
Titel : |
Talensensibilisering in het Vlaamse basisonderwijs. Een implementatietraject voor Vlaamse basisscholen. |
Andere titel : |
Language awareness raising in Flemish elementary schools. An implementation trajectory |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Philips, Iris, Onderzoeker ; Padmos, Tineke, Onderzoeker ; Truyts, Ilona, Onderzoeker ; Gielen, Sara, Onderzoeker ; Van den Branden, Kris, Promotor ; Van Gorp, Koen, Co-promotor ; van Avermaet, Piet, Co-promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
In opdracht van de VLOR voerde het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO, KU Leuven) en het Steunpunt Diversiteit en Leren (SDL, UGent) i.s.m. de OE Taal en Onderwijs (KU Leuven) en de School of Education van de Associatie KU Leuven in 2011 een praktijkgerichte literatuurstudie uit naar het concept, de effecten en de verankering van talensensibilisering in het Vlaams onderwijs. De conclusie van deze studie was dat een goed doordacht implementatietraject de nodige informatie en instrumenten kan opleveren aan alle betrokkenen in het Vlaamse onderwijsveld (beleid, ondersteuningsdiensten, scholen en leerkrachten) om het belang van talensensibilisering in te zien en er op een effectieve wijze aan te werken. Om dit implementatietraject te initiëren, volgt een kortlopend project met volgende doelstellingen: (1) het ondersteunen van de pedagogische begeleidingsdiensten door ze mee in te zetten in een begeleidingstraject rond het toepassen van talensensibilisering bij een aantal basisscholen; (2) het inventariseren van bestaand materiaal én het ontwikkelen van nieuw prototypisch materiaal dat lacunes aanvult; dat alles doorgeven aan Klascement voor integratie in de talenwebsite; (3) de expertise rond talensensibilisering en de ervaring opgedaan via de begeleidingstrajecten maximaal aan de SNPB overdragen om hen toe te laten zelf rond talensensibilisering aan de slag te gaan. De doelstellingen worden gerealiseerd in een samenwerking tussen het CTO, het SDL en de pedagogische begeleidingsdiensten van de verschillende onderwijskoepels (verenigd in SNPB). De complementaire expertise van alle betrokkenen zal op de meest efficiënte manier worden ingezet met het oog op maximale effectiviteit m.b.t. de te realiseren doelstellingen. |
Summary: |
In 2011 a review study, commissioned by 'VLOR' (Flemish council of education) was carried out by the Centre for Language and Education (CLE, KU Leuven) and 'Steunpunt Diversiteit en Leren' (SDL, UGent), in association with the research unit Language and Education (KU Leuven) and the network of expertise School of Education Association KU Leuven. The study reports on the concept, the use and the effects of language awareness raising in Flemish primary and secondary education. It concludes that a well-thought implementation project can provide all those involved (policy-makers, educational counselors, schools and teachers) with the necessary information and instruments to understand the importance of language awareness raising as well as to put language awareness raising in practice. In order to initiate this implementation project, a short-term study is carried out (by CLE, SDL and the Flemish educational support-services), aiming at the following goals: (1) support the pedagogical support-services and involve them in a language awareness raising project in a number of primary schools; (2) inventory of existing materials and development of new prototypical materials; pass on these materials to 'Klascement' for integration in their language-website; (3) transfer of expertise and experiences to the support-services allowing them to proceed independently with supporting language awareness raising projects in primary school. The complementary expertise of all partners is deployed in order to guarantee maximum effectiveness. |
Startdatum / Start date : |
01.06.2012 |
Einddatum / End date : |
31.12.2012 |
Financiering / Funding : |
Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven/Universiteit Gent |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Taal |
Methodologische dimensies : |
(Participerende) observaties/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1632 |
|