Auteursfiche
Auteur Cuypers, Daniël |
Beschikbare documenten van deze auteur



God in school? A Legal inquiry into the right to reasonable accommodation of religion and belief in educational institutions / Benfquih, Yousra
![]()
Titel : God in school? A Legal inquiry into the right to reasonable accommodation of religion and belief in educational institutions Andere titel : God op school. Een juridisch onderzoek naar het recht op het inbedden van religie en geloof in onderwijsinstituties Documenttype: onderzoek Auteurs: Benfquih, Yousra, Onderzoeker ; Wouter Vandenhole, Promotor ; Cuypers, Daniël, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Is er in de Vlaamse onderwijscontext plaats voor de erkenning van een recht op redelijke aanpassing op grond van godsdienst en levensbeschouwing van studenten en onderwijzend personeel? Deze onderzoeksvraag staat centraal in dit onderzoek. Daar waar een eerste sub-vraag de normatieve basis van het recht op redelijke aanpassing op grond van godsdienst en levensbeschouwing in onderwijsinstellingen bestudeert, onderzoekt de tweede sub-vraag de moeilijkheden die mogelijk voortspruiten uit redelijke aanpassing van religieuze diversiteit in de onderwijsomgeving. In het eerste descriptieve en normatieve luik wordt een kritische blik geworpen op de verschillende beginselen en vrijheden die het recht op redelijke aanpassing op grond van godsdienst of levensbeschouwing onderbouwen, met name het materieel gelijkheidsbeginsel, de concretisering daarvan in het verbod op indirecte en intersectionele discriminatie en de vrijheid van godsdienst, alsook hun al dan niet cumulatieve interactie. Daarnaast buigt het onderzoek zich over het principe van inclusief onderwijs als constitutief beginsel voor religieuze accommodatie. Hiermee wordt niet enkel een innoverende uitbreiding bewerkstelligd van voorgaande duale tot drievoudige normatieve basis, maar wordt ook tegenwind geboden aan tendensen die (het recht op) inclusief onderwijs – en redelijke aanpassingen as such – exclusief associëren met personen met een handicap. In dit verband zal in het bijzonder worden stilgestaan bij redelijke aanpassing van religieuze diversiteit als instrument voor onderwijsdesegregatie en interreligieuze dialoog. In het tweede luik examineren we de valkuilen van redelijke aanpassing op grond van godsdienst en levensbeschouwing in het onderwijs, de verzoenbaarheid daarvan met onderwijsneutraliteit in het openbaar onderwijs en de vrijheid van godsdienst en onderwijs van private onderwijsinstellingen, alsook het verband tussen de collectieve dimensie van redelijke aanpassingen van religieuze diversiteit en rechtspluralisme. Summary: This research will study the legal basis, limitations, challenges and practice of reasonable accommodation of religious diversity in educational settings, at the forefront of which lies the for every liberal democracy vital relation between law, education and integration. It focuses on Belgium/Flanders, but comparatively looks into law and practice in the Netherlands, Canada and South Africa. The central research question – i.e. whether a right to reasonable accommodation of religion and belief of students and teaching staff should be recognized in the Flemish educational context – will be guided by two sub-questions. Firstly, which principles can constitute the normative basis of the legal concept of reasonable accommodation of religious diversity in educational institutions? Secondly, which difficulties may reasonable accommodation of religious diversity pose in the educational setting and how can they be addressed? The first sub-question descriptively and normatively discerns and critically evaluates the constitutive principles of religious educational accommodation, namely the principle of material equality and its concretization in the prohibition of indirect and intersectional discrimination and the freedom of religion, as well as their cumulative interaction. Subsequently, this dual normative basis will be extended to a tripartite one via inclusive education as a third founding principle of religious accommodation in educational venues, thereby countering scholarly and legislative tendencies that chiefly associate (the right to) inclusive education – next reasonable accommodation as such – with disability. In this context, the research will intensely reflect on religious accommodation as a tool against educational segregation. The second sub-question examines the obstacles to reasonable religious accommodation, its compatibility with public educational neutrality and the freedom of education and religion of private educational institutions, as well as its collective dimension’s contentious yet unstudied link to legal pluralism. Startdatum / Start date : 01.10.2014 Einddatum / End date : 30.09.2016 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : Internationaal/buitenland/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Nationaal/Regionaal Link naar een elektronische bron: https://www.uantwerpen.be/en/rg/law-and-development/projects/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2317 Studenten en het recht op maatschappelijke integratie of het recht op maatschappelijke hulp / De Wilde, Marjolijn
