Auteursfiche
Auteur Tisdall, E. Kay M. |
Beschikbare documenten van deze auteur



Children's Participation in Family Law Proceedings: A Step Too Far or a Step Too Small / Tisdall, E. Kay M.
![]()
Titel : Children's Participation in Family Law Proceedings: A Step Too Far or a Step Too Small Documenttype: artikel Auteurs: Tisdall, E. Kay M., Auteur ; Bray, K., Auteur ; Marshall, K., Auteur ; Cleland, A., Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Journal of Social Welfare and Family Law Vol. 26, No. 1 Paginering : p. 17-33 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: De Kinderact 1995 (Schotland) heeft voor kinderen het recht vastgesteld om hun standpunten te laten gelden in familierechtelijke procedures. Deze rechten strekken zich verder uit dan eender waar in het VK: het eisen dat ouders hun kinderen consulteren wanneer ze ‘belangrijke beslissingen’ nemen, in het creëren van een aantal mechanismes zodat kinderen hun standpunten kunnen meedelen en door het gemakkelijker te maken voor kinderen om deel te nemen aan wettelijke procedures indien ze wettelijk bevoegd zijn. Zulke rechten zijn niet zonder controverse, noch in het abstracte (Is het in het belang van het kind om betrokken te zijn in gerechtelijke procedures? Moeten kinderen zulke rechten verkrijgen?) en noch in de praktijk (hebben de kinderen en ouders kennis over deze rechten en de bijhorende plichten? Hoe kunnen juridische professionals de compentie van een kind bepalen?). Deze paper onderzoekt deze controverses door gebruik te maken van de bevindingen uit een onderzoek naar de haalbaarheid hiervan met kinderen, ouders en juridische professionals. Summary: The Children (Scotland) Act 1995 established children's rights to have their views considered in family law proceedings. These rights go further than elsewhere in the UK: in requiring parents to consult their children when making any ‘major decision’, in creating a range of mechanisms for children to state their views and through facilitating children becoming party to legal proceedings if they are legally competent. Such rights are not without controversy, either in abstract (Is it in children's best interests to be involved in court proceedings? Should children have such rights?) or in practice (Do children and parents know of these rights and accompanying duties? How do legal professionals judge a child's competency?). This paper explores such controversies, using findings from a feasibility study undertaken with children, parents and legal professionals. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01418030410001694387#.Ud0aY6zgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1511 Children’s Participation: Questioning Competence and Competencies Social Inclusion / Le Borgne, Carine
![]()
![]()
Titel : Children’s Participation: Questioning Competence and Competencies Social Inclusion Documenttype: artikel Auteurs: Le Borgne, Carine, Auteur ; Tisdall, E. Kay M., Auteur Uitgegeven: Cogitatio Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Social Inclusion Paginering : Volume 5, Issue 3, Pages 122–130 Taal : Engels (eng) Samenvatting: Hoewel artikel 12 van het Verdrag inzake de rechten van het kind de deelname van kinderen aan de collectieve besluitvorming heeft aangemoedigd, staat de literatuur vol met de uitdagingen en successen van deze deelname. Een van de uitdagingen is het beeld dat volwassenen hebben van de competentie en competenties van kinderen. Deze worden vaak gebruikt als drempelcriteria, zodat kinderen die als incompetent of onbekwaam worden beschouwd, mogen niet deelnemen of worden niet ondersteund. Ondanks deze nonchalante De laatste worden zelden expliciet gedefinieerd, getheoretiseerd of onderbouwd. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek in Tamil Nadu (Zuid-India) en Schotland. (VK), met twee niet-gouvernementele organisaties die de participatie van kinderen in hun gemeenschappen ondersteunen. Het artikel onderzoekt hoe medewerkers de competentie en competenties van kinderen kunnen valideren en verbeteren, door kinderen op te stoten naar de besluitvorming te beïnvloeden en de kennis van kinderen te erkennen en te vergroten. Deze empirische bevindingen suggereren de noodzaak voor een beter onderzoek van de concepten van competentie en competenties, waarbij het ontkrachtingspotentieel ervan wordt erkend. De De bevindingen stellen dat competentie situationeel en sociaal geconstrueerd is in plaats van een vast en individueel kenmerk.
