
Titel : |
The Relation between Law and Morality: Children's Reasoning about Socially Beneficial and Unjust Laws |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Helwig, Charles C., Auteur ; Jasiobedzka, Urszula, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2001 |
Tijdschrift: |
Child Development Vol. 72, No. 5 |
Paginering : |
p. 1382–1393 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Justitie:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
|
Samenvatting: |
Deze studie onderzoekt de redenering van kinderen over het recht en juridische naleving. Een totaal aantal van 72 kinderen, 24 kinderen van zowel 6, 8 en 10 jaar oud, velden een oordeel over de evaluatie van het recht (“is het een goede of slechte wet?”), legitimiteit van de wettelijke regulatie (“is het al dan niet OK dat de overheid wetten maakt?”) en schending van de wet (“is het al dan niet OK voor mensen om de wet te breken?”) voor drie wetten die sociaal heilzaam zijn (een verkeerswet, een vaccinatiewet en een wet die onderwijs verplicht wil maken voor kinderen onder de 16) en drie onrechtvaardige wetten (het ontzeggen van onderwijs voor een bepaalde groep van personen, ontzegging van medische zorg voor de armen, en leeftijdsdiscriminatie). De participanten evalueerden ook de toepassing van het recht in conflictscenario’s waarbij de wet die sociaal voordelig is, inbreuk maakt op de persoonlijke vrijheid. De resultaten toonden aan dat kinderen een aantal factoren mee opnemen in hun oordeel, inclusief de gepercipieerde rechtvaardigheid van een wet, het sociaal heilzame doel en het potentieel voor de inbreuk op de individuele vrijheden en rechten. De bevindingen toonden aan dat kinderen morele concepten van schade, rechten en gerechtigheid toepassen om wetten te evalueren en om informatie in te zamelen om een oordelen te baseren op de wettelijke naleving. |
Summary: |
This study investigated children's reasoning about laws and legal compliance. A total of 72 children, 24 each at 6, 8, and 10 years of age, made judgments of law evaluation (“Is it a good or bad law?”), legitimacy of legal regulation (“Is it OK or not for government to make a law?”), and law violation (“Is it OK or not for people to break the law?”) for three socially beneficial laws (a traffic law, a vaccination law, and a law requiring compulsory education for children under 16) and three unjust laws (denial of education to a class of persons, denial of medical care to the poor, and age discrimination). Participants also evaluated the application of laws in conflict scenarios in which a socially beneficial law infringed on individual freedom. Results showed that children considered a number of factors in their judgments, including the perceived justice of the law, its socially beneficial purpose, and its potential for infringement on individual freedoms and rights. The findings showed that children apply moral concepts of harm, rights, and justice to evaluate laws and to inform their judgments of legal compliance. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8624.00354/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1499 |
|