
Titel : |
Brede School in Vlaanderen en Brussel |
Andere titel : |
'Brede school' projects (on formal and informal learning) in Flanders and Brussels (Belgium) |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Joos, Annelies, Onderzoeker ; Ernalsteen, Veerle, Onderzoeker ; Engels, Marjan, Onderzoeker ; Morreel, Evelyn, Onderzoeker |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Onderwijs:Informeel en non-formeel leren
|
Samenvatting: |
Dit project betreft een onderzoek naar de toepassing van een ‘Brede School’ in Vlaanderen en Brussel. Een Brede School is een samenwerkingsverband tussen verschillende sectoren die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving met als doel het maximaliseren van ontwikkelingskansen voor alle kinderen en jongeren. Om hieraan vorm te geven, werken diverse organisaties betrokken bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren (zoals scholen, buurtwerkinstanties, politie, culturele organisaties, jeugdwerk, enz.), doelgericht en constructief samen. Soms gaat het om drie partners, soms om een dozijn. In de proefprojecten Brede School gaat het gemiddeld om acht partners. Alles hangt af van de noden waaraan men tegemoet wil komen en de partners die lokaal aanwezig zijn. Niet elke vorm van samenwerking met een of meerdere scholen is een Brede School. Drie toetsstenen helpen zicht te krijgen op de kwaliteit van de Brede School, namelijk: (1) diversiteit; (2) verbindingen; en (3) participatie. Uit analyses van de verschillende proefprojecten komt dit onderzoek tot twee verschillende benaderingen. Een eerste benadering sluit aan bij projecten met een schoolinterne coördinator waarin de school het vertrekpunt van de ‘brede school’-werking vormt. De Brede School staat in functie van de eigen schoolwerking om tegemoet te komen aan bepaalde noden of problemen van de eigen schoolpopulatie (bijvoorbeeld leerachterstand, agressief gedrag op de speelplaats …). Voor de aanpak hiervan wil men de schoolwerking op deze vlakken verbreden en wordt ook buiten de schoolse (leer)context gekeken. De school trekt hiertoe partners aan, en stuurt de verdere samenwerking aan. Een tweede benadering sluit aan bij projecten met een schoolexterne coördinator die eerder territoriaal vorm krijgen. Om in te spelen op de behoeften van of hiaten in een bepaalde wijk, werkt men in een bepaald gebied rond een specifiek thema zoals de uitbreiding van een beperkt vrijetijdsaanbod of het verhogen van de participatie van bepaalde groepen aan het aanbod in de wijk, etc. Scholen vervullen hier een partnerrol. Ze zijn één van de actoren binnen een breed samenwerkingsverband. |
Summary: |
This project concerns research into the implementation of ‘Brede School’ projects (projects on the integration of formal and informal learning) in Flanders and Brussels (Belgium). A ‘Brede School’ is a collaboration between several sectors that work together to achieve a broader learning- and life environment to maximize chances for all children and youngsters. In order to accomplish this, a diverse organizations in the field of children and youth (such as schools, police, cultural organizations, youth work, etc.) work together. Sometimes the group only exists of three partners, sometimes a dozen. All depends on the needs that are addressed and on the partners that are locally available. Not every form of collaboration between one or more schools is a ‘Brede School’. Three elements provide insight in how to differentiate a ‘Brede school’ from other collaborations: (1) diversity, (2) connections; and (3) participation. The analysis of this project reveals two different approaches in ‘Brede School’. A first approach involves projects with an internal school coordinator in which the 'Brede school' collaboration is based on the school itself. The second approach involves projects with an external school coordinator and is organised around a specific theme relevant for the area. |
Startdatum / Start date : |
2010 |
Financiering / Funding : |
Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.diversiteitenleren.be/nl/onderzoek/eindrapport-brede-school-verslagge [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2002 |
|