Auteursfiche
Auteur Lundy, Laura |
Beschikbare documenten van deze auteur



Children's rights and educational policy in Europe: the implementation of the United Nations Convention on the Rights of the Child / Lundy, Laura
![]()
Titel : Children's rights and educational policy in Europe: the implementation of the United Nations Convention on the Rights of the Child Documenttype: artikel Auteurs: Lundy, Laura, Auteur Uitgegeven: Carfax Publishing Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Oxford Review of Education Paginering : 38, 393-411 Taal : Engels (eng) Samenvatting: Dit artikel heeft tot doel licht te werpen op de gevolgen van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. het Kind (CRC) over het onderwijsbeleid in Europa. De bevindingen zijn gebaseerd op een documentaire analyse van de gepubliceerde rapporten van het Comité voor de rechten van het kind (het Comité) over de uitvoering van de onderwijsrechten in het CRC in elke EU-lidstaat. Dit omvatte: herziening van de stand van zaken met betrekking tot de rechten van kinderen op onderwijs in Europa zoals die door het Comité worden gepercipieerd;samenvatting van de belangrijkste aanbevelingen van het Comité aan de regeringen; en een beoordeling van of het CRC kan worden geacht invloed te hebben gehad op de binnenlandse onderwijswetgeving en het binnenlandse onderwijsbeleid. De bevindingen suggereren dat het CRC invloed heeft op het binnenlandse onderwijsbeleid en dat het kader voor de rechten van het kind zou verder kunnen worden benut door degenen die de overheid willen beïnvloeden. Het artikel eindigt met een reflectie over de factoren die van invloed zijn op de processen van het vertalen van de CRC in beleid en praktijk en verkent de rol die onderwijskundigen, zowel academisch als in de praktijk, spelen. beoefenaars, zou kunnen spelen in de uitvoering ervan. Summary: This article aims to shed light on the impact of the United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC) on education policy in Europe. The findings are based on a documentary analysis of the published reports of the Committee on the Rights of the Child (the Committee) on the implementation of the education rights in the CRC in every EU state. This included: a review of the state of children’s rights to education in Europe as perceived by the Committee; a summary of the Committee’s key recommendations for governments; and an assessment of whether the CRC can be considered to have influenced domestic education law and policies. The findings suggest that the CRC is having an impact on domestic education policy and that the child rights framework could be harnessed further by those seeking to influence government. The article concludes by reflecting on the factors which affect the processes of translating the CRC into policy and practice and explores the role that educationalists, both academic and practitioners, might play in its implementation. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3493 Elektronische documenten
![]()
children's rigths and educational policy in EuropeAdobe Acrobat PDF
Titel : Children's rights and research processes: Assisting children to (in)formed views Documenttype: artikel Auteurs: Lundy, Laura, Auteur ; McEvoy, Lesley, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Childhood Vol. 19 No. 1 Paginering : 129–144 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Indien kinderen erkend worden als dragers van rechten, kan dit significante implicaties met zich meebrengen voor onderzoeksprocessen. Wat er zo opvallend is aan een benadering die uitgaat van kinderrechten, is dat er niet enkel aandacht wordt besteed aan veilige, integrerende en engagerende kansen voor kinderen om hun standpunten uit te drukken, maar ook om kinderen bij te staan wanneer ze hun standpunten vormen. Het artikel behandelt het repertoire waarin kinderen optreden als co-onderzoekers en als participanten. Zo kan er worden aangetoond dat capaciteitsopbouw van de onderzoeksonderwerpen kinderen kan helpen om met meer zelfvertrouwen een bijdrage te leveren. Er wordt besloten met een conceptualisering van deze benadering waarbij relevante standaarden in verband met kinderrechten worden geïntegreerd. Summary: Acknowledging children as rights-holders has significant implications for research processes. What is distinctive about a children's rights informed approach to research is a focus not only on safe, inclusive and engaging opportunities for children to express their views but also on deliberate strategies to assist children in the formation of their views. The article reflects on a body of work with children as co-researchers and as participants and demonstrates that building capacity on the substantive research issues enables children to contribute more confidently. It concludes with a conceptualization of this approach integrating relevant international children's rights standards. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2011/09/06/0907568211409078 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1335 Elektronische documenten
