Auteursfiche
Auteur Brunnberg, Elinor |
Beschikbare documenten van deze auteur



Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults / Tinnfält, Agneta
![]()
Titel : Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults Documenttype: artikel Auteurs: Tinnfält, Agneta, Auteur ; Eriksson, Charli, Auteur ; Brunnberg, Elinor, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child and Adolescent Social Work Journal Vol. 28, No. 2 Paginering : p. 133-151 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Drugs en middelengebruik
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: Het doel van deze studie is het beschrijven van adolescente kinderen van alcoholverslaafden (COA) en hun perspectieven over onthulling en steun. COA meldden dat ze de betrouwbaarheid van volwassenen inschatten voordat ze hun thuissituatie bekendmaken. Voor deze onthulling verhoogden ze hun bewustzijnsniveau, vertelden ze dit tegen een leeftijdsgenoot vóór ze dit aan een volwassen vreemde vertelden, of communiceerden ze indirect met een volwassene. Deze bevindingen zijn het resultaat van interviews met 27 adolescenten die een praatgroep bijwoonden voor COA in Zweden. Volwassenen die vragen stellen, luisterden aandachtig en werkten samen met het kind/adolescent. Indien volwassenen veel weten over families met alcoholproblemen worden ze aanzien als steunverlenend en betrouwbaar. De adolescenten gaven verslag van de psychologische, communicatieve, omgevings- en generationele aspecten van het onthullingsproces. Summary: The aim of this study is to describe adolescent children of alcoholics’ (COA) perspectives on disclosure and support. COA reported assessing the trustworthiness of adults before disclosing their home situation. Before disclosure they may have raised their own level of consciousness, told a peer, told an adult stranger, or in-directly communicated with an adult. These findings are the result of interviews with 27 adolescents attending support groups for COA in Sweden. Adults, who ask questions, listen carefully and cooperate with the child/adolescent, and who are knowledgeable about families with alcohol problems, are considered as supportive and trustworthy. The adolescents reported psychological, communicative, environmental, and generational aspects of the disclosure process. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s10560-011-0225-1 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1547
Titel : Speak Up! Voices of European Children in Vulnerable Situations : An Explorative Study of Children’s Rights in Greece, Bulgaria, Hungary, Poland, Sweden, the UK, Ireland and the Netherlands Documenttype: artikel Auteurs: Brunnberg, Elinor, Auteur ; Visser-Schuurman, Mieke, Auteur Uitgave: Vol. 23 Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2015 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Paginering : p. 569-601 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:AlgemeenSamenvatting: Het doel van de Speak up! Studie is het vergroten van onze kennis over Europese kinderen in kwetsbare situaties of met speciale behoeften, en hun eigen opvattingen over hun rechten en over wat moet worden verbeterd. De methode was om een kinderrechtenspel te spelen en diepgaande discussies te houden over kinderrechten in focusgroepen met kinderen in kwetsbare situaties en in controlegroepen. De kwalitatieve studie van kinderen vond plaats in acht Europese landen. Kinderen, met name kinderen in kwetsbare situaties of met speciale behoeften, zijn zich onvoldoende bewust van hun rechten. Kinderen die in kwetsbare situaties leven, hebben zeer weinig ervaringen waarbij naar hen wordt geluisterd. Zij worden geconfronteerd met discriminatie als gevolg van handicap, etnische achtergrond of sociaal nadeel, en ook als gevolg van jonger dan 18 jaar te zijn. Uit deze studie wordt geconcludeerd dat kinderen in kwetsbare situaties of met speciale behoeften niet als passieve slachtoffers moeten worden beschouwd, maar als sociale acteurs het recht hebben om naar te worden geluisterd. Summary: The aim of the Speak up! study is to increase our knowledge of European children in vulnerable situations or with special needs, and their own views about their rights and what needs to be improved. The methodology was to play a children’s rights game and to hold in-depth discussions about children’s rights in focus groups with children in vulnerable situations and in control groups. The qualitative study of children took place in eight European countries. Children, particularly children in vulnerable situations or with special needs, are insufficiently aware of their rights. Children living in vulnerable situations have very little experience of being listened to. They face discrimination due to disability, ethnic background or social disadvantage, and also due to being under 18-years-old. This study concludes that children in vulnerable situations or with special needs should not be viewed as passive victims but as social actors with the right to be listened to. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-023030 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3152