Titel : |
Children's moral reasoning and their perceptions of television violence |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Cooke, M.C., Auteur ; Krcmar, M., Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2001 |
Tijdschrift: |
Journal of Communication Vol. 51, Nr. 2 |
Paginering : |
p. 300-316 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen Media:Algemeen Media:Beeldvorming
|
Samenvatting: |
Dit experiment onderzocht het effect van de leeftijd van een kind op zijn of haar interpretatie van een daad van interpersoonlijk geweld op televisie. Na het bekijken van een videoclip, werd aan de kinderen gevraagd om te beoordelen of de daad goed of fout was een waarom. Daarna namen ze deel aan een test van hun bereidheid om te kiezen voor agressie als een oplossing voor een hypothetisch interpersoonlijk conflict. Zoals voorspeld, dachten jongere kinderen dat ongestraft geweld juister was dan bestraft geweld. Oudere kinderen waren van oordeel dat geprovoceerd geweld juister was dan niet-geprovoceerd geweld, hoewel dit resultaat slechts in de buurt van het betekenisvolle komt. De bereidheid van kinderen om te kiezen voor een gewelddadig einde aan een verhaal van een hypothetisch interpersoonlijk conflict was gerelateerd aan hun experimentele toestand bij oudere kinderen maar niet bij jongere kinderen. |
Summary: |
This experiment examined the effect of a child's age on his or her interpretation of an act of interpersonal violence on television. Following the video clip, children were asked to judge whether the act was right or wrong and why. They then engaged in a test of their willingness to choose aggression as a solution to a hypothetical interpersonal conflict. As predicted, younger children thought that unpunished violence was more right than punished violence. Older children thought that provoked violence was more right than unprovoked violence, although this result only approached significance. Children's willingness to choose a violent story ending to a hypothetical interpersonal conflict was related to their experimental condition for older children but not for younger children. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.2001.tb02882.x/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2027 |