Titel : |
Defending rights in (special) education |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Ben-Porath, Sigal, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
Educational Theory Vol. 62 No. 1 |
Paginering : |
25—39 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking Onderwijs:Zorg op school
|
Samenvatting: |
De verbintenis van de staat om alle kinderen onderwijs te verschaffen kan worden bekeken in het kader van de ontwikkeling van menselijk kapitaal, of als economische voordelen die worden overgegeven aan individuen en aan de maatschappij als een gevolg van het opleidingsniveau; het kan bekeken worden in het kader van de mogelijkheden en capaciteiten van een individu, of als de ontwikkeling van prestaties die de menselijke ontplooiing mogelijk maken; en het kan aanzien worden in het kader van rechten. In dit essay beschouwt de auteur de relatieve verdiensten van de drie benaderingen, waarbij extra aandacht wordt besteed aan de gevolgen voor elk kader voor het onderwijs voor kinderen met een beperking. Hoewel de benadering van capaciteiten, die opkomt uit en verbonden is met de benadering van rechten, gevoelig is voor de noden van individuen met beperkingen (in ieder geval meer dan de benadering van menselijk kapitaal dat is), besluit Ben-Porath dat het kader op basis van rechten, met behulp van onderwijsbeleid, bet beste uiting geeft aan de verbintenis van staten aan het onderwijs voor alle kinderen, ongeacht de capaciteiten. |
Summary: |
The state's commitment to educating all children can be framed as a matter of human capital development, or the economic benefits accrued to individuals and society as a result of educational attainment; it can be framed as a matter of capabilities, or the development of functionings that enable human flourishing; and it can be framed as a matter of rights. In this essay Sigal Ben-Porath considers the relative merits of the three approaches, elaborating the implications each of these different frameworks has for the education of children with disabilities. While the capabilities approach, which arises from and relates to the rights approach, is sensitive to the needs of individuals with disabilities (more than the human capital approach is, in any case), Ben-Porath concludes that a rights framework can best express through educational policy the state's commitment to the education of all children, regardless of ability. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1741-5446.2011.00433.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1340 |