Auteursfiche
Auteur Loots, Gerrit |
Beschikbare documenten van deze auteur



Als rozen in de wijngaard en andere verhalen: discoursanalyse van het project Integrale jeugdhulpverlening / De Koster, Katrien
![]()
Titel : Als rozen in de wijngaard en andere verhalen: discoursanalyse van het project Integrale jeugdhulpverlening Documenttype: onderzoek Auteurs: De Koster, Katrien, Onderzoeker ; Loots, Gerrit, Promotor ; Jenneke Christiaens, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen Samenvatting: Eind jaren negentig werd in het Vlaams Parlement beslist om, in antwoord op een aantal steeds opnieuw gesignaleerde problemen met de hulpverlening aan kinderen en jongeren, een veranderingsproces in gang te zetten. Deze ‘Integrale jeugdhulpverlening’ moest zich daarbij, met de cliënt als centraal referentiepunt, richten op een betere samenwerking tussen de verschillende diensten uit zes betrokken sectoren (Algemeen Welzijnswerk, Kind & Gezin, Bijzondere Jeugdzorg, Geestelijke Gezondheidszorg, Vlaams Fonds voor personen met een handicap en het onderwijs: de Centra voor Leerlingenbegeleiding). Cliëntgericht werken en hulp op maat werden de krachttermen van dit veranderingsproject. Dit onderzoek richt zich op de manier waarop de mensen die bij dit veranderingsproces betrokken waren, erover praten en vertellen. Het is immers het uitgangspunt van deze studie dat de verhalen (discours) die wij over de wereld rondom ons vertellen, die wereld mee vorm geven. Net in een veranderingsproces zoals dat van Integrale jeugdhulpverlening is het dan belangrijk om te bestuderen wie welk verhaal vertelt, waar die verhalen vandaan komen en wat hun effecten zijn. Deze dynamiek van verhalen in veranderingsprocessen bestuderen, is een complexe opdracht, vooral omdat de gangbare manieren om naar discours te kijken té eenzijdig en té statisch werden bevonden. In dit proefschrift is dan ook een alternatief analytisch model uitgewerkt dat tegemoet wil komen aan de complexiteit en dynamiek van de discoursinteractie. Het belang van dit proefschrift situeert zich op verschillende vlakken. In het wetenschappelijke domein biedt het de mogelijkheid het project Integrale jeugdhulpverlening beter te begrijpen én biedt dit werk een analytisch model (de ‘stofwolk’) voor de studie van complexe discoursinteracties in veranderingsprocessen. Op maatschappelijk vlak hoopt dit onderzoek het maatschappelijke debat nieuwe impulsen te geven, door een alternatieve manier van kijken naar Integrale jeugdhulpverlening voor te stellen. Summary: In the 1990s, the Flemish Parliament decided to initiate a process of change in the field of youth care, called ‘Integrated Youth Care’, in order to improve interaction between different services by taking the client as the main point of reference. A client-based process and customized assistance was the main focus of this project of change. This research focused on the stories of people who were involved in this project of change, more specifically on the way they talk and reflect about it. To do so, a new analytical model to study peoples’ stories capturing the complexity and dynamics of their discourse, was developed. In this way, the knowledge generated by this study can be applied in different domains. First of all, it brings a better understanding about the project ‘Integrated Youth Care’. Secondly, it offers a new analytical model for the study of complex discourse interactions in processes of change. Finally, this research aims to bring new input in the social debate by presenting an alternative way of addressing the project ‘Integral Youth Care’. Startdatum / Start date : 2002 Einddatum / End date : 2006 Output : De Koster, K. (2007). De cliënt in de integrale jeugdhulpverlening: over de "meerlagigheid" van het discours. Tijdschrift voor jeugdrecht en kinderrechten, 8 (4), 214 - /De Koster, K. (2007). De jeugdzorg van tegenwoordig: het hervormingsproces naar een Integrale jeugdhulpverlening in Vlaanderen. Gent: Academia Press/De Koster, K. (2007). Wetenschap en werkveld na de mythe. Alert, 33 (4), 69 – 79/De Koster, K., Loots, G. (2005). Integrale jeugdhulpverlening: scharniermoment in de jeugdzorg? In: Grietens, H., Vanderfaeillie, J., Hellinckx, W. (eds.) (2005). Handboek orthopedagische hulpverlening. Nieuwe ontwikkelingen in het zorgveld-deel 2 [Pp.319 - 352]. Leuven: Acco Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=536 Elektronische documenten
Bilaterale samenwerking in het kader van gezamenlijke doctoraatsprojecten: Het proces van de (her)integratie van kinderen en jongeren na ontslag uit gewapende groeperingen in Colombia // The processes of (re)integration of children and young people disengaged from armed groups in Colombia
