
Titel : |
Competences Requirements in Early Childhood Education and Care (CoRe). A study for the European Commission Directorate-General for Education and Culture |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Urban, Mathias, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Onderzoeker ; Lazzari, Arianna, Onderzoeker ; Peeters, Jan, Onderzoeker ; Van Laere, Katrien, Onderzoeker |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs
|
Samenvatting: |
Er bestaat een breed gedragen consensus tussen onderzoekers, practici en beleidsmakers over het gegeven dat de kwaliteit van vroegtijdige dienstverlening aan kinderen, en uiteindelijk de uitkomsten voor kinderen en families, afhankelijk is van degelijk geschoolde, ervaren en ‘competente’ staf. Hierbij rijst de vraag naar wat in de praktijk iemand tot een competente dienstverlener voor kinderen maakt. In dit onderzoek wordt nagegaan wat men verstaat onder ‘competentie’, welke verschillen er bestaan in aanpak en welke lessen men kan leren van instituties en practici die werken met kinderen, families en gemeenschappen doorheen Europa. CoRe onderzoekt de conceptualisatie van ‘competentie’ en professionaliteit binnen vroegtijdige dienstverlening aan kinderen en identificeert condities ter ontwikkeling, ondersteuning en instandhouding van deze ‘competentie’ binnen alle lagen van de dienstverlening. Het methodologisch kader van dit project bestaat uit een literatuurstudie, een ‘survey’ en ‘case studies’. De ultieme doelstelling van CoRe is het geven van beleidsrelevante informatie, advies en ‘case studies’ betreffende de vereiste competenties voor de ECEC (Early Childhood Education and Care) werkkrachten en de manier waarop men vanuit een systemisch perspectief deze ‘competentieontwikkeling’ kan ondersteunen. Om dit doel te bereiken voert CoRe dit onderzoek, herbekijkt het vroeger onderzoek en internationale literatuur, en worden experts in het veld geconsulteerd. Voorgaande gebeurt over een periode van 15 maanden. |
Summary: |
There is a broad consensus among researchers, practitioners, and policymakers that the quality of early childhood services – and ultimately the outcomes for children and families – depends on well educated, experienced and ‘competent’ staff. But what exactly makes a competent early childhood practitioner? How can competence be understood, and its development supported, in the highly complex and demanding field of working professionally with young children, families and communities? What approaches do different countries take, and what lessons can be learnt from practices developed by practitioners, training institutions and policymakers across Europe? The ‘Study on competence requirements in early childhood education and care’ (CoRe) explores conceptualizations of ‘competence’ and professionalism in early childhood practice, and identifies systemic conditions for developing, supporting and maintaining competence at all levels of the early childhood system. The methodology consists of a literature review, a survey and case studies. The aim of CoRe is to provide policy-relevant information, advice and case studies on the competences required for the ECEC (Early Childhood Education and Care) workforce and on how to support competence development from a systemic perspective. In order to achieve its aims, CoRe conducts original research, reviews previous work and international literature, and consults with experts in the field over a period of 15 months. |
Startdatum / Start date : |
01.01.2010 |
Einddatum / End date : |
01.05.2011 |
Financiering / Funding : |
Europese Commissie - Directorate-General for Education and Culture |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent/University of East London/Expertisecentrum voor opvoeding en kinderopvang - VBJK |
Onderzoekstype : |
Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek |
Methodologische dimensies : |
(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Literatuur, documentanalyse/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/2011/coreannex_en.pdf |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1615 |
|