Auteursfiche
Auteur Meire, Johan |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Advies voor een kindvriendelijk 1712 Documenttype: onderzoek Auteurs: Meire, Johan, Onderzoeker Paginering : 158 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Huiselijk geweld
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Seksueel geweld:Seksueel misbruikSamenvatting: Onderzoek dat werkt naar een advies om de hulplijn 1712 kindvriendelijk te maken. In maart 2012 werd 1712 opgestart als centrale hulplijn voor alle vormen van geweld, misbruik en kindermishandeling. Omdat bleek dat kinderen en jongeren hier nauwelijks contact mee opnamen, gaf de Vlaamse Overheid, departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, de opdracht om te
onderzoeken hoe 1712 meer kindvriendelijk gemaakt kan worden.
• Hoe kunnen kinderen (vanaf 10 jaar) en jongeren daadwerkelijk bereikt worden?
• Hoe kunnen ze ertoe aangezet worden om contact op te nemen met deze hulplijn?
Het eindrapport van dit project formuleert gemotiveerde beleidsaanbevelingen
die kunnen dienen als een ruw ontwerp van een kindvriendelijk 1712. Dit gebeurt op basis van diverse bronnen: de literatuur, een enquête bij bestaande meldpunten, focusgroepgesprekken met kinderen en jongeren, en werksessies met experts uit (jeugd)communicatie en jeugdhulp. Het advies somt de essentiële randvoorwaarden voor een kindvriendelijk 1712 op, gaat in op de te brengen boodschap (en uitnodiging tot contact), het belang van diverse contactmogelijkheden, de elementen van een toegankelijke website en de omkadering door een bredere campagne. Het advies geeft drie scenario’s voor de uitbouw van een kindvriendelijk 1712.Summary: In March 2012, 1712 was launched as a central helpline for all forms of violence, abuse and child abuse. Because it was found that children and young people hardly contacted these, the Flemish Government, Department of Health, Welfare and Family Affairs, commissioned to examine how 1712 can be made more child-friendly.
• How can we actually reach children (from 10 years) and adolescents?
• How can they be encouraged to contact the helpline?
The final report of this project formulates motivated recommendations that can serve as a rough draft of a child-friendly 1712. This is based on several sources: the literature, a survey of existing hotlines, focus group talks with children and young people, and working sessions with experts from (youth) communication and youth help.Startdatum / Start date : 2013 Einddatum / End date : 2014 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : Onderzoekscentrum Kind & Samenleving Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Nationaal Link naar een elektronische bron: http://k-s.be/de-wereld-volgens-kinderen/welzijn/naar-een-kindvriendelijke-hulpl [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2966 Elektronische documenten
![]()
Advies voor een kindvriendelijk 1712Adobe Acrobat PDFBuiten spelen. Onderzoek met betrekking tot de relatie tussen (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, de mate van buitenspelen en de gevolgen daarvan op de fysieke, sociale, psychische en emotionele ontwikkeling van de Vlaamse kinderen en jongeren / Jan Van Gils
![]()
Titel : Buiten spelen. Onderzoek met betrekking tot de relatie tussen (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, de mate van buitenspelen en de gevolgen daarvan op de fysieke, sociale, psychische en emotionele ontwikkeling van de Vlaamse kinderen en jongeren Andere titel : Playing outside. Research regarding the relation between the (in)availability of playing grounds, the degree of playing outside and the consequences thereof on the physical, social, psychological and emotional development of Flemish (Belgian) children and youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Jan Van Gils, Onderzoeker ; Seghers, Jan, Onderzoeker ; Boen, Filip, Onderzoeker ; Meire, Johan, Onderzoeker ; Scheerder, Jeroen, Onderzoeker ; Vanderstede, Wouter, Onderzoeker ; Vaningelgem, Francis, Onderzoeker ; Servaas, Wouter, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar ‘buiten spelen'. Meer specifiek concentreert dit onderzoek zich op het spelen in open lucht in de publieke ruimte (het spelen in de eigen tuin komt slechts zijdelings aan bod). De focus op (publieke) ruimte volgt enerzijds uit de onderzoeksopdracht, die vraagt naar de samenhang van buitenspelen met de (on)beschikbaarheid van bespeelbare ruimte, en anderzijds uit de intentie om zich te richten op die aspecten van buitenspelen die door het beleid te beïnvloeden zijn. Het gaat ook eerst en vooral over het door de kinderen zelf georganiseerde spelen (hoewel enkele keren ook het begeleid spelen aan bod komt). De leeftijd van de betrokken kinderen schommelt tussen 3 en 14 jaar. Het project heeft de volgende drie grote doelstellingen: (1) het beschrijven van het belang en de invloed van buitenspelen; (2) het in kaart brengen van de feitelijke situatie van het buitenspelen in Vlaanderen; en (3) inzicht verwerven in wat het buitenspelen van kinderen beïnvloedt. Summary: This project concerns research into ‘playing outside’. More specifically, this research focuses on playing outdoors within the public space (playing in the own yard is only indirectly included). This focus on (public) space follows on the one hand from the research assignment – which puts forth research into the relation between playing outside and the (in)availability of playing grounds – and on the other hand from the intention to target those aspects of playing outside that may be influenced by policy. First and foremost, the project concerns children’s self organized playing (although coordinated playing does come up several times). The age of the involved children varies from 3 to 14 years old. The project consists of three main objectives: (1) to describe the importance and the impact of playing outside; (2) to map out the current situation of playing outside in Flanders (Belgium); and (3) to gain knowledge into the characteristics that influence children to play outside. Startdatum / Start date : 2008 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : KULeuven - Departement Humane Kinesiologie/Onderzoekscentrum Kind & Samenleving Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Geografie, geologie, ruimtelijke indeling, urbanisatie/Gezondheidswetenschappen Methodologische dimensies : (Participerende) observaties/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek/buitenspelen_rapport.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2071
