Titel : |
Een onderzoek naar de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Vandenbosch, Laura, Onderzoeker ; Opgenhaffen, Michaël, Onderzoeker ; Eggermont, Steven, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Beleid:Jeugdbeleid:Jeugdinformatie
|
Samenvatting: |
Kinderen, tieners en jongeren worden in onze informatiesamenleving geconfronteerd met een enorm ruim informatieaanbod. Voor jongereninformatieverstrekkers is het erg belangrijk een goed zicht op dit informatieaanbod en deze informatiebehoeften te verkrijgen. Slechts als dit informatieaanbod door de informatieverstrekker gekend is en de informatieverstrekker op de hoogte is van de noden van kinderen, tieners en jongeren kan er beter worden ingespeeld op de behoeften van de jongeren en kan het informatieaanbod voldoende worden geactualiseerd. Dit onderzoek speelt in op de noodzaak aan een betere kennis en schetst een duidelijk beeld van de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren en werpt een licht op de kwaliteit van het bestaande informatieaanbod. De belangrijkste onderzoeksvraag van deze studie luidt dan ook: Wat zijn de informatiebehoeften van kinderen, tieners en jongeren? |
Summary: |
Children, teenagers and youth are nowadays confronted with a broad variety of information. Therefore, youth information providers find it important to have a clear overview of this variety as well as the information needs of youth: in this way, the providers are more equipped to provide up-to-date information adjusted to the needs of youth. This project responds to the request of the providers by painting a clear overview of information needs of children, teenagers and youth as well as assessing the quality of the existing information. |
Startdatum / Start date : |
2007 |
Einddatum / End date : |
2008 |
Financiering / Funding : |
Vlaams Informatiepunt Jeugd |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek |
Discipline : |
Communicatiewetenschappen |
Methodologische dimensies : |
(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.vipjeugd.be/vipjeugd/onderzoek-2/ |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=528 |