![]()
![]()
Titel : Studenten en het recht op maatschappelijke integratie of het recht op maatschappelijke hulp Documenttype: onderzoek Auteurs: De Wilde, Marjolijn, Onderzoeker ; de Groof, Marian, Onderzoeker ; Carpentier, Sarah, Onderzoeker ; Torfs, Dirk, Onderzoeker ; Hermans, Koen, Promotor ; Cantillon, Bea, Promotor ; Cuypers, Daniël, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: De sterke aangroei van het aandeel studenten in de leefloonpopulatie sinds de invoering van de wet op maatschappelijke integratie in 2002 is de aanleiding voor de studie. De studie bestudeert volgende onderzoeksvragen aan de hand van diverse onderzoeksmethoden, met name literatuurstudie, een vergelijkende studie inzake wetgeving, een eigen enquête en focusgroepen: (1) Welke verschillen en gelijkenissen zijn te onderscheiden in de wetgeving rond studenten in België, Nederland en Frankrijk? (vergelijkende studie van de wetgeving); (2) Wat zijn de kenmerken van studenten met een bijstandsuitkering? Waar wonen ze? Wat is hun profiel? Wat studeren ze? En hoe vorderen ze in hun studie? (enquête); (3) Hoe ziet de begeleiding van studenten door OCMW’s eruit? (enquête); (4) Hoe voeren maatschappelijk werkers de wetgeving uit? (focusgroepen); (5) Hoe ervaren studenten de OCMW-hulp? (focusgroepen). Op basis van de studie worden de volgende aanbevelingen geformuleerd: (1) Voorkomen van schoolse achterstand; (2) Verhoging van schooltoelagen en studiebeurzen om het residuaire karakter van de bijstand te versterken; (3) De discretionaire ruimte voor OCMW’s aanvullen met een optimalisatie van het procedureel recht; (4) Specialisatie, vorming en samenwerking om de deskundigheid van maatschappelijke werkers inzake onderwijsaangelegenheden te verhogen; (5) Studeren als een volwaardig activeringstraject beschouwen; (6) Aandacht besteden aan ontoereikende of te hoge uitkeringen; en (7) Een kwaliteitsvolle begeleiding voor studenten mogelijk maken. Summary: This research was induced by the strong increase in students on income support since the implementation of the law on social integration of 2002. Based on a literature review, comparative methods, a survey and focus groups, this research focuses on the following questions: (1) How does the law for students differ between Belgium, the Netherlands and France? (comparative study); (2) What are the characteristics of students on income support? Where do they live? What is their profile? What do they study? (survey); (3) What do the assistance trajectories for students by the Public Centres of Social Welfare (in Dutch: Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn, OCMW) look like? (survey); (4) How do social workers implement the law? (focus groups); (5) How do students experience the OCMW assistance? (focus groups). Based on this study, the following recommendations are formulated: (1) It is important to prevent school disadvantages; (2) Increase school allowances and scholarships to strengthen the residual character of the income support; (3) Improve procedural law to add to the discretionary space of OCMW’s; (4) Increase specialization, education and collaboration to improve the knowledge of social workers about educational matters; (5) Consider studying as a complete activation trajectory; (6) Increase attention for insufficient or too large allowances; (7) Facilitate qualitative guidance trajectories for students. Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2011 Output : De Wilde, M., De Groof, M., Carpentier, S., Torfs, D., Hermans, K., Cantillon, B., Cuypers, D. (2011). Studenten en het recht op maatschappelijke integratie of het recht op maatschappelijke hulp. Een onderzoek in opdracht van de POD maatschappelijke integratie. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Universiteit Antwerpen en KU Leuven. Financiering / Funding : Federale Overheid - POD Maatschappelijke Integratie Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - LUCAS/Universiteit Antwerpen - CSB/Universiteit Antwerpen - UALS Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Armoedestudies/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Juridische studie/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.mi-is.be/be-nl/studies-publicaties-en-statistieken/studies Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=531 Elektronische documenten
![]()
Studenten en het recht op maatschappelijke integratie of het recht op maatschappelijke hulpURL