Titel : Kinderen in hun leefwereld: agency als relationeel concept Documenttype: artikel Auteurs: Meire, Johan, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 3 Paginering : p. 194-201 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie Samenvatting: Agency of actorschap is een kernbegrip in de sociale studie van het kind-zijn. Die benadrukt dat kinderen niet enkel lerende en zich ontwikkelende toekomstige volwassenen zijn, maar dat zij actief mee vormgeven aan hun huidige leefwereld. Terwijl onderzoek uit de sociology of childhood dit actorschap uitvoerig heeft geïllustreerd, hinkt de theorievorming over de agency van kinderen achterop. In onderzoek is onder meer veel aandacht voor de band van actorschap met verzet tegen (volwassen) structuren, en met zingeving. In dit artikel wordt inspiratie gezocht in de ‘relationeel-pragmatische’ benadering van agency van Emirbayer & Mische (1998), die agency niet ziet als een capaciteit van een individu, maar als ingebed in een concrete en wisselende sociale context, waarin actorschap telkens verwezenlijkt dient te worden. Een dergelijk concept van actorschap biedt kindstudies de mogelijkheid om verder te gaan dan enkel aantonen dat ook kinderen sociale actoren zijn, en om een beter inzicht te krijgen hoe de agency van kinderen (al dan niet ‘anders’ dan bij volwassenen) onder diverse omstandigheden wordt verwerkelijkt. Het artikel wijst tot slot op de problematische gevolgen van een te enge maatschappelijke opvatting van agency als ‘capaciteit tot autonoom handelen’. Summary: Agency or actorship is a basic concept in the social studies of childhood. These emphasise that children are not merely learning and developing future adults, but also actively shape their present life-world. Although research in the field of the sociology of childhood has extensively illustrated this agency, the development of a theory about children’s agency lags behind. Research pays much attention to how agency relates, for example, to resistance to (adult) structures, and to making sense of the world. In this article the author draws inspiration from the ‘relational pragmatic’ approach of agency by Emirbayer & Mische (1998), where agency is not considered as an individual capacity, but as being embedded in a concrete and variable social context, in which actorship must be achieved time and time again. Such a concept of agency allows childhood studies to go beyond demonstrating that children are social actors and to gain a clear understanding of how children’s agency (whether or not different from adult agency) is realised under various circumstances. Finally, the article draws attention to the problematic consequences of a too restrictive social interpretation of agency as a ‘capacity to act autonomously’. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=974 Elektronische documenten
![]()
TJK_12_3_Johan_Meire.pdfAdobe Acrobat PDFToegankelijke jeugdhulpverlening? Kwalitatief onderzoek tot ontwikkeling van de vragenlijst / Meire, Johan
![]()
Titel : Toegankelijke jeugdhulpverlening? Kwalitatief onderzoek tot ontwikkeling van de vragenlijst Andere titel : Accessible youth care? Qualitative design towards the development of a questionnaire Documenttype: onderzoek Auteurs: Meire, Johan, Onderzoeker ; De Ridder, Marjon, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen Samenvatting: Dit onderzoek vertrekt vanuit de vaststelling dat de toegang tot de jeugdhulpverlening geen evidentie is. Bedoeling was om te peilen bij de jongeren zelf welke ‘drempels’ zij ervaren in hun zoektocht naar hulp. Aan de hand van algemene focusgroepen en individuele interviews met jongeren, worden bevindingen over de rol van het probleem zelf, de persoonlijkheid van de jongere en diens kwetsbaarheid besproken. Dit wordt gevolgd door een analyse van hulp in de directe omgeving van ouders, vrienden en leerkrachten. Daarna wordt ook de professionele jeugdhulp besproken en worden tot slot de belangrijkste drempels voor de drie meest genoemde jeugdhulpdiensten nagegaan (het CLB, het JAC en de Kinder- en Jongerentelefoon). De resultaten voor de 12- jarigen worden afzonderlijk besproken. Summary: In this research project, the thresholds youth experience in their search for assistance is investigated. Individual experiences of youth are explored through focus groups and individual interviews. Furthermore, assistance in the immediate environment (parents, friends and teachers) is analyzed. Finally, professional youth assistance is discussed, with a focus on three of the main youth services (CLB, JAC & kinder- en jongerentelefoon). Startdatum / Start date : 01.10.2006 Einddatum / End date : 01.03.2007 Financiering / Funding : Vlaams Kinderrechtencommissariaat Onderzoeksinstelling / Research institute : Onderzoekscentrum Kind & Samenleving Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Sociaal werk/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=527 Elektronische documenten
![]()
Toegankelijke jeugdhulpverlening? Kwalitatief onderzoek tot ontwikkeling van de vragenlijst.URL