Auteursfiche
Auteur Vanderfaeillie, Johan |
Beschikbare documenten van deze auteur



Bevraging bij kinderen en jongeren over geweld in het gezin, op school en in de vrije tijd // Questioning children and youngsters about violence within the family, at school and in leisure time
![]()
Titel : Bevraging bij kinderen en jongeren over geweld in het gezin, op school en in de vrije tijd // Questioning children and youngsters about violence within the family, at school and in leisure time Documenttype: onderzoek Auteurs: Vanderfaeillie, Johan, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar geweld in het gezin, op school en in de vrije tijd. Peilingen van de indicatie of prevalentie van kindermishandeling in Vlaanderen zijn voor zover kon worden nagegaan nog onbestaande. In dit onderzoek wordt een representatief aantal jongeren getrokken uit de doelgroep 10-18 jaar door middel van een aselecte gestratificeerde cluster steekproeftrekking. In het kader van dit onderzoek wordt voorzien in een actieve stuurgroepstructuur waarin een relevante vertegenwoordiging vanuit de respectievelijke koepels alsook van de vertrouwenscentra gegarandeerd is. Daarnaast wordt er voorzien in een internationaal wetenschappelijk forum. Summary: This project concerns research into violence within the family, at school and in leisure time. Polls concerning the indication or prevalence of child abuse in Flanders (Belgium) are as far as researched non-existent. This research therefore consists of a representative amount of youngsters from the target group of ten to eighteen year olds by means of a random stratified cluster sample. Within the framework of this research an active steering committee is provided where relevant representatives from these circles and from trust centres are guaranteed. Furthermore, an international scientific forum is provided. Startdatum / Start date : 15.01.2011 Einddatum / End date : 16.07.2011 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen/Psychologie/Sociale wetenschappen Link naar een elektronische bron: http://www.researchportal.be/project/bevraging-bij-kinderen-en-jongeren-over-gew [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2506 Development of an intervention for foster parents of young foster children with externalizing behavior: Theoretical basis and program description. / Vanschoonlandt, Femke
![]()
![]()
Titel : Development of an intervention for foster parents of young foster children with externalizing behavior: Theoretical basis and program description. Documenttype: artikel Auteurs: Vanschoonlandt, Femke, Auteur ; Vanderfaeillie, Johan, Auteur ; Van Holen, Frank, Auteur ; De Maeyer, Skrållan, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Clinical Child and Family Psychology Review Vol. 15 Paginering : p. 330-344 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnenSamenvatting: Pleegouders worden vaak geconfronteerd met ernstig externaliserende gedrag van hun pleegkind. Deze gedragsproblemen kunnen familiale stress veroorzaken en worden gerelateerd aan minder effectief ouderschap en vaak verhoging. Pleegkinderen met gedragsproblemen hebben ook meer risico op stopzetting van de plaatsing. Een interventie om pleegouders van jonge pleegkinderen te ondersteunen bij externaliserend gedrag is nodig om de effectiviteit van plaatsingen te verbeteren. Gebaseerd op onderzoek over effectieve opvoedingsinterventies en speciale behoeften van pleegkinderen, werd een behandelprotocol ontwikkeld. Dit document beschrijft theoretische grondslagen van de inhoud en de vorm van de interventie en geeft een overzicht van het modulaire behandelingsprotocol. Voorlopige resultaten van deze interventie, evenals uitdagingen en toekomstige ontwikkelingen en onderzoek worden besproken. Summary: Foster parents are often faced with serious externalizing behaviors of their foster child. These behavioral problems may induce family stress and are related to less effective parenting and often increase. Foster children with behavioral problems are also more at risk of placement breakdown. An intervention to support foster parents of young foster children with externalizing behaviors is necessary to improve the effectiveness of foster placements. Based on research on effective parenting interventions and special needs of foster children, a treatment protocol was developed. This paper describes theoretical foundations for the content and form of the intervention and gives an overview of the modular treatment protocol. Preliminary outcomes of this intervention as well as challenges and future developments and research activities are discussed. Link naar een elektronische bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22983481 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2625 Elektronische documenten
