Auteursfiche
Auteur Such, Elizabeth |
Beschikbare documenten van deze auteur



Being responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility / Such, Elizabeth
![]()
Titel : Being responsible and responsible beings: children's understanding of responsibility Documenttype: artikel Auteurs: Such, Elizabeth, Auteur ; Walker, Robert, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 18, Nr. 3 Paginering : p. 231-242 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Verantwoordelijkheid is een sleutelconcept in het beleid en het publiek debat over het leven van kinderen en gezinnen. Aan de ene kant worden ouders geacht om de verantwoordelijkheid op te nemen voor het welzijn van kinderen, aan de andere kant krijgen kinderen en jongeren vaak de schuld en worden zij gestraft voor “onverantwoordelijk” en antisociaal gedrag. Het artikel deconstrueert het concept van verantwoordelijkheid vanuit het standpunt van kinderen. Data worden gebruikt van een pilotstudie bij 29 kinderen van negen en tien jaar oud in de East Midlands in het Verenigd Koninkrijk. Uit diepte-interviews blijkt dat kinderen een aantal verantwoordelijkheden opnemen thuis en dat deze worden gezien als een onvermijdelijk en “normaal” deel van het dagelijks leven. Kinderen omschreven ook de basis van het “verantwoordelijk zijn” als onderbouwd door twee basiswaarden (oprechtheid en eerlijkheid) en gaven aan dat verantwoordelijkheid een cruciaal deel uitmaakt van hun morele wereld. Deze morele opvattingen waren echter smeedbaar. Ze werden in het bijzonder beïnvloed door de ouder-kind relatie en werden thuis permanent onderhandeld en heronderhandeld. Summary: Responsibility is a key concept in policy and public debate about the lives of children and families. On the one hand, parents are assumed to take responsibility for children's well-being; on the other, children and young people are blamed and frequently punished for “irresponsible” or anti-social behaviour. The article deconstructs the concept of responsibility from children's perspectives. Data are taken from a pilot study of 29 children aged nine and 10 in the East Midlands, England. In-depth interviews revealed that children assume a series of responsibilities in the home and that these are understood as an inevitable and “normal” part of daily life. Children also described the basis of “being responsible” as underscored by two core values (honesty and fairness) and indicated that responsibility was a crucial part of their moral worlds. These moral understandings were, however, malleable. They were particularly mediated by the child-parent relationship and were constantly being negotiated and renegotiated in the home. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/chi.795/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1723 Young Citizens or Policy Objects? Children in the ‘Rights and Responsibilities’ Debate / Such, Elizabeth
![]()
Titel : Young Citizens or Policy Objects? Children in the ‘Rights and Responsibilities’ Debate Documenttype: artikel Auteurs: Such, Elizabeth, Auteur ; Walker, Robert, Auteur Uitgegeven: Cambridge [UK] : Cambridge University Press Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: Journal of Social Policy Vol. 34, Nr. 1 Paginering : p. 39-57 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Rechten en verantwoordelijkheden vormen de basis van het sociaal beleid van New Labour. Kinderen en jongeren vormen een uitdaging voor het sociale contractuele model van verantwoordelijkheid dat duidelijk wordt in beleidssferen. De regering wordt verscheurd tussen de notie dat kinderen afhankelijk zijn van ouders voor hun welzijn, en de idee dat individuen verantwoordelijkheid opnemen voor hun eigen acties. Dit artikel onderzoekt het probleem van de kindertijd in sociaal beleid door middel van een onderzoek van de tegenstrijdige berichten die voortkomen uit familiaal beleid en beleid inzake anti-sociaal beleid. Beleidsdiscoursen worden vervolgens kritisch geëvalueerd met verwijzing naar een kwalitatieve studie van de ideeën van kinderen over verantwoordelijkheid. De auteurs stellen voor dat beleid met betrekking tot kinderen kan leren uit de private ervaringen die kinderen thuis opdoen, en van de complexe en rijke manieren waarop kinderen de morele en relationele componenten van verantwoordelijkheid begrijpen. Summary: Rights and responsibilities lie at the heart of New Labour's social policies. Children and young people present a challenge to the social contractual model of responsibility evident in policy spheres. Government is torn between the notion that children are dependent on parents for well-being, and the idea that individuals should take responsibility for their own actions. The article examines the problem of childhood in social policy through an examination of the conflicting messages emerging out of family policy and anti-social behaviour policies. Policy discourses are then critically evaluated with reference to a qualitative study of children's ideas about responsibility. The authors suggest that policies relating to children can learn from children's private experience of responsibility in the home, and from the complex and rich ways in which children understand the moral and relational components of responsibility. Link naar een elektronische bron: http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=270006& [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1931