Auteursfiche
Auteur Smith, Anne B. |
Beschikbare documenten van deze auteur



"No, We Don’t Get a Say, Children Just Suffer the Consequences": Children Talk about Family Discipline / Dobbs, Terry Anne
![]()
Titel : "No, We Don’t Get a Say, Children Just Suffer the Consequences": Children Talk about Family Discipline Documenttype: artikel Auteurs: Dobbs, Terry Anne, Auteur ; Smith, Anne B., Auteur ; Taylor, Nicola, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 137–156 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Gezag en omgang
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw ZeelandSamenvatting: Deze studie wil onderzoeken wat de verschillende betekenissen zijn van discipline binnen het gezin en fysieke bestraffing vanuit het perspectief van kinderen. Dit is nodig om uit te leggen hoe discipline invloed uitoefent op kinderen, nu en in de toekomst. Er bestaat ook bezorgdheid over de uitvoering van Artikel 19 van het VN VRK. Dit artikel geeft aan dat de statelijke partijen ervoor moeten zorgen dat er gepaste wettelijke maatregelen worden genomen om het kind te beschermen tegen alle vormen van fysiek en mentaal geweld, misbruik, verwaarlozing, verwondingen en mishandeling. Nieuw–Zeeland heeft een verplichting om procedures te implementeren om kinderen te beschermen tegen geweld. Deze studie werpt licht over het feit dat kinderen een fysieke bestraffing al dan niet aanzien als een deel van de discipline van de familie, en geeft de impact weer volgens de kinderen zelf. Summary: This study wants to examine the different meanings of family discipline and physical punishment from the perspective of children. This is necessary to explain how discipline affects children, now and in the future. There also exist concerns about the implementation of Article 19 of the UN CRC. This article says that State Parties should make sure that appropriate legislative measures are taken to protect the child against all forms of physical and mental violence, abuse, neglect, injury or maltreatment. New Zealand has an obligation to implement procedures to protect children from violence. The study casts more light on whether children experience physical punishment as a part of family discipline, and determines the impact it has, according to the children themselves. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922694 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1274
Titel : Children and Young People's Participation Rights in Education Documenttype: artikel Auteurs: Smith, Anne B., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 15, No. 1 Paginering : 147-164 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kindertijd:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Deze paper beschrijft een nieuwe oriëntatie om de kindertijd te construeren, opkomend uit het discours van kinderrechten, sociologie van de kindertijd en de socio-culturele theorie. Traditioneel gezien hebben kinderen gebrek aan een stem en aan zichtbaarheid, maar stilaan ontstaat er meer erkenning voor de rol van kinderen als experts en sociale actoren die op actieve wijze mee opbouwen aan de betekenis van de kindertijd. De paper kijkt naar de manier waarop paradigmata van studies over de kindertijd nadruk leggen op de belangrijkheid van participatierechten voor kinderen en jongeren. De paper beschrijft hoe deze theoretische paradigmata worden weergegeven in het beleid en de praktijk van het onderwijs. Er wordt een analyse gedaan van de voorbeelden van onderzoek en de praktijk over de manier waarop kinderen worden aangemoedigd en ondersteund om actieve participanten en sociale actoren te zijn in hun vroege kindertijd, lager onderwijs en secundair onderwijs. De paper beargumenteert dat het hebben van participatierechten en het burgerschap deel uitmaken van een steeds evoluerend leerproces, en dat wat plaatsvindt in de onderwijsomgeving betekenis kan geven aan het begrip van kinderen over wat het inhoudt om een actieve en betrokken burger te zijn. Deze paper onderzoekt de toepassing van het nieuwe paradigma van "kinderstudies" op de ontwikkeling van het beleid en de praktijk met betrekking tot de participatierechten van kinderen in het onderwijs. Theorie en onderzoek wordt gebruikt om een raamwerk te ontwikkelen voor de beginselen van effectieve participatie, en vervolgens wordt er een voorbeeld geanalyseerd voor elk niveau (vroege kindertijd, lager onderwijs en secundair onderwijs) over de manier waarop de beginselen in de praktijk worden gezet in het onderwijs. Summary: The paper outlines a new orientation towards constructing childhood arising out of children's rights discourse, sociology of childhood and socio-cultural theory. Children have traditionally lacked voice and visibility, but slowly a recognition of children's role as social actors who are active co-constructors of meaning and "experts" on childhood is emerging. The paper looks at how the childhood studies paradigm highlights the importance of participation rights for children and young people. The paper describes how these theoretical paradigms are being reflected in educational policy and practice. It analyses examples of research and practice on how children are encouraged and supported to be active participants and social actors in their early childhood, primary and secondary education settings. The paper argues that having participation rights and being a citizen are part of an ongoing learning process, and that what happens in educational settings give meaning to children's understanding of what it is to be an active and involved citizen. This paper examines the application of the new paradigm of "children's studies" to the development of policy and practice relating to children's participation rights in education. Theory and research is used to develop a framework for the principles of effective participation, and then an example at each level (early childhood, primary and secondary) of how these principles have been put into practice in education is analyzed. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755607x181739 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1258