Summary: While Article 12 of the Convention on the Rights of the Child has encouraged children’s participation in collective decision-making, the literature is replete with the challenges as well as successes of such participation. One challenge is adults’ perceptions of children’s competence and competencies. These are frequently used as threshold criteria, so that children viewed as incompetent or lacking competencies are not allowed or supported to participate. Despite this casual elision between children’s participation and their (perceived) competence and competencies, the latter are rarely explicitly defined, theorised or evidenced. This article draws on research undertaken in Tamil Nadu (South India) and Scotland (UK), with two non-governmental organisations supporting children’s participation in their communities. The article examines how staff members can validate and enhance children’s competence and competencies, by scaffolding children to influence decision-making and recognising and adding to children’s knowledge. These empirical findings suggest the need for increased scrutiny of the concepts of competence and competencies, recognising their disempowering potential. The findings argue that competence is situationally and socially constructed rather than a set and individual characteristic. Link naar een elektronische bron: https://www.cogitatiopress.com/socialinclusion/article/view/986/986 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3453 Elektronische documenten
![]()
Children's ParticipationAdobe Acrobat PDF
Titel : Children’s Wellbeing and Children’s Rights in Tension? Documenttype: artikel Auteurs: Tisdall, E. Kay M., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2015 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 23 (4) Paginering : 769 – 789 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):AlgemeenSamenvatting: Het welzijn van kinderen is niet langer een puur academische discussie. Internationaal en in vele landen afzonderlijk is het een belangrijk kader geworden voor beleid en praktijk. In deze bijdrage wordt de relatie tussen de concepten 'kinderrechten' en 'welzijn' kritisch overwogen. Het artikel nodigt uit bredere vragen te stellen over hoe te pleiten voor de rechten van kinderen in de nationale en mondiale context waarin het welzijn van kinderen steeds meer aandacht krijgt, gevoed door oproepen tot evidence-based beleid en verantwoording via uitkomsten. Summary: Children’s wellbeing has moved from an academic field of interest to a policy and practice framework, internationally and in many countries. Children’s wellbeing tends to be twinned casually with children’s rights but recent Scottish legislation – the Children and Young People (Scotland) Act 2014 – has put children’s rights and children’s wellbeing in tension. This provides an opportunity to consider the concepts critically. The article scrutinises parliamentary debates and accompanying submissions, to reveal that children’s rights arguments failed due to political concerns about litigation and a lack of evidence that children’s rights improved children’s lives. Children’s wellbeing arguments were more successful, as children’s wellbeing continues the familiar trajectory of a needs-based approach. It has additional benefits of maximising outcomes, emphasising early intervention and prevention, and statistical development. It also risks being apolitical and professionally-driven, with no minimum standards and limited recourse for children’s and their families’ rights and complaints. These findings raise broader questions about how to argue for children’s rights in national and global contexts where children’s wellbeing has ever-increasing prominence, fuelled by calls for evidence-based policy and accountability via outcomes. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-023040 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3010 Is the Honeymoon Over? Children and Young People's Participation in Public Decision-Making / Tisdall, E. Kay M.
![]()
Titel : Is the Honeymoon Over? Children and Young People's Participation in Public Decision-Making Documenttype: artikel Auteurs: Tisdall, E. Kay M., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 16, No. 3 Paginering : p. 419-429 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Participatie van kinderen en jongeren in de publieke besluitvormingsprocedure is nu terug te vinden in de internationale en nationale agenda's. Dit artikel concludeert deze special issue van het International Journal on Children's Rights over zulke participatie, door drie centrale zaken in participatie van kinderen en jongeren te bespreken: wat wordt aanzien - of juist niet aanzien - als een legitieme vorm van participatie; het potentiële nut van de theorievorming rond bestuur, burgerschap en sociaal kapitaal; en hoe de rol van volwassenen (participatiemedewerkers) verstaan kan worden. Dit artikel bejubelt het succes van de retorische push voor de participatie van kinderen en jongeren, terwijl er wordt gesuggereerd dat de spanningen en dilemma's van de huidige praktijken en het huidige beleid geadresseerd moeten worden door nieuwe en revitaliserende ideeën en uitdagende theorieën. Summary: Children and young people's participation in public decision-making is now firmly on international and national agendas. This article concludes the special issue on such participation, by discussing three central issues for children and young people's participation: what is counted - or discounted - as legitimate forms of participation; the potential usefulness of theorisations of governance, citizenship and social capital; and how the roles of adults (participation workers) can be understood. The article celebrates the success of the rhetorical push for children and young people's participation, while suggesting that the tensions and dilemmas of current practice and policy need to be addressed by new and revitalised ideas and challenging theorisations. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x311240 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1238
Titel : Not so 'new'? Looking critically at childhood studies Documenttype: artikel Auteurs: Tisdall, E. Kay M., Auteur ; Punch, Samantha, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Children's Geographies Vol. 10 Paginering : p. 249 - 264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: De ‘nieuwe’ sociology of childhood dook 20 jaar geleden op en ijverde voor de erkenning van de sociale constructie van de kindertijd en de erkenning van de agency en de rechten van kinderen en jongeren. Andere disciplines deden mee aan dit groeiend academisch gebied, van kindergeografie tot recht, zodat de term ‘childhood studies’ een populair label werd. Beleid en praktijk beïnvloedden en werden beïnvloed door de childhood studies, vooral met betrekking tot het promoten van kinderrechten. Dit artikel verstrekt een insiderskritiek op de actuele toestand van de childhood studies, met aandacht voor theoretische uitdagingen en de globale toepasbaarheid in Noord en Zuid. Vanuit een childhood studies perspectief duidt dit artikel het potentieel aan van begrippen als relaties, verhoudingen en interacties. Summary: The ‘new’ sociology of childhood emerged over 20 years ago, arguing for the social construction of childhood to be acknowledged and for the recognition of children and young people's agency and rights. Other disciplines joined this growing academic area, from children's geographies to law, so that the phrase ‘childhood studies’ has become a popular label. Policy and practice both influenced, and were influenced by, childhood studies, particularly in relation to promoting children's rights. This paper provides an insider's critique of the current state of childhood studies, with attention to theoretical challenges and its applicability across Majority and Minority Worlds. From a childhood studies’ perspective, the paper suggests the potential of notions of relations, relationships and reciprocity. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14733285.2012.693376 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2459 Permalink