Auteursfiche
Auteur Adriaens, Fien |
Beschikbare documenten van deze auteur



'Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Titel : 'Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. Documenttype: artikel Auteurs: Adriaens, Fien, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: European Journal of Cultural Studies Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Media:BeeldvormingSamenvatting: Dit artikel rapporteert over de resultaten van een visueel etnografische case studie met tiener diaspora meisjes die in België wonen. Het analyseert hoe de tweede generatie meisjes van Turkse afkomst identiteiten ontwikkelen door de visualisatie van en reflectie op hun ideale tv-programma. Dit artikel gaat uit van een intersectionele en prestatiebenadering van de identiteit, daarna wordt onderzocht wat er gebeurt als diaspora meisjes kijken naar een televisieprogramma '; draagt het bij aan de kennis van wat de jonge vrouwen 'doen' met media-teksten en gaat verder dan de gebruikelijke interview methoden binnen publieksonderzoek. De resultaten tonen aan dat wanneer de deelnemers collages produceren van hun ideale tv-programma's, ze zich reflexief bezighouden met het verstrekken van een verhaal van zichzelf en het vormen van identiteiten. De casussen geïdentificeerd met een breed spectrum van verschuivende subject-posities, die vaak etniciteit, leeftijd en geslacht overschrijden. Visuele etnografie aangevuld met traditionele publieksonderzoekstechnieken bewezen nuttig zijn bij het benaderen van kwesties zoals identiteit prestaties en de rol van de media. Summary: This article reports on the results of a visual ethnographic case study with teenage diaspora girls living in Belgium. It analyses how second-generation girls from Turkish descent perform identities through the visualization of and reflection on their ideal television programme. This article starts from an intersectional and performance approach to identity, then explores what happens when diaspora girls ‘do television’; it contributes to the knowledge of what young females ‘do’ with media texts and moves beyond the conventional interview methods within audience research. Results show that when participants produce collages of their ideal television programmes, they reflexively engage in providing a narrative of the self and in performing identities. The cases identified with a broad spectrum of shifting subject-positions, often transgressing ethnicity, foregrounded age and gender. Visual ethnography complemented by traditional audience research techniques proved to be useful in approaching issues such as identity performance and the role of media. Link naar een elektronische bron: http://ecs.sagepub.com/content/17/2/101 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2597 Elektronische documenten
![]()
On Mute, Diaspora Youth. A transdisciplinary and multi-method audience study into using, consuming and doing television among diaspora youngstersURL'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Titel : 'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study Documenttype: artikel Auteurs: Adriaens, Fien, Auteur Uitgegeven: Gent [België] : Academia Press Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Working papers Film & TV Studies Vol. 9 Paginering : p. 9-99 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Vrouwen en meisjes
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Media:Beeldvorming
Media:MediawijsheidSamenvatting: Deze working paper belicht de resultaten van een visuele etnografische studie met diaspora adolescente meisjes woonachtig te België (leeftijd 14-16). Het geeft een uitgebreide schets van de methodologie, het onderzoeksproces en de resultaten. Deze studie tracht te begrijpen hoe de tweede generatie meisjes van Turkse afkomst onderhandelen over identiteit en hoe ze hun identiteit vormen via het maken van een trailer voor hun ideaal tv-programma. Het begint vanuit een intersectionele visie op identiteit en voegt daarbij de wetenschapsgebieden van feministische media studies en meisje studies, identiteit en mediastudies. Het onderzoekt wat er gebeurt wanneer diaspora meisjes kijken naar televisie of televisie maken en draagt bij aan de kennis over wat jonge vrouwen ‘doen’ met media-teksten, en gaat verder dan de traditionele interviewmethoden binnen publieksonderzoek. De resultaten tonen aan dat wanneer deelnemers gezamenlijk een trailer produceren van hun ideale tv-programma's, ze zich reflexief bezighouden met collectieve identiteitsvorming en zelfrepresentatie. Bovendien namen de meisjes een breed spectrum aan van verschuivende subjectposities, die vaak de grenzen