Auteursfiche
Auteur Thomas, Nigel |
Beschikbare documenten van deze auteur



An independent voice for children’s rights in Europe? The role of independent children’s rights institutions in the EU / Thomas, Nigel
![]()
Titel : An independent voice for children’s rights in Europe? The role of independent children’s rights institutions in the EU Documenttype: artikel Auteurs: Thomas, Nigel, Auteur ; Gran, Brian K., Auteur ; Hanson, Karl, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 3 Paginering : p. 429-449 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Ombudsdiensten Samenvatting: Dit artikel tracht de kenmerkende rol te begrijpen van onafhankelijke instellingen voor de rechten van het kind (OIRK) in Europa, in de context van de voorgestelde EU kinderrechten-strategie. Het artikel begint met uitleg over de kenmerkende karakteristieken van deze OIRK, hun aanwezigheid, locatie en organisatie in Europa, en de rol van het Europese Netwerk van Ombudsmannen voor Kinderen (ENOC). Verder wordt hun evoluerende relatie onderzocht, individueel en collectief, met Europese instellingen (vooral de instellingen van de Europese Unie, maar ook met referentie tot de Raad van Europa). Het artikel maakt gebruik van observaties van de jaarlijkse conferentie van ENOC in 2010 en van interviews met de leden van ENOC. Daarna volgt een discussie over hoe de OIRK kunnen worden begrepen als opererend op de grens van regionale, nationale, Europese en globale mechanismen. Het artikel besluit met een herziening van de huidige problemen en vragen voor verder onderzoek. Summary: This article attempts to understand the distinctive role of independent human rights institutions for children (IHRICs) in Europe, in the context of the proposed EU strategy on the rights of the child. It begins by explaining the distinctive characteristics of IHRICs, their presence, location and organisation in Europe, and the role of the European Network of Ombudspersons for Children (ENOC). It goes on to examine their developing relationships, individually and collectively, with European institutions (in particular the institutions of the European Union, but also with reference to the Council of Europe). The article draws on observations of the annual conference of ENOC in 2010, and on interviews with members of ENOC. The article follows this with a discussion of how IHRICs may be understood as operating at the interface of regional, national, European and global mechanisms, and concludes with a review of current issues and some questions for future research. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x584550 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1028
Titel : Children, politics and communication : Participation at the margins Documenttype: boek Auteurs: Thomas, Nigel, Auteur Uitgegeven: Bristol [UK] : The Policy Press Publicatiedatum: 2009 Paginering : 216 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-1-84742-183-8 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Zelfs na twintig jaar kinderrechten en nieuwe opvattingen over de kindertijd, worden kinderen nog steeds vaak gezien als apolitiek. Wereldwijd is er een toenemende nadruk op "participatie", maar die wordt vaak geleid door volwassenen, en de ruimte voor de individuele en collectieve autonomie van kinderen is beperkt. Dit boek stelt vele van de traditionele manieren waarop kinderen worden gepercipieerd in vraag. Het focust op het beleid van de communicatie van kinderen, en dit op twee wijzen: kinderen als politieke actoren, en de micropolitiek van de interactie tussen kinderen onderling en met volwassenen. Het kijkt naar hoe kinderen en jongeren met elkaar communiceren en banden scheppen, hoe ze zichzelf en hun levens organiseren en hoe ze omgaan met conflicten in hun relaties en met de wereld rond hen. Het zijn kinderen op de marges, op verschillende manieren, maar ze zijn geen slachtoffers; ze vinden manieren om hun eigen leven in handen te nemen. Het boek gaat ook over volwassenen, en hoe zij kunnen communiceren met kinderen en jongeren op een wijze die gevoelig is voor de gevoelens van kinderen, en die hun pogingen om autonoom te zijn bekrachtigen en ondersteunen. Summary: Even after 20 years of children's rights and new thinking about childhood, children are still frequently seen as apolitical. All over the world there has been a growing emphasis on 'participation', but much of this is adult-led, and spaces for children's individual and collective autonomy are limited. "Children, politics and communication" questions many of the conventional ways in which children are perceived. It focuses on the politics of children's communication, in two senses: children as political actors, and the micropolitics of children's interaction with each other and with adults. It looks at how children and young people communicate and engage, how they organise themselves and their lives, and how they deal with conflict in their relationships and the world around them. These are children at the margins, in various ways, but they are not victims; they are finding ways to take charge of their own lives. The book is also about adults and how they can interact with children and young people in ways that are sensitive to children's feelings, empowering and supportive of their attempts to be autonomous. Link naar een elektronische bron: http://www.policypress.co.uk/display.asp?K=9781847421838 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=934 Conceptualisations of children’s wellbeing at school: The contribution of recognition theory / Thomas, Nigel
![]()
Titel : Conceptualisations of children’s wellbeing at school: The contribution of recognition theory Documenttype: artikel Auteurs: Thomas, Nigel, Auteur ; Graham, Anne, Auteur ; Powell, Mary Ann, Auteur ; Fitzgerald, Robyn, Auteur Uitgave: Vol. 23 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 506–520 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Een groot onderzoek in Australische scholen gericht op het verhelderen van het begrip van 'welzijn' en van factoren in het schoolleven die eraan bijdragen. Studenten en docenten begrepen welzijn hoofdzakelijk in termen van interpersoonlijke relaties, in tegenstelling tot beleidsdocumenten die vooral gericht zijn op 'probleemgebieden' zoals mentale gezondheid. De studie baseerde zich eveneens op de recognition theory van sociaal filosoof Axel Honneth. Resultaten wijzen erop dat de recognition theory kan worden gebruikt voor het begrip van welzijn in scholen, en dat empirisch onderzoek in scholen kan leiden tot verdere vragen rond theorie. Summary: A large study in Australian schools aimed to elucidate understandings of ‘wellbeing’ and of factors in school life that contribute to it. Students and teachers understood wellbeing primarily, and holistically, in terms of interpersonal relationships, in contrast to policy documents which mainly focused on ‘problem areas’ such as mental health. The study also drew on recognition theory as developed by the social philosopher Axel Honneth. Results indicate that recognition theory may be useful in understanding wellbeing in schools, and that empirical research in schools may give rise to further questions regarding theory. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3214 Elektronische documenten