Effectevaluatie 'Spreekuur volgens de methodiek van Triple P' (3P) en vergelijking met het huidige 'Spreekuur Opvoedingsondersteuning' (SU) / van den Berg, Marjolijn
![]()
Titel : Effectevaluatie 'Spreekuur volgens de methodiek van Triple P' (3P) en vergelijking met het huidige 'Spreekuur Opvoedingsondersteuning' (SU) Andere titel : Effect evaluation of ‘Spreekuur’ according to the method of ‘Triple P’ (3P) and comparison to the current ‘Spreekuur Opvoedingsondersteuning’ (SU) Documenttype: onderzoek Auteurs: van den Berg, Marjolijn, Onderzoeker ; Vanderfaeillie, Johan, Promotor ; Grietens, Hans, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnenSamenvatting: Dit project betreft een effectevaluatie en vergelijking van het ‘Triple P’ programma met het huidige 'Spreekuur Opvoedingsondersteuning'. ‘Triple P’ is een veelbesproken methodiek voor opvoedingsondersteuning die ook in Vlaanderen ingang vindt. Zo loopt er in het kader van de werking van Kind en Gezin een proefproject in Antwerpen. Dit project vergelijkt in de zeven Antwerpse grootstadregio’s de effectiviteit van het ‘Triple P’ programma (3P) met het gebruikelijke Spreekuur opvoedingsondersteuning (verder SU). In een vragenlijstenonderzoek bij 232 gezinnen, gecombineerd met een meer diepgaand deelonderzoek, wordt op verschillende manieren naar de resultaten van de interventie gepeild. In de eerste plaats onderzoekt men of er zowel op het niveau van het kind als bij de ouders sprake is van een probleemreductie: (1) vermindering van de door ouders gerapporteerde gedrags- en emotionele problemen; (2) vermindering van hun impact op het functioneren van het kind; (3) afname van de ervaren draaglast en toename van de ervaren competentie inzake opvoeding; (4) toename van het psychisch welbevinden van de ouders; (5) en effecten op het concrete opvoedgedrag. Ook naar de tevredenheid met de verkregen hulp wordt gevraagd. Bovendien brengen de onderzoekers de manier van uitvoering van het programma in kaart. Dit heeft immers een invloed op de werkzaamheid ervan. Zowel ‘Triple P’ als het Spreekuur hebben positieve effecten, alsook zijn ouders bij beide methoden tevreden over de geboden hulp. Het formuleren van doelen en de evaluatie ervan gebeurt vaker bij 3P. Met dit programma bereikt men dan ook een grotere doelrealisatie. Toch wordt het 3P-protocol onvoldoende nauwgezet gevolgd zodat de bekomen resultaten niet eenduidig te interpreteren zijn. De 3P-interventie wordt immers net gekenmerkt door zijn specifieke stapsgewijze aanpak. Wel blijkt de opvoedingsondersteuning, zowel 3P als het SU, voor de ouders en hun kinderen positieve effecten te hebben. Summary: This project concerns the effect evaluation of ‘Spreekuur according to the method of ‘Triple P’ (3P) and comparison to the current ‘Spreekuur Opvoedingsondersteuning’ (SU). ‘Triple P’ is a well-known method to support families in raising children in Flanders (Belgium). This research project in Antwerp (Flanders, Belgium) compares the efficacy of the ‘Triple P’ (3P) program to the current ‘Spreekuur Opvoedingsondersteuning’ (SU). By means of a questionnaire (taken from 232 families) combined with a more in-depth methodology, this project measures the results of the intervention in different ways. First, this research examines whether problem reduction occurs for the child as well the parents. Such a reduction is operationalised as (1) reduction of behaviour- and emotional problems; (2) reduction of their impact on the functioning of the child; (3) reduction of the experienced burden and increase of the experienced competences regarding ‘parenting’; (4) increase in mental well-being of the parents; and (5) and the effects on parenting behaviour. On top of that, satisfaction with the received help is being investigated. Furthermore, researchers map out implementation methods for the program. Tesults show that both 3P and SU have positive effects, and