van geslacht en etniciteit overschrijden. De belangrijkste methodologische voordelen van deze video productie onderzoeksmethode is dat het produceren van media ons meer vertelt over a) kruisende identiteiten en reguleren verhandelingen, b) media receptie in termen gebruik en consumptie en c) de media taal en de geletterdheid van de meisjes dan over het productieproces an sich. Summary: This working paper highlights the results of a visual ethnographic study with diaspora adolescent girls living in Belgium (age 14-16). It gives an elaborate outline of the methodology, the research process and the results. This study apprehends how second generation girls from Turkish descent negotiate and construct identities through the making of
a trailer for an ideal television program. It starts from an intersectional approach to identity and adds up to the academic fields of feminist media studies and girl studies, identity and media studies. It explores what happens when diaspora girls ‘do or make television’, contributes to knowledge on what young females ‘do’ with media texts, and moves beyond the traditional interview methods within audience research. Results show that when participants collectively produce a trailer of their ideal television programs, they reflexively engage in collective identity formation and self-representation. Moreover, the girls took up a broad spectrum of shifting subject positions, which often transgressed gender and ethnicity. The most important
methodological advantages of video production as research method is that producing media actually tells us more about a) intersecting identities and regulating discourses, b) media reception in terms of use and consumption and c) the media language and literacy of the girls than about the production an sich.Link naar een elektronische bron: http://www.cims.ugent.be/members/former-members/fien-adriaens Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2603 Elektronische documenten
Gendered television use of diaspora youth in Flanders (Northern Belgium): an audience research / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Titel : Gendered television use of diaspora youth in Flanders (Northern Belgium): an audience research Documenttype: artikel Auteurs: Adriaens, Fien, Auteur Uitgegeven: Observatorio Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Observatorio Vol. 6 Paginering : p. 1-20 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel richt zich op het televisiegebruik van de tweede generatie Turkse en Marokkaanse jongeren wonend in Vlaanderen (Noord-België) in het kader van hun dagelijkse leven en familie dynamiek. Door middel van vier diepte-focusgroepinterviews met vierentwintig diaspora jongeren, wordt TV gebruik besproken in termen van tv-toegang, het bekijken van de maatschappelijke omgeving van het huis, communicatie m.b.t. de televisie en worstelingen omtrent programmakeuzes binnen diaspora gezinnen. Dit artikel richt zich vooral op een beter begrip van hoe TV gebruik familierelaties, vriendschappen en identiteiten in het dagelijkse leven van de diaspora jongeren vorm geeft, met bijzondere aandacht voor verschillen tussen de geslachten. Resultaten tonen opmerkelijke verschillen tussen de geslachten in termen van een eigen toegang, de maatschappelijke context en machtsstrijd met betrekking tot televisiekijken. Summary: This article focuses on the television use of second generation Turkish and Moroccan youth living in Flanders (Northern-Belgium) in the context of their everyday life and family dynamics. By means of four in-depth focus group interviews with twenty-four diaspora youngsters, TV use is discussed in terms of TV access, the social viewing context of the home, TV related communication and struggles over programme choices within diaspora families. This article particularly aims at a better understanding of how TV use articulates and shapes family relations, friendships and identities in the everyday life of diaspora adolescents, while paying special attention to gender differences. Results show remarkable gender differences in terms of private access, the social viewing context and power struggles concerning television viewing. Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/1854/LU-4197510 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2600 Elektronische documenten