![]()
Titel : Bilaterale samenwerking in het kader van gezamenlijke doctoraatsprojecten: Het proces van de (her)integratie van kinderen en jongeren na ontslag uit gewapende groeperingen in Colombia // The processes of (re)integration of children and young people disengaged from armed groups in Colombia Documenttype: onderzoek Auteurs: Loots, Gerrit, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Gewapend conflict:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:ColombiaSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar het proces van de (her)integratie van kinderen en jongeren na ontslag uit gewapende groeperingen in Colombia. Summary: This project concerns research into the processes of (re)integration of children and young people disengaged from armed groups in Colombia. Startdatum / Start date : 01.05.2013 Einddatum / End date : 31.12.2014 Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Discipline : Criminologie/Psychologie/Sociaal werk/Sociale wetenschappen Link naar een elektronische bron: http://www.researchportal.be/project/bilaterale-samenwerking-in-het-kader-van-ge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2505 Bilaterale samenwerking in het kader van gezamenlijke doctoraatsprojecten: De straten verlaten: onderzoek naar straatkinderen, hun families en mensen op het veld // Leaving the streets: Research into street children, their families and people on the field
![]()
Titel : Bilaterale samenwerking in het kader van gezamenlijke doctoraatsprojecten: De straten verlaten: onderzoek naar straatkinderen, hun families en mensen op het veld // Leaving the streets: Research into street children, their families and people on the field Documenttype: onderzoek Auteurs: Loots, Gerrit, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen die leven / werken op straat Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar straatkinderen, hun families en mensen op het veld. Summary: This project concerns research into street children, their families and people on the field. Startdatum / Start date : 01.05.2013 Einddatum / End date : 31.10.2014 Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Criminologie/Psychologie/Sociale wetenschappen Link naar een elektronische bron: http://www.researchportal.be/project/bilaterale-samenwerking-in-het-kader-van-ge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2508 Crisishulp aan Huis: De hulpverleningsprocessen achter de uitkomstgegevens van pedagogische thuishulp in de jeugdhulpverlening aan adolescenten in een situatie van dreigende uithuisplaatsing: een proces-uitkomst onderzoek / Van Puyenbroeck, Bert
Titel : Crisishulp aan Huis: De hulpverleningsprocessen achter de uitkomstgegevens van pedagogische thuishulp in de jeugdhulpverlening aan adolescenten in een situatie van dreigende uithuisplaatsing: een proces-uitkomst onderzoek Documenttype: onderzoek Auteurs: Van Puyenbroeck, Bert, Onderzoeker ; Loots, Gerrit, Promotor ; Grietens, Hans, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnen
Kinderen in kwetsbare situaties:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoeksproject beoogt kennis en inzicht te bieden in de procesvariabelen die relevant zijn voor de uitkomst van pedagogische thuishulp in de jeugdhulpverlening, meer specifiek in de hulpverlening aan adolescenten met psychosociale problemen. Pedagogische thuishulp als een vorm van gezinsgerichte hulpverlening biedt zich steeds meer aan als alternatief voor residentiële zorg binnen de bijzondere jeugdzorg. In verschillende landen ging de introductie van deze hulpverleningsvorm gepaard met effect- en evaluatieonderzoek, bijna uitsluitend gericht op uitkomstgegevens. Het hulpverleningsproces, de hulpverleningsrelatie en de beleving van de problemen en de probleemaanpak door de betrokkenen werden amper onderzocht en in verband gebracht met de uitkomstgegevens. Gebruikmakend van de methode van meervoudige gevalstudies verzamelen de onderzoekers in dit project bij een twaalftal gezinnen - aangemeld voor gezinsgerichte begeleiding bij Crisishulp aan Huis Vlaanderen - gegevens over de conversatiepatronen tussen de gezinsmedewerkers en de gezinsleden (ouders en aangemelde jongere), de beleving van de hulpverlenerrelatie door de betrokkenen en de beleving van de problematiek en de probleemaanpak eveneens door de betrokkenen. De verzameling van deze gegevens gebeurt op drie verschillende momenten in het hulpverleningsproces (eerste, tweede en vierde/laatste week van de begeleiding). Na een intensieve beschrijving en studie van de procesgegevens worden deze in verband gebracht met de cliëntenkenmerken en de uitkomstgegevens van de begeleiding door Crisishulp aan Huis