
Titel : |
Children’s Understanding of Their Research Rights before and after Debriefing: Informed Assent, Confidentiality, and Stopping Participation |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Hurley, Jennifer C., Auteur ; Underwood, Marion K., Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2002 |
Tijdschrift: |
Child Development Vol. 73, No. 1 |
Paginering : |
p. 132–143 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
|
Samenvatting: |
Deze studie onderzoekt hoe kinderen hun onderzoeksrechten begrijpen in de context van een onderzoek naar de manier waarop kinderen omgaan met provocaties door hun leeftijdsgenoten. De participanten bestonden uit 178 kinderen (97 meisjes en 81 jongens) die de tweede, vierde en zesde graad hadden beëindigd (gemiddelde leeftijd: 8, 10 en 12 jaar respectievelijk). Nadat de kinderen hadden ingestemd met deelname aan het onderzoek ‘hoe kinderen samen opschieten’ en na de debriefing, werd er een inschatting gemaakt over hun percepties over vrije instemming, hun inzichten over wat ze zouden doen en waarom, hun geloof in vrijwillige participatie en vrijheid om zich terug te trekken, en hun begrip van vertrouwelijkheid. De grote meerderheid van de participanten gaven vrijuit toestemming en rapporteerden geen onnodige druk van hun families of de onderzoekers om deel te nemen. Oudere kinderen wisten voor hun deelname in het onderzoek wat hun participatie zou inhouden, begrepen de vertrouwelijkheid en verstonden het doel van de studie na hun deelname. Kinderen uit de tweede graad konden minder goed inzien wat deze zaken inhielden in vergelijking met de kinderen uit de vierde en de zesde graad. Na de debriefing was het begrip van de kinderen over hun rechten in verband met onderzoek grotendeels onveranderd, de meeste kinderen hadden nog steeds moeilijkheden met het beschrijven van de onderzoeksdoelen. |
Summary: |
This study explored children’s understanding of their research rights in the context of an investigation of how children cope with peer provocation. Participants were 178 children (97 girls and 81 boys) who had finished the second, fourth, and sixth grades (average ages: 8, 10, and 12, respectively). After children agreed to take part in research on “how kids get along together,” as well as after debriefing, their perceptions of free assent, their understanding of what they would be doing and why, their belief in voluntary participation and freedom to withdraw, and their comprehension of confidentiality were assessed. The vast majority of participants gave assent freely and reported no undue pressure from their families or the experimenters to participate. Older children knew before participating in the research what their participation would involve, comprehended confidentiality, and understood the study’s purpose after their participation, but second graders were less likely to understand these issues than fourth and sixth graders were. Following debriefing, children’s understanding of their research rights was largely unchanged; most children still had difficulty describing the research goals. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8624.00396/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1498 |
|