Auteursfiche
Auteur De Clerck, Helene Marie-Lou |
Beschikbare documenten van deze auteur



De Congolese jongeren aan het woord : een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel / Houtman, Kaat
![]()
![]()
Titel : De Congolese jongeren aan het woord : een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel Documenttype: artikel Auteurs: Houtman, Kaat, Auteur ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Auteur ; Clycq, Noel, Auteur Uitgegeven: Brussel : Regionaal Integratiecentrum Brussel Publicatiedatum: 2010 Paginering : 139 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Onderzoek uitgevoerd en tekst geredigeerd door CeMIS in opdracht van het Regionaal Integratiecentrum Foyer Brussel vzw. Summary: Research and text by CeMIS commisioned by Regionaal Integratiecentrum Foyer Brussel vzw. Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/10067/919760151162165141 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2635 Elektronische documenten
![]()
De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in BrusselURLDe Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Titel : De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel Andere titel : The voice of Congolese youngsters. Research into the social and educational situation of Congolese and Rwandese youth in Brussels Documenttype: onderzoek Auteurs: De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Houtman, Kaat, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Clycq, Noel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft een onderzoek naar de sociale en schoolse situatie van Congolese jongeren (meestal tweede generatie) in zowel het Nederlandstalige als het Franstalige onderwijs te Brussel. Dit onderzoek bestaat zowel uit een kwantitatief als kwalitatief luik. In het kwantitatief deel worden kwantitatieve gegevens zo precies en exhaustief mogelijk opgezocht en geregistreerd (o.m. betreffende de demografie, de familiale en socio-economische situatie, de concentratie in bepaalde scholen, de gekozen onderwijsvormen, de schoolse resultaten). Het kwalitatief luik, tevens het grootste deel, betreft een kwalitatieve, antropologische invulling van deze gegevens via participerende observatie en semi-gestructureerde interviews met als focus de invloed van familie en etnische gemeenschap op het schoolse succes/falen en welzijn van de jongeren. Summary: This project concerns research into the social and educational context of Congolese youngsters (mostly second generation) from the Flemish as well as the Walloon educational system in Brussels. The project consists of both quantitative and qualitative research methods. The quantitative part investigates and inventories possible quantitative data (such as demographics, family and socio-economic situation, concentration in certain schools, selected courses of education, educational results) in a precise and exhaustive manner. The qualitative part, which is also the largest part of the project, provides an anthropological dimension to these data through participatory observation and semi-structured interviews, focusing on the influence of family and ethnic community in on school results and well-being of these young people. Startdatum / Start date : 01.10.2009 Einddatum / End date : 01.10.2010 Output : Houtman, K., De Clerck, H.M-L, Clycq, N., & Timmerman, C. (2010). De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel. Onderzoek uitgevoerd en tekst geredigeerd door CeMIS in opdracht van het Regionaal Integratiecentrum Foyer Brussel vzw, 139p. Financiering / Funding : Regionaal Integratiecentrum de Foyer URL : http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.ONDERZKDB&n=40309&id=UA032&tid=30960 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://cemis.ua.ac.be/content/explorative-research-project-situation-congolese-y [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1907 Elektronische documenten
![]()
De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in BrusselURL
Titel : Kinderen zonder papieren: feiten en rechten Andere titel : Undocumented youth: facts and rights Documenttype: onderzoek Auteurs: Lommée, Elisabeth, Onderzoeker ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Wouter Vandenhole, Co-promotor ; Dirk Vanheule, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Niet-begeleide minderjarigen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar kinderen zonder papieren. Lange tijd is er vanuit wetenschappelijke hoek weinig of geen aandacht geweest voor de specifieke situatie van minderjarige vreemdelingen,laat staan voor de situatie van minderjarige vreemdelingen met een precaire verblijfsstatus. Het is slechts recent dat hier verandering in is gekomen. Deze groeiende aandacht belet niet dat er nog steeds een tekort aan wetenschappelijk gefundeerde kennis bestaat over de situatie van de groep van ‘jongeren zonder papieren’ in de ruime zin van het woord. Dit onderzoek tracht hier een aanzet voor te geven door het opmaken van een inventaris van wat er reeds voorhanden is. Dit gebeurt middels een uitgebreid literatuuronderzoek waarbij de focus ligt op de psychosociale beleving van deze doelgroep en hun toekomstperspectieven eenmaal in België, het verzamelen en presenteren van het cijfermateriaal dat voor deze groep voorhanden is en een juridisch mensenrechtelijk en kinderrechtelijk onderzoek. Onder ‘jongeren zonder papieren’ worden niet alleen de minderjarigen begrepen die op grond van een illegale verblijfsstatus in het land verblijven, maar tevens de minderjarigen waarvoor nog een verblijfsprocedure (doorgaans een asielprocedure) hangende is. In dit rapport wordt zowel de situatie van de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, als deze van begeleide minderjarige vreemdelingen, belicht. Belangrijk is nog aan te geven dat het gaat om minderjarige immigranten die niet uit een van de lidstaten van de E.E.R. komen. Summary: This project concerns research into ‘undocumented youth’. Only recently scientists have started to show an interest in the specific situation of migrant minors. This growing scientific attention does however not prevent a lasting lack of scientifically based knowledge about the situation of ‘undocumented youth’ in the broadest sense of the word. This research project aims to provide a basis by creating an inventory of existing information. This is accomplished by means of an extensive