Auteursfiche
Auteur Chawla, Louise |
Beschikbare documenten van deze auteur



“Insight, creativity and thoughts on the environment”: integrating children and youth into human settlement development / Chawla, Louise
![]()
Titel : “Insight, creativity and thoughts on the environment”: integrating children and youth into human settlement development Documenttype: artikel Auteurs: Chawla, Louise, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2002 Tijdschrift: Environment&Urbanization Vol. 14, Nr. 2 Paginering : p. 11-22 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Deze paper bespreekt de voordelen van het betrekken van kinderen in de planning en het management van menselijke nederzettingen voor zowel de kinderen, omdat zij de formele kneepjes van de democratie onder de knie krijgen, als voor de ruimere gemeenschap, omdat kinderen een bijdrage leveren onder de vorm van hun kennis, energie en visie over lokale omgevingen en ze volwassenen herinneren aan hun rechten en bijzondere noden en kwetsbaarheden. Kinderen leren actief en verantwoordelijk burgerschap door kansen om het uit te oefenen, maar hiervoor zijn formele kanalen nodig om kinderen een plaats te geven in programma’s op school en in de gemeenschap voor het evalueren, plannen en zorg besteden aan de lokale omgeving. Deze paper herinnert overheden aan de engagementen die zij zijn aangegaan om zo een benadering aan te nemen door het ondertekenen van het VRK, Agenda 21 en de Habitat Agenda. Summary: This paper discusses the benefits of involving children in planning and managing human settlements both for the children, as they learn the formal skills of democracy, and for the wider community, as young people contribute their knowledge, energies and perceptions about local environments, and remind adults of their rights and their special needs and vulnerabilities. Children learn active and responsible citizenship through opportunities to practice it – but this requires formal channels to incorporate children into school- and community-based programmes for evaluating, planning and caring for local environments. This paper reminds governments of the commitments they have made to such an approach in the Convention on the Rights of the Child, Agenda 21 and the Habitat Agenda. Link naar een elektronische bron: http://eau.sagepub.com/content/14/2/11.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1851
Titel : The missing population at the 2006 World Urban Forum Documenttype: artikel Auteurs: Chawla, Louise, Auteur ; Bartlet, Sheridan, Auteur ; Driskell, David, Auteur ; Hart, Roger, Auteur ; Oloffson, Gabriella, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: Environment&Urbanization Vol. 18, Nr. 2 Paginering : p. 537-542 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: Deze commentaar bespreekt het gebrek aan aandacht dat aan kinderen werd besteed tijdens het World Urban Forum in Vancouver in Juni 2006. Hoewel vooruitgang werd geboekt op het vlak van aandacht besteden aan jeugd tijdens dit Forum, lag in slechts 2 van de 162 evenementen de focus op de bezorgdheden van kinderen onder de vijftien jaar- een groep die bijna een derde uitmaakt van de wereldbevolking. Dit falen is niet uniek voor dit forum, maar weerspiegelt een breder falen om aandacht te integreren in de prioriteiten en het betrekken van kinderen in ontwikkelingspraktijken. Deze paper legt uit waarom dit falen van belang is, niet alleen voor kinderen zelf, maar ook voor de succesvolle implementatie van de meer algemene bezorgdheid van het forum inzake “stedelijke duurzaamheid”. Summary: This comment discusses the lack of attention given to children at the June 2006 World Urban Forum in Vancouver. Although progress was made in terms of the recognition given to youth at this Forum, only two out of 162 events focused on the concerns of children under the age of 15 - a group that constitutes almost one-third of the world’s population. This failure is not unique to this Forum, but reflects a broader failure to integrate attention to the priorities and involvement of children within development practice. The paper explains why this failure is significant, not only for children themselves but also for the successful implementation of the Forum’s more general concern with “urban sustainability”. Link naar een elektronische bron: http://eau.sagepub.com/content/18/2/537.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1849