Auteursfiche
Auteur Powell, Mary Ann |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Children's Participation Rights in Research Documenttype: artikel Auteurs: Powell, Mary Ann, Auteur ; Smith, Anne B., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Childhood Vol. 16, No. 1 Paginering : 124-142 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Dit artikel gaat de participatie van kinderen in onderzoek na, vanuit het perpectief van onderzoekers die studies hebben verricht met kinderen. De rapporten van de onderzoekers, verkregen dankzij een methode waarbij e-mails werden gebruikt om het interview te verrichten, suggereren dat de participatierechten van kinderen vooral in het gedrang worden gebracht waneer de potentiële participanten als kwetsbaar worden aanzien en het onderwerp van het onderzoek als gevoelig wordt beschouwd. Deze percepties resulteren in strikte ‘gatekeeping’ procedures om te voorkomen dat sommige kinderen deelnemen aan het onderzoek. Dit artikel besluit dat kinderen moeten aanzien worden als sociale actoren die een rol kunnen spelen in de beslissing om al dan niet deel te nemen aan het onderzoek, en niet als kwetsbare passieve slachtoffers. Zo een standpunt zou kunnen resulteren in zorgvuldige aandacht aan de effectieve communicatie met kinderen over onderzoek, en kan zeker stellen dat ze een centralere rol kunnen spelen in het besluitvorminsgproces over participatie. Summary: This article explores children's participation in research, from the perspectives of researchers who have conducted research with children. Researchers' reports, gained using an email interviewing method, suggest that children's participation rights are particularly compromised when the potential child participants are considered vulnerable and the topic of the research is regarded as sensitive. Such perceptions result in stringent gatekeeping procedures that prevent some children from participating in research. This article concludes that children should be viewed, not as vulnerable passive victims, but as social actors who can play a part in the decision to participate in research. Such a view would result in more careful attention to communicating effectively with children about research, and ensuring that they may have a more central role in decision-making about participation. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/16/1/124.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1380 Conceptualisations of children’s wellbeing at school: The contribution of recognition theory / Thomas, Nigel
![]()
Titel : Conceptualisations of children’s wellbeing at school: The contribution of recognition theory Documenttype: artikel Auteurs: Thomas, Nigel, Auteur ; Graham, Anne, Auteur ; Powell, Mary Ann, Auteur ; Fitzgerald, Robyn, Auteur Uitgave: Vol. 23 Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: Childhood Paginering : p. 506–520 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Een groot onderzoek in Australische scholen gericht op het verhelderen van het begrip van 'welzijn' en van factoren in het schoolleven die eraan bijdragen. Studenten en docenten begrepen welzijn hoofdzakelijk in termen van interpersoonlijke relaties, in tegenstelling tot beleidsdocumenten die vooral gericht zijn op 'probleemgebieden' zoals mentale gezondheid. De studie baseerde zich eveneens op de recognition theory van sociaal filosoof Axel Honneth. Resultaten wijzen erop dat de recognition theory kan worden gebruikt voor het begrip van welzijn in scholen, en dat empirisch onderzoek in scholen kan leiden tot verdere vragen rond theorie. Summary: A large study in Australian schools aimed to elucidate understandings of ‘wellbeing’ and of factors in school life that contribute to it. Students and teachers understood wellbeing primarily, and holistically, in terms of interpersonal relationships, in contrast to policy documents which mainly focused on ‘problem areas’ such as mental health. The study also drew on recognition theory as developed by the social philosopher Axel Honneth. Results indicate that recognition theory may be useful in understanding wellbeing in schools, and that empirical research in schools may give rise to further questions regarding theory. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3214 Elektronische documenten
![]()
Conceptualisations of children's wellbeing at schoolAdobe Acrobat PDF
Titel : Ethical research involving children. Putting the evidence into practice. Documenttype: artikel Auteurs: Graham, Anne, Auteur ; Powell, Mary Ann, Auteur ; Taylor, Nicola, Auteur Uitgegeven: McClelland Publicatiedatum: 2015 Tijdschrift: Family Matters Paginering : 96, 23-28. Taal : Engels (eng) Samenvatting: Onderzoek doen met kinderen en jongeren leidt tot een aantal ethische uitdagingen en dilemma's - zowel voorspelbaar als onvoorzien. Dit artikel introduceert het project Ethical Research Involving Children (ERIC), dat een best-practicekader biedt om dergelijke kwesties te benaderen en ervoor te zorgen dat onderzoek met kinderen terecht als 'ethisch' kan worden beschouwd. Onderzoekers en beleidsmakers worden uitgenodigd om toegang te krijgen tot en bij te dragen aan de middelen van het project. Summary: Undertaking research with children and young people gives rise to a number of ethical challenges and dilemmas - both predictable and unforseen. This article introduces the Ethical Research Involving Children (ERIC) project, which provides a best-practice framework for approaching such issues and ensuring that research involving children can justifiably be deemed 'ethical'. Researchers and policy makers are invited to access and contribute to the project's resources. Link naar een elektronische bron: https://aifs.gov.au/sites/default/files/fm96-ag.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3452 Elektronische documenten
![]()
Ethical research involving childrenAdobe Acrobat PDF