatie en onder welke condities dit mogelijk is. Dit vereist een onderzoek naar de processen in verband met participatie en de kinderen die hierbij zijn betrokken, ten opzichte van volwassenen binnen en buiten het proces en ten opzichten van bredere socio-politieke en economische omgevingen. |
Summary: |
This paper examines the current policy and practice around children's participation in South Africa. By situating the analysis from the perspective of the socio-economic and normative context within South Africa the paper critiques current typologies of children's participation for focusing too narrowly on processes internal to participatory processes. The paper argues that theorizations of children's participation need to take account of the range of activities which are labeled as children's participation and interrogate issues around who gets to participate and why, what the purposes of the participation are and under what conditions it is possible. This requires examining participatory processes and the children involved in them in relation to adult actors within and beyond the process as well as in relation to broader socio-political and economic environments. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x311178 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1228 |