![]()
Conceptualisations of children's wellbeing at schoolAdobe Acrobat PDF‘Don’t Grind an Egg Against a Stone’— Children’s Rights and Violence in Cambodian History and Culture / Glenn Miles
![]()
Titel : ‘Don’t Grind an Egg Against a Stone’— Children’s Rights and Violence in Cambodian History and Culture Documenttype: artikel Auteurs: Glenn Miles, Auteur ; Thomas, Nigel, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 16 Paginering : 383-400 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:CambodiaSamenvatting: De Cambodjaanse samenleving heeft een roerige geschiedenis achter de rug, en heeft het nog steeds moeilijk om een weg te vinden tussen traditionele en moderne waarden. Deze paper behandelt enkele van die uitdagingen met betrekking tot de bevordering en bescherming van kinderrechten in een dergelijke context. De historische en culturele achtergrond wordt kort toegelicht, alsook de mogelijke gevolgen ervan voor hoe verschillende vormen van geweld door kinderen ervaren worden. Een kenmerk van de analyse is een methode om de historische omstandigheden waarin verschillende groepen van kinderen hun kindertijd hebben doorgebracht, in grafische vorm voor te stellen. De paper gaat verder met het voorstellen van resultaten van een studie inzake de ervaringen en opvattingen van kinderen met betrekking tot verschillende vormen van geweld en mishandeling. Een onderzoek van middelbare schoolkinderen doorheen heel Cambodja werd aangevuld met focusgroepen uit bepaalde gebieden. In conclusie vraagt de paper hoe de opvattingen van kinderen effectief uitgedrukt kunnen worden in deze bepaalde culturele context, en hoe onderzoek op basis van deze opvattingen gebruikt kan worden om beleid en praktijk te beïnvloeden. Summary: Cambodia is a society with a troubled history, and one that is struggling to find a way between traditional and modern values. This paper considers some of the challenges in promoting children’s rights to protection in such a context. It briefly considers the historical and cultural background, and the possible implications for how different forms of violence involving children are experienced. A feature of the analysis is a method for representing in graphic form the historical circumstances in which different cohorts of children have passed their childhoods. The paper goes on to report findings from a study of children’s experiences and beliefs about different kinds of violence and ill-treatment, in which a survey of secondary school children throughout Cambodia was supplemented by focus groups in selected areas. The paper concludes by asking how children’s views can be effectively expressed in this particular cultural context, and how research based on those views can be used to influence policy and practice. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.1010/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=264 Evaluating the Children’s Commissioner for Wales: Report of a Participatory Research Study / Thomas, Nigel
![]()
Titel : Evaluating the Children’s Commissioner for Wales: Report of a Participatory Research Study Documenttype: artikel Auteurs: Thomas, Nigel, Auteur ; Cook, Mandy, Auteur ; Cook, Josey, Auteur ; France, Hannah, Auteur ; Hillman, Joanne, Auteur ; Jenkins, Cerys, Auteur ; Pearson, Toby, Auteur ; Pugh-Dungey, Rhodri, Auteur ; Sawyers, Ben, Auteur ; Taylor, Mathew, Auteur ; Crowley, Anne, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 18, No. 1 Paginering : p. 19-52 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Ombudsdiensten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel bespreekt de resultaten van de evaluatie van de Kindercommissaris van Wales, die was gepland en uitgevoerd met behulp van actieve participatie van kinderen en jongeren. Het artikel begint met het schetsen van de achtergrond en de evaluatie van de gebruikte methodes. De bevindingen worden weergegeven in relatie tot vijf hoofdvragen: (i) gaat het kantoor van de Commissaris op gepaste wijze om met kinderen en jongeren; (ii) hoeveel kinderen en jongeren zijn op de hoogte van het bestaan van de Commissaris; (iii) welke impact heeft de Commissaris op het beleid en de diensten voor kinderen en jongeren in Wales; (iv) hoe effectief zijn het individuele advies en de ondersteuningsdiensten; en (v) heeft de Commissaris voldaan aan de verwachtingen. Het artikel sluit af met verdere aanbevelingen voor de toekomstige ontwikkeling van het kantoor van de Commissaris. Summary: This article reports the results of an evaluation of the Children’s Commissioner for Wales, which was planned and conducted with the active participation of children and young people. This article begins by giving the background to the evaluation and explaining the methods used. The findings are reported in relation to five key questions: (i) how well the Commissioner’s office engages with children and young people;(ii) how much children and young people know about the Commissioner; (iii) what impact the Commissioner is having on policy and services for children and young people in Wales; (iv) how effective is the individual advice and support service; (v) whether the Commissioner has lived up to expectations. The article concludes with recommendations for the future development of the Commissioner’s Office.
Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755609x12513491775651 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1008 Love, rights and solidarity: Studying children's participation using Honneth's theory of recognition / Thomas, Nigel
![]()
PermalinkSupport for Children’s Protagonism. Methodological Moves towards Critical Children Rights Research Framed from Below / Larkins, Cath
![]()
PermalinkPermalinkThe role and impact of independent children's rights institutions in the UK and Europe / Thomas, Nigel
![]()
PermalinkPermalink