Auteursfiche
Auteur Pinxten, Hendrik |
Beschikbare documenten van deze auteur



Evaluatie van het non-discriminatiebeleid in het Vlaamse Onderwijs
Titel : Evaluatie van het non-discriminatiebeleid in het Vlaamse Onderwijs Andere titel : Evaluation of non-discrimination policies in the Flemish educational system Documenttype: onderzoek Auteurs: Pinxten, Hendrik, Promotor ; Verlot, Marcel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft een evaluatieonderzoek van het non-discriminatiebeleid in het Vlaamse Onderwijs. Meer specifiek gaat het over de implementatie van de non-discriminatieverklaring. Er wordt kwalitatief onderzoek verricht naar het proces van interculturalisering in Vlaamse scholen door middel van observatie en interviews. Summary: This project concerns an evaluation research into non-discrimination policies in the Flemish (Belgian) educational system. More specifically, the projects evaluates the implementation of the 'declaration of non-discrimination'. The research is based on a qualitative investigation of interculturalisation processes within Flemish (Belgian) schools through of observations and interviews. Startdatum / Start date : 01.12.1997 Financiering / Funding : Steunpunt Intercultureel Onderwijs - ICO (UG) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven/Universiteit Gent Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1920 Randvoorwaarden voor de implementatie van het intercultureel onderwijs met specifieke aandacht voor diversificatie en conflictbeheersingstrategieën
Titel : Randvoorwaarden voor de implementatie van het intercultureel onderwijs met specifieke aandacht voor diversificatie en conflictbeheersingstrategieën Andere titel : Conditions for the implementation of intercultural education with specific attention to diversification and conflict management strategies Documenttype: onderzoek Auteurs: Pinxten, Hendrik, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de randvoorwaarden voor de implementatie van het intercultureel onderwijs met specifieke aandacht voor diversificatie en conflictbeheersingsstrategieën. Via interviews en observaties in sociaal-cultureel gemengde klassen (zigeuners, migranten, kansarmen) wordt onderzocht hoe schoolactoren het onderwijs aanpassen aan die verschillen en hoe ze omgaan met door hen gedefinieerde conflicten. Summary: This project concerns research into necessary conditions for the implementation of intercultural education, with specific attention to diversification and conflict management strategies. Through interviews and observations in socially and culturally mixed classes (gypsies, migrants, and socially vulnerable children), this research examines how school actors adapt their education to these differences and how they deal with conflict situations. Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Momentopname, crossectioneel/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1921