Vlaanderen. Summary: The aim of this research project is to obtain knowledge about and insight in relevant process variables for the output of pedagogical home care, more specifically within the care of adolescents with psychosocial problems. Pedagogical home care as a form of family oriented care offers an alternative to residential youth care. In various countries the introduction of this alternative care goes hand in hand with effect- and evaluation research, almost exclusively oriented at mapping out results. The welfare process, relationshisp and the experience of problems as well as the approach to these problems are barely examined. Therefore, this project gathers information, based on multicase studies, of approximately 12 families – who signed up for home care – about the conversation patterns between social workers and families, the family's experience of the relation with the social worker and the family's experience of their problems and the way these problems are addressed. The collection of these data occurs on three different moments of the welfare process (first, second and fourth / last week of care). After a thick description and a study of process data, findings are put together with client characteristics, as well as with the outcomes of the provided care. Startdatum / Start date : 2004 Einddatum / End date : 2006 Financiering / Funding : Steunpunt Jeugdhulp Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven/Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Processen bestuderen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1670 Forced conscription of children during armed conflict: Experiences of former child soldiers in northern Uganda. / Vindevogel, Sofie ; Coppens, Kathleen ; Derluyn, Ilse ; De Schryver, Maarten ; Loots, Gerrit ; Broekaert, Eric
![]()
Titel : Forced conscription of children during armed conflict: Experiences of former child soldiers in northern Uganda. Documenttype: artikel Auteurs: Vindevogel, Sofie, Auteur ; Coppens, Kathleen, Auteur ; Derluyn, Ilse, Auteur ; De Schryver, Maarten, Auteur ; Loots, Gerrit, Auteur ; Broekaert, Eric, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child Abuse & Neglect Vol. 35, Nr. 7 Paginering : p. 551-562 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Gewapend conflict:Kindsoldaten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:UgandaSamenvatting: Een gewapende strijd tijdens de jeugdjaren is een vorm van kindermisbruik. Het kan leiden tot ernstige schade, zoals post-traumatische stressstoornissen. Het inherente emotionele misbruik en het (niet-)handelen van hulpverleners kan een verstoring teweeg brengen van het gedrag, het verstandelijke, het emotionele of de mentale toestand van het kind. Op basis van een standaard vragenformulier, werden negentien voormalige kindsoldaten geïnterviewd in een rehabilitatiecentrum. De redenen voor hun rekrutering waren onder meer: vrijwillig (8), haat voor de vijand (wraak) (5), het beeld van een vrijheidsstrijder te worden (martelaarschap) (9), om hun familie te ondersteunen (3). Eén kind werd ontvoerd, zeven sloten zich aan uit vrees om door de “vijand” ontvoerd te worden, en in vijf gevallen werd een familielid gedood door een “vijand” of een eigen groep. De kinderen werden betrokken in handarbeid (15), bewaking (15), vechten aan de frontlinie (7), het maken van bommen (5), het plaatsen van zee/landmijnen (5) en radio en communicatie (2). Vijftien werden getraind in vuurwapens en 14 in zelfvernietiging. Twaalf kinderen vluchtten of probeerden dit, en 11 van hen weigerden te gehoorzamen of gaven weerwoord. Dit gaf aanleiding tot allerlei straffen, waaronder keukendienst, slagen, opsluiting, chantage, of doodsbedreigingen. Een meerderheid van de kinderen was droevig of emotioneel overstuur wanneer ze zich hun moeder en familie herinnerden. Het betrekken van kinderen in een oorlog, om welke “rechtvaardiging” dan ook, moet altijd gezien worden als dwang, aangezien zij niet echt hun acties in oorlog kunnen inschatten. Het zijn de volwassen die voor hen zorgen die de verantwoordelijkheid moeten opnemen. De volgende definitie voor het misbruik van kinderen in gewapend conflict wordt voorgesteld: “De betrokkenheid van afhankelijke en op het vlak van ontwikkeling onvolwassen kinderen en adolescenten, in een gewapend conflict dat zij niet werkelijk verstaan, waarin zij niet in staat zijn een geïnformeerde toestemming te geven en die een negatief effect heeft op het recht van het kind op een ongehinderde groei en identiteit als kind.” Een stevige overeenstemming op internationaal vlak is noodzakelijk voor richtlijnen inzake de lagere leeftijdslimiet voor de rekrutering van kinderen in gewapende conflicten.