that parents are satisfied with the offered help from both methods. As well, it is found that the formulation of clear targets and evaluation more often takes place within the 3P program. In this program, a larger target realisation can be achieved. The 3P-protocol does however appear to be insufficiently followed so that the interpretation of the achieved results is ambiguous. Furthermore, results show that the 3P intervention is characterised by its specific step-by-step approach. Nevertheless, both 3P and SU seem to have positive effects on the parents as well as on their children. Startdatum / Start date : 2009 Financiering / Funding : Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen Methodologische dimensies : Experiment/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://steunpuntwvg.be/2007-2011/swvg/_docs/Publicaties/200902_Rapport%2005%20Tr [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1763 Evaluatie van de huidige screening van adoptieouders uitgevoerd door Diensten voor van de CAW’s in het kader van de geschiktheidprocedure voor interlandelijke adoptie gevoerd voor de jeugdrechtbank. / Stroobants, Tim
![]()
![]()
Titel : Evaluatie van de huidige screening van adoptieouders uitgevoerd door Diensten voor van de CAW’s in het kader van de geschiktheidprocedure voor interlandelijke adoptie gevoerd voor de jeugdrechtbank. Documenttype: onderzoek Auteurs: Stroobants, Tim, Onderzoeker ; Vanderfaeillie, Johan, Promotor ; Johan Put, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Adoptie Samenvatting: Het Haags adoptieverdrag (1993) en het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind (1989) liggen aan de basis van een kader dat het belang van het adoptiekind centraal plaatst en stelt dat de geschiktheid van adoptieouders moet worden geëvalueerd. In Vlaanderen bestaat echter heel wat ontevredenheid over deze screeningsprocedure en het daaruit voortkomende geschiktheidsverslag en geschiktheidsvonnis. Dit onderzoek heeft als centrale doelstelling een evaluatie van de huidige screening van adoptieouders uitgevoerd door Diensten voor maatschappelijk onderzoek (DMO) van de CAW’s in het kader van de geschiktheidsprocedure voor interlandelijke adoptie. Het onderzoek evalueert zowel de screeningsprocedure (inhoudelijk en procesmatig) als het resultaat ervan (het geschiktheidsverslag opgemaakt door de DMO’s voor een jeugdrechter en het geschiktheidsvonnis van een jeugdrechter). Inhoudelijk werd de screeningsprocedure geëvalueerd door voor alle door de DMO’s gebruikte risico- en protectieve factoren met een literatuuronderzoek na te gaan of er wetenschappelijke evidentie bestaat voor de associatie van deze factoren met de ontwikkeling van het adoptiekind of een (on)gunstige opvoedingssituatie. Deze analyse gaf aanleiding tot het advies van het schrappen van enkele factoren. Er werd tevens gesuggereerd een aantal andere factoren mee op te nemen. Door middel van semi-gestructureerde interviews werd de kwaliteit van het proces van de screeningsprocedure in kaart gebracht. De bevindingen van deze laatste evaluatie waren dat er ruimte is voor verbetering inzake de beoordeling van de factoren, de transparantie van het beoordelingsproces en de volledigheid van het geschiktheidsverslag. Naast de procedure werden ook het geschiktheidsverslag en het geschiktheidsvonnis als resultaten van de screeningsprocedure geëvalueerd. Opvallend was dat sommige factoren uit het (eigen) raamwerk zeer weinig worden teruggevonden in de geschiktheidsverslagen. De meeste factoren waren geassocieerd met de uitkomst van het advies. Het aantal aanwezige risico- en protectieve factoren is tevens geassocieerd met een positief/negatief advies. Beoordeling van het geschiktheidsvonnis leerde dat slechts 23% van de door de jeugdrechters gerapporteerde factoren voor de groep jeugdrechters significant geassocieerd was met het (positief of negatief) geschiktheidsvonnis. Summary: The the Hague Convention on Intercountry Adoption (1993) and the Convention on the Rights of the Child provide a framework for adoption focusing on the best interests of the child, and emphasize the need to screen and evaluate the capabilities for prospective adoptive parents. In Flanders, much dissatisfaction about this screening procedure exists. Therefore, this research focuses on evaluating the screening procedure by the Services for social research of the Center’s for Social Work. Based on a literature review, semi-structured interviews and a quantitative analysis of suitability reports, this research does not only focus on procedural aspects of the screening, but also on its result (the suitability report by the Services for social research for the youth court and the suitability judgment by the judge). Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2011 Output : Vanderfaeillie, J., Put, J., Stroobants, T. (2011). Evaluatie van de huidige screening van adoptieouders uitgevoerd door Diensten voor van de CAW’s in het kader van de geschiktheidprocedure voor interlandelijke adoptie gevoerd voor de jeugdrechtbank. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Vrije Universiteit Brussel Financiering / Funding : Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Literatuur, documentanalyse/Juridische studie/Dossieranalyse/Literatuurstudie/Analyse dossiers, documenten/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.steunpuntwvg.be/swvg/_docs/Publicaties/2011_02%20Rapport%2013%20Inter [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=532 Elektronische documenten
Evaluatie van de Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA’s) in de Bijzondere Jeugdbijstand / Roevens, Elke
![]()
Titel : Evaluatie van de Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA’s) in de Bijzondere Jeugdbijstand Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Pleysier, Stefaan, Promotor ; Vanderfaeillie, Johan, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:MinderhedenSamenvatting: Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA) zijn teams die de concrete hulpverlening voor allochtone jongeren optimaliseren door het ondersteunen van zowel de voorzieningen binnen de Bijzondere Jeugdbijstand als de jongeren en hun gezinnen zelf. Dit onderzoek heeft - met de opstart van een nieuwe subsidiëringsprocedure in het achterhoofd - tot doel deze ondersteuningsteams te evalueren op het verloop van hun werking, hen te situeren in het landschap van de Bijzondere Jeugdbijstand en hun mogelijke toekomstige profilering binnen de Integrale Jeugdhulp te bekijken. Summary: Ethnic Minorities Support Teams are teams that optimize the assistance for ethnic minorities by supporting organizations in the Youth Care System as well as young people and their families. With the launch of a new funding procedure in mind, this research evaluates the functioning of these Support Teams, situates them into the landscape of the Youth Care System and looks into their possible profiling within the Integrated Youth Care in the future. Startdatum / Start date : 01.06.2012 Einddatum / End date : 30.10.2012 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Jongerenwelzijn Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie/Vrije Universiteit Brussel - Klinische Levenslooppsychologie (KLEP) Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie/Psychologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Literatuur, documentanalyse/Dossieranalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=609 Elektronische documenten
![]()
Onderzoeksrapport OTAURLEvaluation of the flexible standard, as contained in the ministerial decision on equivalence of ‘certain days absence’ with ‘actual presence’ in the window of the subsidies for the stay of the minors in the facilities of the special youth assistance in the categories 1 and 2
![]()
PermalinkExternalizing problems in young foster children: Prevalence rates, predictors and service use. / Vanschoonlandt, Femke
![]()
![]()
PermalinkGeweldloos verzet. Werkmap voor pleegouders van pleegkinderen met ernstig probleemgedrag. / Van Holen, Frank
![]()
![]()
PermalinkDe instroom in Vlaamse pleegzorg nader bekeken. Welke kinderen worden om welke redenen geplaatst? / Vanschoonlandt, Femke
![]()
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkKind-, ouder- en opvoedingsfactoren als indicatoren voor ziektegedrag bij kinderen met recurrente buikpijn // Child-, parental- and educational factors as indicators for disease behaviour among children with recurrent abdominal pain / Vanderfaeillie, Johan
![]()
PermalinkKinship and non-kinship foster care: Differences in contact with parents and foster child’s mental health problems. / Vanschoonlandt, Femke
![]()
PermalinkPermalinkPermalink