Glocalized telenovelas and national identities. A 'textual cum production' analysis of the telenovelle 'Sara', the Flemish adaptation of 'Yo soy Betty, la fea'. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Titel : Glocalized telenovelas and national identities. A 'textual cum production' analysis of the telenovelle 'Sara', the Flemish adaptation of 'Yo soy Betty, la fea'. Documenttype: artikel Auteurs: Adriaens, Fien, Auteur ; Biltereyst, Daniel, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Television and New Media Vol. 13 Paginering : p. 551-567 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Media:Beeldvorming Samenvatting: Dit artikel gaat in op de globalisering van het telenovelleformat met betrekking tot kwesties van aanpassing, nabijheid, en nationale identiteit. Omdat het een case study van geglokaliseerde telenovelles betreft, gaat het over de binnenlandse herwerking van een van de meest populaire Latijns-Amerikaanse telenovelles, Yo soy Betty, la fea (1999-2001), in de telenovelle 'Sara’ (2007-2008), dat plaats vindt in een Belgische (meer specifiek Vlaamse) context. Daarom gaat dit artikel in op de vraag hoe Vlaamse identiteiten worden vertegenwoordigd in het productieproces van Sara. Tijdens het onderzoeken van de internationale stroom van telenovelles en de cross-culturele herwerkingen van het telenovelleformat, bestudeert deze case study een extra geopolitieke en culturele context, evenals dat het een thematische tekstanalyse confronteert en combineert met interviews met experts. Gezien de succesvolle uitvoer van "blik" telenovelles en de herwerking van dit formaat in het kader van de nationale identiteit en identificatie, gaat dit artikel in op de opkomst van de telenovelle als lokaal genre dat geïnspireerd is door, en een herwerking is van het oorspronkelijke Latijnse-Amerikaanse format . Summary: This article examines the globalization of the telenovela format in relation to issues of adaptation, proximities, and national identities. As a case study of glocalized telenovelas, it deals with the domestic adaptation of one of the most popular Latin American telenovelas, Yo soy Betty, la fea (1999-2001), into the “telenovelle” Sara (2007-2008), which takes place in a Belgian (more specifically Flemish) context. Therefore, this article specifically asks how Flemish identities are represented through the production process of Sara. While examining the international flow of telenovelas and the cross-cultural adaptation of the telenovela format, this case study considers an additional geopolitical and cultural context, as well as confronts and combines thematic textual analysis with expert interviews. Considering the successful export of “canned” telenovelas and the adaptation of this format within the framework of national identity and identification, this article deals with the emergence of the telenovelle as a local genre that is inspired by, and modifies, the original Latin American format.
Link naar een elektronische bron: http://tvn.sagepub.com/content/13/6/551 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2599 Elektronische documenten
![]()
On Mute, Diaspora Youth. A transdisciplinary and multi-method audience study into using, consuming and doing television among diaspora youngstersURLOn Mute, Diaspora Youth. A transdisciplinary and multi-method audience study into using, consuming and doing television among diaspora youngsters / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Titel : On Mute, Diaspora Youth. A transdisciplinary and multi-method audience study into using, consuming and doing television among diaspora youngsters Documenttype: onderzoek Auteurs: Adriaens, Fien, Onderzoeker ; Biltereyst, Daniel, Promotor ; Van Bauwel, Sofie, Co-promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Media:Algemeen Samenvatting: Het hoofddoel van dit doctoraatsonderzoek is het bestuderen van het gebruik en de consumptie van televisie door ‘diaspora’ jongeren, het ontvangen van deze televisiebeelden en het verband met vragen naar identiteit en het alledaags leven. Het onderzoek richt zich op vijf onderzoeksvragen: (1) Hoe zouden ‘diaspora identiteiten’, ‘diaspora publiek’ en ‘diaspora media cultuur’ theoretisch moeten worden begrepen? (2) Hoe gebruiken adolescente ‘diaspora’ televisie in termen van ‘toegang’, ‘voorkeuren’ en ‘ruimtelijke en sociale kijk’ (televisiegebruik)? (3) Hoe is televisie geschikt in het alledaagse leven van ‘diaspora’ jongeren (televisieconsumptie)? (4) Hoe interpreteren en onderhandelen ‘diaspora’ jongeren deze televisierepresentaties (televisieontvangst)? (5) Welke rol speelt televisie in de constructie van identiteiten van het ‘diaspora’ publiek? Dit doctoraat maakt gebruik van een multimethodische benadering, waarvan volgende methoden deel uitmaken: ‘explanatory survey’, grootschalige ‘survey’ (N = 1555), tekstanalyse van de televisieserie ‘Sara’ op VTM, focusgroepen, expertinterviews en visuele etnografische