![]()
Children’s rights and research processes: Assisting children to (in)formed viewsAdobe Acrobat PDF
Titel : Children’s rights-based childhood policy: a six-P framework Documenttype: artikel Auteurs: Lundy, Laura, Auteur ; Bronagh Byrne, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: International Journal of Human Rights Paginering : 23(3):1-17 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid Samenvatting: Hoewel in het overheidsbeleid steeds vaker wordt verwezen naar het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van het kind en het overleg met kinderen en jongeren routine wordt, bestaat er nog geen overeenstemming over hoe een op de rechten van het kind gebaseerde benadering van de beleidsvorming eruit zou moeten zien. Met het oog op de aanpak van deze kloof in de praktijk en in de wetenschap van de rechten van het kind wordt in dit artikel een aantal kernelementen van het op de rechten van het kind gebaseerde beleid besproken. Daarbij bieden we een kader voor het begrijpen van op kinderrechten gebaseerde benaderingen van beleid op basis van de volgende zes 'P's': de beginselen/bepalingen van het IVRK; het proces van effectbeoordeling van kinderrechten; de participatie van kinderen en jongeren; partnerschap om te zorgen dat er gezamenlijk wordt gewerkt; publieke budgettering om ervoor te zorgen dat de middelen voor de uitvoering beschikbaar zijn; en publiciteit om het beleid bekend te maken aan kinderen en jongeren. Er zal worden betoogd dat een op mensenrechten gebaseerde benadering van beleidsvorming, voor kinderen en anderen, een focus vereist, niet alleen op de houders van rechten en hun resultaten, maar ook op hun inhoudelijke rechten en de informatie, middelen en samenwerking die nodig zijn om deze te verwezenlijken. Summary: While public policies increasingly reference the United Nations Convention on the Rights of the Child, and consultations with children and young people are becoming routine, there is as yet no agreed understanding of what a children’s rights-based approach to policymaking should look like. With a view to addressing this gap in the practice and scholarship of children’s rights, this article discusses some core elements of children’s rights-based policy. In doing so, we offer a framework for understanding children’s rights-based approaches to policy based on the following six ‘Ps’: the principles/provisions of the CRC; the process of children’s rights impact assessment; the participation of children and young people; partnership to ensure joined up working; public budgeting to ensure that the resources are in place for implementation; and publicity to make policies known to children and young people. It will be argued that a human rights-based approach to policy formation, for children and others, requires a focus not just on rights-holders and their outcomes but also on their substantive rights and the information, resources and collaboration required to make them a reality Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3468 Elektronische documenten
![]()
six p frameworkMS word documentFamily Values in the Classroom? Reconciling Parental Wishes and Children’s Rights in State Schools / Lundy, Laura
![]()
Titel : Family Values in the Classroom? Reconciling Parental Wishes and Children’s Rights in State Schools Documenttype: artikel Auteurs: Lundy, Laura, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: International Journal of Law, Policy and the Family Vol. 19, Nr. 3 Paginering : p. 346-372 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Mensenrechten:Burgerlijke en politieke rechten:Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt de mate waarin de wet afwijkingen zou moeten toelaten in verschillende aspecten van staatsonderwijs door scholen toe te laten om in te gaan op de vraag van een ouder om zijn of haar kind anders te behandelen. Met het oog hierop onderzoekt het artikel een aantal gebieden waarin mogelijk twist bestaat, beschrijft het het huidige juridische kader om antwoord te geven op dergelijke aanvragen en articuleert het de tegenstrijdige rechten en belangen die in het spel zijn wanneer een ouder aanvraagt om zijn of haar kind vrij te stellen van een deel van het onderwijs dat in een openbare school wordt geboden. Het blijkt dat de huidige juridische antwoorden niet alleen inconsistent zijn, maar in vele gevallen zelfs incompatibel zijn met de mensenrechtelijke verplichtingen van het Verenigd Koninkrijk. Het artikel sluit af met een voorstel