Titel : Children as Citizens and Partners in Strengthening Communities Documenttype: artikel Auteurs: Smith, Anne B., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 80, No. 1 Paginering : 103–108 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleidSamenvatting: Kinderen zijn burgers die recht hebben op erkenning, respect, en participatie. Door kinderen te positioneren als burgers krijgen ze de kans om een rol te spelen in het oplossen van fundamentele problemen en hun gemeenschap te versterken, in samenwerking met volwassenen. Onderzoek naar de mate waarin kinderen hun rechten, verantwoordelijkheid en burgerschap begrijpen, kan een platform bieden voor actie. Verschillende voorbeelden van projecten zijn beschikbaar, waar kinderen worden aangemoedigd en ondersteund om hun agency uit te oefenen en idealen over burgerschap in de praktijk om te zetten, op zo een manier dat het de gemeenschap ten goede komt. Indien kinderen hun rechten en verantwoordelijkheden als burgers kunnen uitoefenen, moeten er veranderingen optreden in de cultuur van zowel volwassenen als kinderen. Summary: Children are citizens who are entitled to recognition, respect, and participation. Positioning children as citizens gives them the opportunity to play a role in solving fundamental problems and, in partnership with adults, strengthen their communities. Research on children's understanding of rights, responsibilities, and citizenship can build a platform for action. Numerous examples of projects are available in which children have been encouraged and supported to exercise their agency and put into practice the ideals of citizenship for the benefit of their communities. If children are to exercise their rights and responsibilities as citizens, change must occur in both adult and child cultures. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-0025.2010.01012.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1366
Titel : Children's Participation Rights in Research Documenttype: artikel Auteurs: Powell, Mary Ann, Auteur ; Smith, Anne B., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Childhood Vol. 16, No. 1 Paginering : 124-142 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Dit artikel gaat de participatie van kinderen in onderzoek na, vanuit het perpectief van onderzoekers die studies hebben verricht met kinderen. De rapporten van de onderzoekers, verkregen dankzij een methode waarbij e-mails werden gebruikt om het interview te verrichten, suggereren dat de participatierechten van kinderen vooral in het gedrang worden gebracht waneer de potentiële participanten als kwetsbaar worden aanzien en het onderwerp van het onderzoek als gevoelig wordt beschouwd. Deze percepties resulteren in strikte ‘gatekeeping’ procedures om te voorkomen dat sommige kinderen deelnemen aan het onderzoek. Dit artikel besluit dat kinderen moeten aanzien worden als sociale actoren die een rol kunnen spelen in de beslissing om al dan niet deel te nemen aan het onderzoek, en niet als kwetsbare passieve slachtoffers. Zo een standpunt zou kunnen resulteren in zorgvuldige aandacht aan de effectieve communicatie met kinderen over onderzoek, en kan zeker stellen dat ze een centralere rol kunnen spelen in het besluitvorminsgproces over participatie. Summary: This article explores children's participation in research, from the perspectives of researchers who have conducted research with children. Researchers' reports, gained using an email interviewing method, suggest that children's participation rights are particularly compromised when the potential child participants are considered vulnerable and the topic of the research is regarded as sensitive. Such perceptions result in stringent gatekeeping procedures that prevent some children from participating in research. This article concludes that children should be viewed, not as vulnerable passive victims, but as social actors who can play a part in the decision to participate in research. Such a view would result in more careful attention to communicating effectively with children about research, and ensuring that they may have a more central role in decision-making about participation. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/16/1/124.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1380
Titel : New Zealand Children and Young People's Perspectives on Citizenship Documenttype: artikel Auteurs: Taylor, Nicola, Auteur ; Smith, Anne B., Auteur ; Gollop, Megan, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 16, No. 2 Paginering : p. 195-210 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Nieuw ZeelandSamenvatting: De perspectieven van 66 kinderen en jongeren (tussen 8-9 en 14-15 jaar) over hun begrip van burgerschapszaken werden verkregen door focusgroepsdiscussies in scholen in Nieuw-Zeeland. De kinderen gaven verslag over hun rechten en verantwoordelijkheden in de dagdagelijkse context van hun thuis, school en gemeenschap. Een oefening waarbij de kinderen zich een denkbeeldig land voorstelden, werd gebruikt om hun antwoorden te vergelijken met hun huidige leven in Nieuw-Zeeland. In het algemeen zagen de kinderen dit denkbeeldig land aan als veiliger, vrolijker en gezonder, met een grotere vrijheid en meer respect dan dat ze op het moment zelf ervoeren. Summary: The perspectives of 66 children and young people (aged 8/9 and 14/15 years) on their understanding of citizenship issues were obtained through focus group discussions in New Zealand schools. The children reported on their rights and responsibilities in the everyday contexts of home, school and community. An imaginary country exercise was also utilized to compare children's responses with their current lives in New Zealand. Children generally conceived of the new land as safer, happier and healthier, with greater freedoms and respect than they currently enjoyed. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x301791 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1241 Rethinking Children's Involvement in Decision-Making after Parental Separation / Smith, Anne B. ; Taylor, Nicola ; Tapp, Pauline
![]()
PermalinkPermalink