Auteursfiche
Auteur Verhoeven, Marie |
Beschikbare documenten van deze auteur



Het recht op onderwijs voor documentloze kinderen: Illusoir recht of empowerende hefboom? / Wouter Vandenhole ; De Clerck, Helene Marie-Lou ; Verhoeven, Marie ; Timmermans, Chris ; Mahieu, Paul ; Julie Ryngaert ; Carton de Wiart, Estelle
![]()
![]()
Titel : Het recht op onderwijs voor documentloze kinderen: Illusoir recht of empowerende hefboom? Documenttype: artikel Auteurs: Wouter Vandenhole, Auteur ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Auteur ; Verhoeven, Marie, Auteur ; Timmermans, Chris, Auteur ; Mahieu, Paul, Auteur ; Julie Ryngaert, Auteur ; Carton de Wiart, Estelle, Auteur Uitgegeven: Brugge [België] : Die Keure Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Tijdschrift voor onderwijsrecht & onderwijsbeleid Vol. 4 Paginering : p. 287-299 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In dit artikel wordt nagegaan in hoeverre het recht op onderwijs voor documentloze kinderen
werkelijk leidt tot het doorlopen van een volledige schoolloopbaan.
Uit het onderzoek blijkt dat documentloze kinderen – ondanks hun recht op onderwijs – in de
praktijk geconfronteerd worden met verschillende institutionele en psychosociale hindernissen die de toegang tot het onderwijs ernstig belemmeren. Dit wordt nog versterkt door het ontbreken van duidelijke richtlijnen voor de scholen over hoe om te gaan met de organisatorische of pedagogische problemen van deze ‘mobiele kinderen’. Recht op onderwijs lijkt zo een vage belofte te blijven. Volgens de auteurs wordt het recht op onderwijs voor documentloze kinderen in belangrijke mate uitgehold door een algemeen restrictief immigratiebeleid.
Het volledige onderzoek kan U ook in deze databank vinden, via volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Summary: This article examines to what extent the right to education for undocumented children really results into the completion of a full school career. The research illustrates that in practice undocumented children, despite their right to education, are confronted with several institutional and psycho-social obstacles that seriously hinder the access to education. This is strengthened even more by the lack of clear guidelines for schools on how to cope with the organizational of pedagogical problems of these ‘mobile children’. Thus, the right to education seems to stay a vague promise. The authors claim that the right to education for undocumented children is severely undermined by a general restrictive immigration policy.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x570690;jsessio [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1000 Elektronische documenten
Undocumented children and the right to education : illusory right or empowering lever? / Wouter Vandenhole ; De Clerck, Helene Marie-Lou ; Verhoeven, Marie ; Timmermans, Chris ; Mahieu, Paul ; Julie Ryngaert ; Carton de Wiart, Estelle
![]()
Titel : Undocumented children and the right to education : illusory right or empowering lever? Documenttype: artikel Auteurs: Wouter Vandenhole, Auteur ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Auteur ; Verhoeven, Marie, Auteur ; Timmermans, Chris, Auteur ; Mahieu, Paul, Auteur ; Julie Ryngaert, Auteur ; Carton de Wiart, Estelle, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19 Paginering : p. 613-639 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In een poging om immigratie te ontmoedigen worden sociale rechten in het migratiebeleid vaak beperkt. Het recht op onderwijs lijkt de uitzondering op de regel. Deze bijdrage gaat na of het recht op onderwijs – voorbij de juridisch-technische vragen van de personele werkingssfeer van mensenrechtenverdragen en de aard en de betekenis van het recht – in staat is een empowerende hefboom te zijn voor documentloze kinderen, of eerder een verheven ideaal op papier blijft. De Belgische situatie dient als een empirische basis voor onze verkenning. Sociologisch onderzoek heeft aangetoond dat, terwijl een kwantitatieve democratisering van het onderwijs zeer succesvol is geweest, een kwalitatieve democratisering problematisch blijft. Met betrekking tot documentloze kinderen beperken real life obstakels de toegang tot scholen (zowel individueel als institutioneel). Onderzoek wijst ook op psychosociale en institutionele hindernissen die in belangrijke mate gelijke onderwijs- en levenskansen doorheen de schoolloopbaan belemmeren. Ongelijke antwoorden op de organisatorische en pedagogische uitdagingen waar scholen mee geconfronteerd worden door de aanwezigheid van “mobiele” leerlingen versterken de institutionele factoren van onderwijsongelijkheid voor documentloze kinderen. Een belangrijke factor in het begrijpen van de spanning tussen de juridische erkenning van het mensenrecht op onderwijs en de dagelijkse realiteit is de regelrechte tegenstrijdigheid tussen de benadering van onderwijs enerzijds, en van migratie in het algemeen anderzijds. Het lijkt erop dat de volledige uitoefening van het recht op onderwijs door documentloze kinderen een illusie en een onbereikbare belofte zal blijven zolang vele andere mensenrechten, van henzelf en van hun ouders, sterk beperkt worden in het kader van een restrictief migratiebeleid, dat in groeiende mate gekenmerkt wordt door “verveiliging” (securisation).