voor een nieuw model voor de oplossing van deze geschillen, waarin een mechanisme vervat zit om de wensen van de ouders in balans te brengen met de rechten van de kinderen en de ruimere publieke belangen die in het spel zijn. Summary: This article examines the extent to which the law should permit divergence in various aspects of state education by allowing schools to accede to a parent’s request for different treatment for his or her child. With a view to this the article explores some of the areas where contention is likely to occur; describes the current legal frameworks for responding to these requests; and articulates the competing rights and interests at stake when a parent makes a request for his or her child to be exempt from part of the education on offer at a publicly funded school. It emerges that the current legal responses are not only inconsistent but are also in many instances incompatible with the United Kingdom’s international human rights obligations. The article concludes by suggesting a new model for the resolution of these disputes which provides a mechanism for balancing parents’ wishes with children’s rights and the broader public interests at stake. Link naar een elektronische bron: http://lawfam.oxfordjournals.org/content/19/3/346.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1905 Incorporation of the United Nations Convention on the Rights of the Child in Law: A Comparative Review / Lundy, Laura
![]()
Titel : Incorporation of the United Nations Convention on the Rights of the Child in Law: A Comparative Review Documenttype: artikel Auteurs: Lundy, Laura, Auteur ; Ursula Kilkelly, Auteur ; Bronagh Byrne, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 21, No.3 Paginering : 442 – 463 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Kinderrechtenindicatoren
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Incorporatie in het recht is erkend als sleutel voor de implementatie van het Kinderrechtenverdrag. Dit artikel beschouwt de gekozen manieren van verschillende landen om het Kinderrechtenverdrag te incorporeren, op basis van een studie uitgevoerd door de auteur voor UNICEF-VK. Het categoriseert de verschillende benaderingen in de voorbeelden van directe incorporatie (waar het Kinderrechtenverdrag deel vormt van het nationaal recht) en indirecte incorporatie (waar er wettelijke verplichtingen zijn die de incorporatie kunnen aanmoedigen) en volledige incorporatie (waar het Kinderrechtenverdrag volledig is geïncorporeerd in het recht) en gedeeltelijke incorporatie (waar elementen van het Kinderrechtenverdrag geïncorporeerd zijn). Op basis van het bewijs en de interviews afgenomen gedurende de veldbezoeken in zes van de bestudeerde landen, luidt de conclusie dat kinderrechten beter beschermd zijn – ten minste in het recht en al dan niet ook in de praktijk – in landen die een wettelijke status hebben verkregen door het Kinderrechtenverdrag op een systematische manier te incorporeren, en dat dit opgevolgd wordt door het neerzetten van de nodige systemen om de implementatie van de rechten uit het Kinderrechtenverdrag te ondersteunen, te doen naleven en te verbeteren. Summary: Incorporation in law is recognised as key to the implementation of the UNCRC. This article considers the ways in which a variety of countries have chosen to incorporate the CRC, drawing on a study conducted by the authors for UNICEF-UK. It categorises the different approaches adopted into examples of direct incorporation (where the CRC forms part of domestic law) and indirect incorporation (where there are legal obligations which encourage its incorporation); and full incorporation (where the CRC has been wholly incorporated in law) and partial incorporation (where elements of the CRC have been incorporated). Drawing on evidence and interviews conducted during field visits in six of the countries studied, it concludes that children’s rights are better protected – at least in law if not also in practice – in countries that have given legal status to the CRC in a systematic way and have followed this up by establishing the necessary systems to support, monitor and enforce the implementation of CRC rights. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-556800 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2337 Mainstreaming Children’s Rights in, to and through Education in a Society Emerging from Conflict / Lundy, Laura
![]()
PermalinkReconciling Children's Policy and Children's Rights: Barriers to Effective Government Delivery. / Bronagh Byrne
![]()
PermalinkTowards Greater Recognition of the Right to Play: An Analysis of Article 31 of the UNCRC / Davey, Ciara
![]()
![]()
Permalink‘Voice’ is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child / Lundy, Laura
![]()
![]()
PermalinkPermalink