Het volledige onderzoek werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=581Summary: Armed combat in childhood is a form of child abuse. It may lead to serious consequences, including post-traumatic stress disorder. The inherent emotional abuse and acts or omissions by caregivers may cause behavioural, cognitive, emotional or mental disorder in the child. Nineteen former child soldiers were interviewed in a rehabilitation centre using a standard questionnaire. Reasons for recruitment included: volunteered (18), hatred of enemy (revenge) (5), virtue of being a freedom fighter (martyrdom) (9), as a means of supporting their family (economic) (3). One child was abducted, 7 joined for fear of the ‘enemy’ abducting them, and in 5 a family member was killed by ‘enemy’ or own group. The children were involved in manual labour (15), guard duty (15), front-line fighting (7), bomb manufacture (5), setting sea/land mines (5) and radio and communication (2). Fifteen were trained in firearms and 14 in self-destruction. Twelve children attempted to or did run away and 11 refused to obey orders or argued. This led to various punishments, including kitchen duty, beatings, imprisonment, blackmail or death threats. A majority of the children felt sad and emotionally upset when they remembered their mother and family. Children's involvement in war, whatever the ‘justifications’ may be, should always be considered as forced, as they cannot truly comprehend their action in war. The responsibility must be taken by the adult caregivers. The following definition of the abuse of children in armed conflict is proposed: ‘The involvement of dependent, developmentally immature children and adolescents in armed conflict they do not truly comprehend, to which they are unable to give informed consent, and which adversely affects the child's right to unhindered growth and identity as a child’. Firm international agreement on guidelines for the lower age limit of recruitment of children into armed forces is required.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=581Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1141 Elektronische documenten
![]()
Het inzetten van burgers als oorlogswapen: impact op individuele en maatschappelijke herstelprocessen na het conflictURL PermalinkPermalinkSharing stories, reflecting and creating ideas about leaving the streets: Encounters with young persons in street situations, their family members and street educators through participatory action research projects in El Alto, Bolivia / Berckmans, Isabel
![]()
![]()
PermalinkA systematic review: A quest for effective interventions for children and adolescents in street situation. / Berckmans, Isabel
![]()
![]()
PermalinkThe psycho-social needs of the Palestinian prisoners’ wives and children and their ability for adaptation / Shehadeh, Amer
![]()
PermalinkTowards a client-oriented youth care: the project 'Integral youth care' as a case-study for Flanders (Belgium) / De Koster, Katrien
![]()
PermalinkA visual narrative analysis on photographs taken by children and adolescents in street situation in Bolivia. / Losantos Velasco, Marcela
![]()
![]()
PermalinkVredesopbouw: Expertisecentrum psychosociaal welzijn van door oorlog getroffen kinderen en jongeren in het Zuiden
![]()
PermalinkWhy can’t you change? Stories of parents and street educators about young girls entering and leaving street life in Bolivia. / Berckmans, Isabel
![]()
![]()
Permalink