literature review with a focus on the psychosocial experience of this target group and their objectives once they arrived in Belgium, the collection and presentation of the available figures for this group and a juridical (from a human rights and children’s rights perspective) investigation. ‘Undocumented youth’ include not only minors who reside illegally in the country, but also the minors for whom a residence procedure (usually an asylum procedure) is still pending. The rapport sheds some light on the situation of both accompanied and unaccompanied migrant minors. It is important to note that those migrant minors do not originate from one of the EEA countries. Startdatum / Start date : 01.01.2008 Einddatum / End date : 30.06.2008 Financiering / Funding : Bond Zonder Naam/Koning Boudewijnstichting Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : /Rechtsgeleerdheid/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Juridische studie/Momentopname, crossectioneel/Nationaal/Analyse dossiers, documenten/Tekst- of inhoudsanalyse Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2249 Een onderzoek naar de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Titel : Een onderzoek naar de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren Documenttype: onderzoek Auteurs: De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Vandenbosch, Laura, Onderzoeker ; Opgenhaffen, Michaël, Onderzoeker ; Eggermont, Steven, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Jeugdinformatie Samenvatting: Kinderen, tieners en jongeren worden in onze informatiesamenleving geconfronteerd met een enorm ruim informatieaanbod. Voor jongereninformatieverstrekkers is het erg belangrijk een goed zicht op dit informatieaanbod en deze informatiebehoeften te verkrijgen. Slechts als dit informatieaanbod door de informatieverstrekker gekend is en de informatieverstrekker op de hoogte is van de noden van kinderen, tieners en jongeren kan er beter worden ingespeeld op de behoeften van de jongeren en kan het informatieaanbod voldoende worden geactualiseerd. Dit onderzoek speelt in op de noodzaak aan een betere kennis en schetst een duidelijk beeld van de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren en werpt een licht op de kwaliteit van het bestaande informatieaanbod. De belangrijkste onderzoeksvraag van deze studie luidt dan ook: Wat zijn de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren? Summary: Children, teenagers and youth are nowadays confronted with a broad variety of information. Therefore, youth information providers find it important to have a clear overview of this variety as well as the information needs of youth: in this way, the providers are more equipped to provide up-to-date information adjusted to the needs of youth. This project responds to the request of the providers by painting a clear overview of information needs of children, teenagers and youth as well as assessing the quality of the existing information. Startdatum / Start date : 2007 Einddatum / End date : 2008 Financiering / Funding : Vlaams Informatiepunt Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.vipjeugd.be/vipjeugd/onderzoek-2/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=528 Elektronische documenten
![]()
Een onderzoek naar de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongerenURLHet recht op onderwijs voor documentloze kinderen: Illusoir recht of empowerende hefboom? / Wouter Vandenhole ; De Clerck, Helene Marie-Lou ; Verhoeven, Marie ; Timmermans, Chris ; Mahieu, Paul ; Julie Ryngaert ; Carton de Wiart, Estelle
![]()
![]()
Titel : Het recht op onderwijs voor documentloze kinderen: Illusoir recht of empowerende hefboom? Documenttype: artikel Auteurs: Wouter Vandenhole, Auteur ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Auteur ; Verhoeven, Marie, Auteur ; Timmermans, Chris, Auteur ; Mahieu, Paul, Auteur ; Julie Ryngaert, Auteur ; Carton de Wiart, Estelle, Auteur Uitgegeven: Brugge [België] : Die Keure Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid Vol. 4 Paginering : p. 287-299 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan in hoeverre het recht op onderwijs voor documentloze kinderen
werkelijk leidt tot het doorlopen van een volledige schoolloopbaan.
Uit het onderzoek blijkt dat documentloze kinderen – ondanks hun recht op onderwijs – in de
praktijk geconfronteerd worden met verschillende institutionele en psychosociale hindernissen die de toegang tot het onderwijs ernstig belemmeren. Dit wordt nog versterkt door het ontbreken van duidelijke richtlijnen voor de scholen over hoe om te gaan met de organisatorische of pedagogische problemen van deze ‘mobiele kinderen’. Recht op onderwijs lijkt zo een vage belofte te blijven. Volgens de auteurs wordt het recht op onderwijs voor documentloze kinderen in belangrijke mate uitgehold door een algemeen restrictief immigratiebeleid.
Het volledige onderzoek kan U ook in deze databank vinden, via volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Summary: This article examines to what extent the right to education for undocumented children really results into the completion of a full school career. The research illustrates that in practice undocumented children, despite their right to education, are confronted with several institutional and psycho-social obstacles that seriously hinder the access to education. This is strengthened even more by the lack of clear guidelines for schools on how to cope with the organizational of pedagogical problems of these ‘mobile children’. Thus, the right to education seems to stay a vague promise. The authors claim that the right to education for undocumented children is severely undermined by a general restrictive immigration policy.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x570690;jsessio [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1000 Elektronische documenten
Undocumented children and the right to education : illusory right or empowering lever? / Wouter Vandenhole ; De Clerck, Helene Marie-Lou ; Verhoeven, Marie ; Timmermans, Chris ; Mahieu, Paul ; Julie Ryngaert ; Carton de Wiart, Estelle
![]()
PermalinkWelk recht op onderwijs voor kinderen in precair verblijf? Een analyse van de situatie van kinderen zonder wettig verblijfsstatuut of met een precair verblijfsstatuut in het lager onderwijs in België / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Permalink