
Titel : |
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normering |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Labarque, Valery, Onderzoeker ; Cardon, Greet, Onderzoeker ; Smits, Dirk, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Algemeen Onderwijs:Algemeen Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
|
Samenvatting: |
Hoeveel moet een kleuter dagelijks bewegen voor een goede motorische ontwikkeling en voor een goede gezondheid? Krijgen kleuters in Vlaanderen genoeg gelegenheid om te bewegen? Op zowel deze, als gerelateerde, vragen biedt dit project een wetenschappelijk gefundeerd antwoord. Het onderzoek brengt het dagelijkse fysieke activiteitsniveau bij Vlaamse kleuters in kaart en bestudeert hoe een eventueel tekort kan geremedieerd worden. Uit de resultaten van deze studie blijkt dat Vlaamse kleuters te weinig bewegen. Het probleem stelt zich zowel thuis als op school. Kleuters meer laten bewegen is dus niet uitsluitend een opdracht voor de school. De school blijft echter wel het kanaal bij uitstek om veel kinderen te bereiken, aangezien in Vlaanderen bijna alle kinderen naar school gaan vanaf de leeftijd van 2,5 à 3 jaar. Er zijn verschillende strategieën om het sedentair gedrag van kleuters te bestrijden op de kleuterschool, enerzijds tijdens de ongestructureerde bewegingsmomenten (middagpauze en speeltijden) en anderzijds tijdens de lessen bewegingsopvoeding (gestructureerde bewegingsmomenten). Uit dit onderzoek komen enkele samengevatte conclusies naar voor. Zo blijkt dat kleuters in Vlaanderen zowel thuis als op school te weinig bewegen. Vervolgens stelt men vast dat kleuters tijdens de middagpauze en speeltijden te weinig intensief bewegen. Daarnaast blijkt het moeilijk om factoren te vinden die de fysieke activiteit van kleuters op school beïnvloeden tijdens de middagpauze en de speeltijd. Ook besluit men dat kleuters tijdens de lessen bewegingsopvoeding te weinig intensief bewegen. Verder komt naar voor dat het niet vanzelfsprekend is om via eenvoudige omgevingsinterventies het bewegingsgedrag bij kleuters te verhogen in schoolverband. Tot slot blijkt het mogelijk om via een eenvoudige interventie en bewustwording de bewegingsgraad van Vlaamse kleuters tijdens de lessen bewegingsopvoeding te verhogen. Naast didactische richtlijnen die voornamelijk de lesgevers aanbelangen, leidt dit onderzoek eveneens tot suggesties in verband met schoolinfrastructuur, die eerder het schoolbestuur aanbelangen. Uit de gegevens van deze studie kan men immers concluderen dat het fysieke activiteitsniveau van kleuters onderdrukt wordt wanneer de oppervlakte van de speelplaats en de turnzaal te beperkt is in verhouding tot het aantal kleuters: kleine speelplaatsen of turnzalen met veel kleuters leiden tot minder bewegen. |
Summary: |
How much should a toddler daily move for proper motor development and good health? Do children in Flanders have enough opportunities to move? This research aims to scientifically answer these and related questions. This study quantifies the daily physical activity level in Flemish preschoolers and studies how possible deficiencies could be remedied. The study shows that Flemish preschoolers do not exercise enough. This is the case both at home and at school. Although the promoting exercise is not only a task for schools, many toddlers can be reached through their school, as in Flanders almost all children attend school from the age of 2.5 to 3 years. There are several possible strategies to consider in kindergarten, that can be applied during unstructured exercise times (lunch and play times) and during structured activities (physical education classes). Several conclusions can be made based on this research. First of al, children in Flanders exercise too little at home and at school. Second, toddlers move at too low an intensity during lunch and play times. Third, at school, it is difficult to influence the physical activity level of children during the lunch time and find determining factors. Fourth, toddlers move at too low an intensity during physical education classes. Fifth, it is not easy to increase in the school system the exercising behavior of preschool children through simple environmental interventions. Sixth, it is possible to increase the activity level of Flemish children during physical education classes through simple interventions and awareness raising. Besides teaching guidelines which mainly affect teachers, this research also leads to suggestions regarding school infrastructure, which rather concerns the school board. From the data of this study we can indeed conclude that the physical activity level of children is suppressed when the area of the playground and the gymnasium is too limited in proportion to the number of children: small playgrounds or gymnasiums with many children lead to a decrease in exercise. |
Startdatum / Start date : |
15.09.2006 |
Einddatum / End date : |
14.09.2010 |
Output : |
Cardon, G., Labarque, V., Smits, D., & De Bourdeaudhuij, I. (2009). Promoting physical activity at the pre-school playground: the effects of providing markings and play equipment. Preventive Medicine, 48 (4), 335-340/Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Haerens, L., & De Bourdeaudhuij, I. (2008). The contribution of preschool playground factors in explaining children’s physical activity during recess. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5 (11)/Labarque, V., & Cardon, G. (2008). Fitte kleuters?: regelmatig bewegen is belangrijk voor kleuters. Sportwaaier, Juni, 2-3/Labarque, V., Cardon, G., & Smits, D. (2008). Het bewegingsgedrag van Vlaamse kleuters. Tijdschrift voor lichamelijke opvoeding (BVLO), Nummer oktober-november-december, 7-11/Labarque, V., Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., & Smits, D. (2010). Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters. Tijdschrift voor lichamelijke opvoeding (BVLO), Nummer april-mei-juni, 7-12/Labarque, V., Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., Smits, D., & De Bourdeaudhuij, I. (2009). Hoe (in)actief zijn Vlaamse kleuters en hoe promoten we beweging op de kleuterschool? In K. De Martelaer & J. Bertels (red.), Fundamenten van een gezonde levensstijl bij de schoolgaande jeugd: voldoende beweging en goede voedingsgewoontes (in de reeks “Onderwijs en Samenleving”) (pp 75-90). Brussel: VUBPress/Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Gubbels, J., De Bourdeaudhuij, I., & Cardon, G. (Submitted). Activity levels and influences on activity levels during preschool physical education. Medicine and Science in Sports and Exercise/Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Trost, S., De Bourdeaudhuij, I., & Cardon, G. (In press). Calibration and comparison of accelerometer cut points in preschool children. International Journal of Pediatric Obesity/Vlaamse kleuter zit te lang stil. (2008). Klasse voor Leerkrachten, 190 December, 25-27 |
Financiering / Funding : |
Vlaamse overheid - Departement Economie, Wetenschap en Innovatie |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Hogeschool - Universiteit Brussel/Universiteit Gent - Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek |
Discipline : |
Gezondheidswetenschappen - Bewegings- en revalidatiewetenschappen/Sportwetenschappen |
Methodologische dimensies : |
Experiment/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/(Participerende) observaties/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.hubrussel.net/Documenten/research/pragodi/2010-09-27_online_Eindrappo [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1440 |
|