Auteursfiche
Auteur Grover, Sonja |
Beschikbare documenten van deze auteur



Critical reflection in the secondary classroom: incorporating indigenous content in an anti-oppression framework / Rhonda Stock
![]()
Titel : Critical reflection in the secondary classroom: incorporating indigenous content in an anti-oppression framework Documenttype: artikel Auteurs: Rhonda Stock, Auteur ; Grover, Sonja, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 21, No.4 Paginering : 629 – 645 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Inheemse volkeren
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Deze paper presenteert de belangrijkste bevindingen van een thesis ingediend in de gedeeltelijke vervulling van de eisen voor de Master of Education voor Lakehead University (Stock, 2011). Een anti-onderdrukkende pedagogische benadering in een secundair klaslokaal in Northwest Ontario werd gebruikt om de inheemse rechten van onderwijs te integreren in de bestaande Civics curriculum. Dit onderzoek is opgesteld volgens een kader van participatief actieonderzoek dat flexibiliteit en input van de participanten toelaat. Een curriculum eenheid op basis van de VN Verklaring betreffende de Rechten Inheemse Mensen werd ontwikkeld en geïmplementeerd in de Civics klas. De onderzoeksresultaten ondersteunen de integratie van de inheemse inhoud in de Ontario publieke schoolsysteem op het niveau van de minister, raad van bestuur, lerarenopleiding en de school. Summary: This paper presents the major findings of a thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education at Lakehead University (Stock, 2011).1 An anti-oppressive pedagogical approach in a secondary classroom in Northwest Ontario was used to incorporate Indigenous rights education into the existing Civics curriculum. This research was modeled after a participatory action research framework allowing flexibility and input from participants. A curriculum unit based on the UNDRIPs was developed and implemented in the Civics classroom. The research findings support the integration of Indigenous content in the Ontario public school system at the ministry, board, teacher education, and school levels.(Baskin 2008) (Bishop 2002) Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-556800 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2345 Denying the Right of Trafficked Minors to be Classed as Convention Refugees: The Canadian Case Example / Grover, Sonja
![]()
Titel : Denying the Right of Trafficked Minors to be Classed as Convention Refugees: The Canadian Case Example Documenttype: artikel Auteurs: Grover, Sonja, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 3 Paginering : 235–249 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Mensenhandel
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Niet-begeleide minderjarigen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Dit artikel gaat na of Canada’s huidige beleid inzake vluchtelingen, met betrekking tot niet–begeleide minderjarige vreemdelingen die te maken hebben met een vordering tot vervolging door de ouders, overeenstemt met de verplichting van de internationale mensenrechten van de Staat. Kinderhandel is een wereldwijd probleem, dat gepaard gaat met het gedwongen verwijderen van kinderen uit hun huizen. Vaak zijn er verschillende vormen van fysieke mishandeling en seksuele uitbuiting mee gemoeid. De auteur is van mening dat kinderhandel aan alle criteria voldoet om te worden aanzien als een misdaad tegen de mensheid. Kinderen die zoiets meemaken moeten worden beschouwd als een persoon die nood heeft aan bescherming door alle staten, ook Canada. Dit resulteert in het toekennen van een vluchtelingenstatus. Summary: This article evaluates if Canada’s current refugee policy, with regards to unaccompanied minors with a claim of persecution by the parents, is consistent with the State’s international human rights obligation. Trafficking in children is a global problem, which involves the forcible removal ofchildren from their homes. Often, various forms of physical abuse and sexual exploitation are involved. According to the author, child trafficking fits the criteria for a crime against humanity. Such children should be considered as persons in need of protection by all states, including Canada. This results in the entitlement of refugee status. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806778458112 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1281
Titel : A Response to K.A. Bentley's ‘Can There Be Any Universal Children's Rights?’ Documenttype: artikel Auteurs: Grover, Sonja, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: International Journal of Human Rights Vol. 11, No. 4 Paginering : p. 429-443 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: Kinderrechten zijn conceptueel niet te onderscheiden van mensenrechten in het algemeen. Vandaar dat kinderrechten slechts universeel zijn in de mate dat mensenrechten universeel zijn. Het is inderdaad een kenmerk van het concept van universele rechten dat geen enkele status, inclusief leeftijd, iemand kan uitsluiten van zulke fundamentele mensenrechten aangezien ze inherent zijn. Bentley’s vraag: ‘Kunnen er universele kinderrechten zijn?’ is een uitdaging voor de notie van universele kinderrechten als een concept, en is niet beperkt tot problemen met betrekking tot de uitvoering. De vraag wordt in de praktijk echter enkel gevraagd door academici over kinderen die een hoog risico lopen op ernstige mensenrechtenschendingen. Kinderen van de elite maken meestaal geen deel uit van deze laatstgenoemde populaties van kinderen die risico lopen. In feite gaat de vraag die gesteld wordt door academici over arme kinderen zonder bezit; nl. andermans kinderen. Summary: Children's rights are conceptually indistinguishable from human rights generally. Hence, children's rights are universal to the extent that human rights are universal. Indeed, it is a feature of the concept of universal rights that no status, including age, precludes one from such fundamental human rights for they are inherent. Bentley's question: ‘Can There Be Any Universal Children's Rights?’ is a challenge to the very notion of universal children's rights as a concept and is not confined to enforcement problems. The question is, however, in practice asked only by academics about those children at highest risk of serious human rights violations. The latter at-risk child populations most often do not include the children of the elite. It is fundamentally then a question asked by academics only in respect of the children of the poor and dispossessed; that is, other people's children. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13642980701659955#.Ud0WYqzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1538 Why Won’t They Listen to Us?: On Giving Power and Voice to Children Participating in Social Research / Grover, Sonja
![]()
Titel : Why Won’t They Listen to Us?: On Giving Power and Voice to Children Participating in Social Research Documenttype: artikel Auteurs: Grover, Sonja, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Childhood Vol. 11, No. 1 Paginering : p. 81-93 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Dit artikel bespreekt de nood aan authentiek sociaal onderzoek met kinderen, gebaseerd op het feit dat op dit soort onderzoek in toenemende mate wordt gesteund om sociaal beleid te onderbouwen dat een grote impact heeft op de levens van kinderen. In dit artikel wordt authentiek onderzoek verstaan als onderzoek dat macht en een stem verleent aan kinderen die deelnemen aan onderzoeken en dat inzicht biedt in hun subjectieve wereld. Dit soort onderzoek maakt het in zeker mate mogelijk voor kinderen om een “subject” of “medewerker” te zijn in het onderzoeksproject, eerder dan een louter "studieobject” te zijn. Kinderen macht en een stem geven in een onderzoekscontext omvat vraagstukken over onderzoeksmethodologie en kansen om bij te dragen aan onderzoekagenda’s en ethische richtlijnen zodat de nood en het recht om gehoord te worden beter worden aangepakt. Het empathische begrip in onderzoek met kinderen als een nevenproduct van de combinatie van kwantitatieve benaderingen met het fenomenologische perspectief wordt ook besproken. Summary: This article discusses the need for authentic social research with children given the fact that increasingly such research is being relied on to inform social policy which profoundly affects the lives of children. Authentic research is operationalized in this article as that research which gives power and voice to child research participants and which provides insights into their subjective world. Such research allows the children to a degree to be ‘subject’ or ‘collaborator’ in the research process rather than simply study ‘object’. Giving power and voice to children in the research context involves issues of research methodology and opportunities to contribute to research agendas and ethics guidelines such that the need and right to be heard is better met. Empathetic understanding in research with children as a byproduct of combining quantitative approaches with the phenomenological perspective is also discussed. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/11/1/81.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1716