De volledige studie werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Summary: In migration control policies, social rights are often restricted in order to discourage immigration. The right to education seems to be the exception to the rule. This project examines whether the right to education – beyond legal technical questions of the personal scope of application of human rights treaties, and the nature and the meaning of the right – is able to provide empowering leverage to undocumented children, or rather remains a lofty ideal on paper. An empirical base is provided by the Belgian situation. Sociological research has shown that while quantitative educational democratization has been highly successful, qualitative educational democratisation remains problematic. With regard to undocumented children, real-life limitations to school access (both individual and institutional), as well as psychosocial and institutional impediments during the schooling process seriously limit equal schooling and life opportunities. Unequal responses to organizational and pedagogical challenges that are put to schools by the presence of mobile students reinforce institutional factors of educational inequality for undocumented children. A key factor in understanding the tension between the legal recognition of the human right to education and daily realities is the outright contradiction between the approaches towards education on the one hand, and to migration more generally on the other hand. The latter seems to be increasingly informed by a securisation ideology. The full realisation of the right to education will remain a distant ideal if due to restrictive migration policies many other fundamental rights of themselves and their parents are seriously limited.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x570690;jsessio [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=999 Welk recht op onderwijs voor kinderen in precair verblijf? Een analyse van de situatie van kinderen zonder wettig verblijfsstatuut of met een precair verblijfsstatuut in het lager onderwijs in België / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Titel : Welk recht op onderwijs voor kinderen in precair verblijf? Een analyse van de situatie van kinderen zonder wettig verblijfsstatuut of met een precair verblijfsstatuut in het lager onderwijs in België Andere titel : What about the right to education for children in precarious residency conditions? An analysis of the situation of children in precarious residency conditions in Belgian elementary schools Documenttype: onderzoek Auteurs: De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Carton de Wiart, Estelle, Onderzoeker ; Julie Ryngaert, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Verhoeven, Marie, Co-promotor ; Wouter Vandenhole, Co-promotor ; Mahieu, Paul, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: In een poging om immigratie te ontmoedigen worden sociale rechten in het migratiebeleid vaak beperkt. Het recht op onderwijs lijkt de uitzondering op de regel. Deze bijdrage gaat na of het recht op onderwijs – voorbij de juridisch-technische vragen van de personele werkingssfeer van mensenrechtenverdragen en de aard en de betekenis van het recht – in staat is een empowerende hefboom te zijn voor documentloze kinderen, of eerder een verheven ideaal op papier blijft. De Belgische situatie dient als een empirische basis voor onze verkenning. Sociologisch onderzoek heeft aangetoond dat, terwijl een kwantitatieve democratisering van het onderwijs zeer succesvol is geweest, een kwalitatieve democratisering problematisch blijft. Met betrekking tot documentloze kinderen beperken 'real life' obstakels de toegang tot scholen (zowel individueel als institutioneel). Onderzoek wijst ook op psychosociale en institutionele hindernissen die in belangrijke mate gelijke onderwijs- en levenskansen doorheen de schoolloopbaan belemmeren. Ongelijke antwoorden op de organisatorische en pedagogische uitdagingen waar scholen mee geconfronteerd worden door de aanwezigheid van “mobiele” leerlingen versterken de institutionele factoren van onderwijsongelijkheid voor documentloze kinderen. Een belangrijke factor in het begrijpen van de spanning tussen de juridische erkenning van het mensenrecht op onderwijs en de dagelijkse realiteit is de regelrechte tegenstrijdigheid tussen de benadering van onderwijs enerzijds, en van migratie in het algemeen anderzijds. Het lijkt erop dat de volledige uitoefening van het recht op onderwijs door documentloze kinderen een illusie en een onbereikbare belofte zal blijven zolang vele andere mensenrechten, van henzelf en van hun ouders, sterk beperkt worden in het kader van een restrictief migratiebeleid, dat in groeiende mate gekenmerkt wordt door “verveiliging” (securisation). Summary: In migration control policies, social rights are often restricted in order to discourage immigration. The right to education seems to be the exception to the rule. This project examines whether the right to education – beyond legal technical questions of the personal scope of application of human rights treaties, and the nature and the meaning of the right – is able to provide empowering leverage to undocumented children, or rather remains a lofty ideal on paper. An empirical base is provided by the Belgian situation. Sociological research has shown that while quantitative educational democratization has been highly successful, qualitative educational democratisation remains problematic. With regard to undocumented children, real-life limitations to school access (both individual and institutional), as well as psychosocial and institutional impediments during the schooling process seriously limit equal schooling and life opportunities. Unequal responses to organizational and pedagogical challenges that are put to schools by the presence of mobile students reinforce institutional factors of educational inequality for undocumented children. A key factor in understanding the tension between the legal recognition of the human right to education and daily realities is the outright contradiction between the approaches towards education on the one hand, and to migration more generally on the other hand. The latter seems to be increasingly informed by a securisation ideology. The full realisation of the right to education will remain a distant ideal if due to restrictive migration policies many other fundamental rights of themselves and their parents are seriously limited. Startdatum / Start date : 2008 Einddatum / End date : 2010 Output : Helene ML De Clerck, Wouter Vandenhole, Marie Verhoeven, Christiane Timmerman, Paul Mahieu, Julie Ryngaert en Estelle Carton de Wiart (2011) “HET RECHT OP ONDERWIJS VOOR DOCUMENTLOZE KINDEREN: Illusoir recht of empowerende hefboom?” Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 4, 287-299./Vandenhole Wouter, De Clerck Helene ML, Verhoeven Marie, Timmerman Chris, Mahieu Paul, Ryngaert Julie, Carton de Wiart Estelle (2011) “Undocumented children and the right to education : illusory right or empowering lever?” International journal of children’s rights, 19, 613-639. Financiering / Funding : Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding/Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS/Universiteit Antwerpen - Instituut voor Onderwijs en Informatiewetenschappen/Universiteit Antwerpen - UNICEF Chair in Children's Rights/Université Catholique de Louvain - GIRSEF Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Rechtsgeleerdheid/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Juridische studie/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Nationaal Link naar een elektronische bron: http://cemis.drupalgardens.com/content/ucare-undocumented-children-and-right-edu [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=523 Elektronische documenten