Titel : |
Children's subjective well-being: International comparative perspectives |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Bradshaw, Jonathan, Auteur ; Keung, Antonia, Auteur ; Gwyther, Rees, Auteur ; Goswami, Haridhan, Auteur |
Uitgegeven: |
Amsterdam [Nederland] : Elsevier |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
Children and Youth Services Review Vol. 33, No. 4 |
Paginering : |
p. 548–556 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
|
Samenvatting: |
We worden door het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind opgedragen om rekening te houden met de standpunten van kinderen. Een manier om dit te doen is om kinderen vragen te stellen over hun leven in een steekproef. Deze paper is een vergelijking van de resultaten die werden verkregen uit steekproefvragen over het subjectieve welzijn van kinderen op twee contrasterende analyseniveau’s – internationaal macroniveau (EU 29) en nationaal microniveau (Engeland). Op beide niveau’s wordt het welzijn van kinderen benaderd in termen van drie subjectieve niveau’s: (1) persoonlijk welzijn, (2) relationeel welzijn en (3) welzijn op school. Op het microniveau wordt er ook onderzoek gedaan naar het welzijn in de buurt. De resultaten tonen aan dat het persoonlijke welzijn op het macroniveau geassocieerd wordt met het materiaal en de woonomstandigheden, maar niet met familiale relaties of de familiestructuur. Welzijn op school wordt met geen enkele variabele geassocieerd. Subjectieve gezondheid wordt enkel geassocieerd met familiestructuur. Hoewel vele demografische en socio-economische eigenschappen van kinderen geassocieerd worden met hun welzijn in de vier domeinen op het microniveau, verklaren deze factoren slecht een klein aandeel van de variatie in deze welzijnsdomeinen. |
Summary: |
We are enjoined by the United Nations Convention on the Rights of the Child to take account of the views of children. One way this can be done is by asking children about their lives in sample surveys. This paper is a comparison of the results obtained to sample survey questions on subjective well-being of children at two contrasting levels of analysis—international macro (European Union 29) and national level micro (England). At both levels, children's well-being is accessed in terms of three subjective domains: (1) personal well-being, (2) relational well-being, and (3) well-being at school. At the micro level we also explore neighbourhood well-being. The results show that at the macro level personal well-being is associated with the material and housing circumstances but not family relationships or family structure. Well-being at school is not associated with any variable. Subjective health is only associated with family structure. At the micro level, although many of the demographic and socio-economic characteristics of children are found to be associated with their well-being in the four domains, these factors explain only a small amount of the variation in these well-being domains. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740910001544 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1470 |