methoden die 4 creatieve fases bevatten met een duur van 3 maanden. Summary: This doctorate concerns research into using, consuming and doing television among diaspora youngsters. The main goal of this dissertation is to examine the use, consumption, and reception by young diaspora audiences of television and how this links up to questions of identity and everyday life. It addresses five broad research questions: (1) How should diaspora identities, diaspora audiences and diaspora media cultures be understood theoretically? (2) How do teenage diaspora audiences use television in terms of access, preferences, spatial and social viewing (television use)? (3) How is television appropriated in the everyday lives of diaspora youth (television consumption)? (4) How do diaspora audiences interpret and negotiate televised representations (television reception)? (5) What role does television play in the construction of identities of diaspora audiences? This doctorate incorporates a mixed-methodology consisting of following methods: explanatory survey, large scale survey (N = 1555), text analysis of the telenovela ‘Sara’ (television program on VTM, Flemish broadcast), focus groups, expert interviews and visual ethnographical methods which contained four creative research stages and lasted about three months. Startdatum / Start date : 01.10.2008 Einddatum / End date : 01.09.2012 Output : Adriaens, F. (2007). Sex and the City: klankbord van het postfeminisme? RoSa-Uitgelezen, 14(4), 8-12/Adriaens, F. (2009). Postfeminism in popular culture: A potential for critical resistance? Politics and Culture, 4/Adriaens, F. (2010). The glocalised telenovela as a space for identifications for diaspora girls in Northern-Belgium. An audience cum content analysis of Sara. OBS*Observatorio, 4(4), 171-195/Adriaens, F. (2011). Representatie, Televisie & Identiteit. Een kwalitatief receptieonderzoek naar televisieconsumptie bij diaspora jongeren. Working Papers Film & TV studies, 8(2), 1- 91/Adriaens, F. (2012). 'Doing gender, Doing ethnicity ' Visualising ideal television programmes: an ethnography. CIMS-reports, 2(1)/Adriaens, F. (2012). 'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study. Working papers Film & TV Studies, 9(1), 9-99/Adriaens, F. (2012). 'Ze dragen strakke broeken mevrouw'. Gender en seksualiteit onder allochtone jongeren. Verslagen van het centrum voor Genderstudies, 21, 75-96/Adriaens, F. (2012). Gendered television use of diaspora youth in Flanders (Northern Belgium): an audience research. OBS*Observatorio, 6(3), 1-20/Adriaens, F. (2012). On Mute, Diaspora Youth. A transdisciplinary and multi-method audience study into using, consuming and doing television among diaspora youngsters. Ghent University/Adriaens, F. (2013). Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. European Journal of Cultural Studies (in press) /Adriaens, F., & Biltereyst, D. (2012). Glocalized telenovelas and national identities. A 'textual cum production' analysis of the telenovelle 'Sara', the Flemish adaptation of 'Yo soy Betty, la fea'. Television and New Media. [http://tvn.sagepub.com/content/early/2011/10/24/1527476411427926.abstract]/Adriaens, F., & Van Bauwel, S. (2011). Sex and the City: a postfeminist point of view? Or how popular culture functions as a channel for feminist discourses. Journal of Popular Culture. [http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-5931.2011.00869.x]/Adriaens, F., Van Damme, E., & Courtois, C. (2011). Screenagers: Een onderzoek naar het mediagebruik bij jongeren in Vlaanderen - anno 2009. CIMS-Reports, 1(1)/Adriaens, F., Van Damme, E., & Courtois, C. (2011). The spatial and social context of television viewing adolescents. Poetics: Journal of empirical research on Culture, the Media and the Arts, 39(3), 205-227 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Beeldanalyse/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Literatuurstudie/Regionaal/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://www.cims.ugent.be/members/fien-adriaens Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1916 Elektronische documenten
Representatie, Televisie & Identiteit. Een kwalitatief receptieonderzoek naar televisieconsumptie bij diaspora jongeren / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkPermalinkThe glocalised telenovela as a space for identifications for diaspora girls in Northern-Belgium. An audience cum content analysis of Sara. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkPermalink'Ze dragen strakke broeken mevrouw'. Gender en seksualiteit onder allochtone jongeren. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
Permalink