Auteursfiche
Auteur Van de Walle, Tineke |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Jeugdmonitor of JOP-monitor Documenttype: onderzoek Auteurs: Vettenburg, Nicole, Promotor ; Johan Put, Promotor ; Mark Elchardus, Promotor ; Cardoen, Dries, Onderzoeker ; Van de Walle, Tineke, Onderzoeker ; Cops, Diederik, Onderzoeker ; Siongers, Jessy, Onderzoeker ; Roggemans, Lilith, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: De JOP-monitor is een vragenlijst die uitgewerkt werd door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) op basis waarvan op verschillende momenten doorheen de tijd data verzameld worden onder Vlaamse jongeren. Hierbij komt een brede waaier aan thema’s komt aan bod: jongeren in hun socialisatieruimtes (gezin, school, werk en verenigingsleven), vrijetijdsbesteding en mediagebruik, levensloopperspectieven, onveiligheidsgevoelens, etnocentrisme en delinquentie. De JOP-monitor komt hiermee tegemoet aan de nood naar een meer uitgebreide kennis en een meer accurate beeldvorming van jongeren. Tot nu toe werd de monitor drie maal afgenomen: JOP-monitor 1 werd in 2005 afgenomen bij jongeren van 14 tot 25 jaar, JOP-monitor 2 werd in 2008-2009 afgenomen bij jongeren van 12 tot 30 jaar en JOP-monitor Brussel werd afgenomen bij 12- tot 18-jarigen die les volgen in het Nederlandstalig onderwijs te Brussel. Summary: The ‘JOP-monitor’ is a questionnaire developed by the Youth Research Platform and used to gather data from Flemish youth at different moments throughout time. A broad variety of themes is considered: the main social networks of youth (family, school, work and community), leisure activities and media, life course perspectives, fear of crime, ethnocentrism and delinquency. In this way, the JOP-monitor addresses the need for more knowledge about youth. So far, the monitor has been used three times: JOP-monitor 1 was used to gather data from youth age 14 to 25, JOP-monitor 2 addresses youth age 12 to 30, JOP-monitor Brussel addresses youth age 12 to 18, who are enrolled in a Flemish school in the Brussels area. Startdatum / Start date : 2005 Einddatum / End date : ... Financiering / Funding : Steunpunt Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie/Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek/Vrije Universiteit Brussel - TOR Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/ned/index.htm Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=583 Jeugdwerk en sociale integratie. Klein antwoord op een grote vraag… / Van de Walle, Tineke ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
Titel : Jeugdwerk en sociale integratie. Klein antwoord op een grote vraag… Documenttype: artikel Auteurs: Van de Walle, Tineke, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 2 Paginering : p. 82-95 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: In dit artikel reageren we op de verenging van de discussie over jeugdwerk en maatschappelijke ongelijkheid tot een toegankelijkheidsdiscussie. Het artikel bestaat uit twee delen. In het eerste deel brengt een deconstructie van de contraproductieve toegankelijkheidsdiscussie ons bij de ruimere vraag naar sociale integratie. We pleiten voor een benadering van sociale integratie waarin de focus verschuift van een deelname aan het gegeven aanbod naar de bijdrage van sociale interventies tot meer gelijke mogelijkheden en bespreken de implicaties voor jeugd(werk)onderzoek. Het tweede deel bespreekt de resultaten van een jeugdwerkstudie met betrekking tot deze vraag naar een bijdrage tot meer gelijke mogelijkheden. De multiple case study in Sint- Amandsberg toont dat in het gedifferentieerd jeugdwerkveld op diverse manieren wordt (kan worden) bijgedragen tot meer gelijke mogelijkheden voor kinderen en jongeren. Opportuniteiten zijn niet enkel aanwezig in jeugdbewegingen (met een sociale mix). Deze bevindingen roepen op tot het versterken van reeds bestaande, maar in de toegankelijkheidsdiscussie verwaarloosde, jeugdwerkpraktijken. Summary: This article reacts to the narrowing down of the discussion on youth work and social inequality in Flanders to a discussion on inaccessibility of youth work. The article consists of two parts. In the first part we deconstruct this counterproductive ‘inaccessibility’ discussion and this brings us to the broader question of social integration. We champion an approach to social integration in which the focus shifts from individual participation in dominant social institutions to the contribution of social interventions to more equal capabilities. The second part of the article discusses the findings of a youth work study that dealt with this latter question. This multiple case study in an urban neighbourhood showed that a differentiated youth work (potentially) contributes in various ways to more equal capabilities of young people: not only the (socially mixed) youth movements open up opportunities. These findings ask for the reinforcement of some already existing youth work practices that have been mainly neglected in the current discussion on youth work and social inequality. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=968 Elektronische documenten
![]()
TJK_12_2_Van_de_Walle_&_Bouverne-De_Bie.pdfAdobe Acrobat PDF
Titel : Jeugdwerk en sociale uitsluiting. De toegankelijkheidsdiscussie voorbij? Documenttype: onderzoek Auteurs: Van de Walle, Tineke, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: De Vlaamse discussie over jeugdwerk en sociale uitsluiting is vooral een discussie over de non-participatie aan en de ontoegankelijkheid van het jeugd(bewegings)werk. Allochtone kinderen en jongeren en kinderen en jongeren in armoede zijn immers ‘ondervertegenwoordigd’ in het Vlaamse jeugd(bewegings)werk of ze zitten in aparte jeugdwerkcircuits. Bijgevolg wordt er vooral geïnvesteerd in het toegankelijker maken van jeugd(bewegings)werk. We zien echter dat jeugdwerk maatschappelijke breuklijnen blijft reproduceren. Bovendien gaat een doorgedreven focus op ‘inclusie’ gepaard met onvervulde beloftes en ongewenste effecten: de sociale mix wordt negatief onthaald door deelnemers of treft het functioneren van jeugdbewegingen, de socialiserende kracht van jeugdbewegingen blijkt beperkt, toeleidings-tactieken hebben nefaste gevolgen voor jongeren… Dit doctoraatsonderzoek probeert een antwoord te bieden op de handelingsonmacht die hieruit voortvloeit. In een eerste deel wordt op basis van een literatuuranalyse geargumenteerd dat er weinig reden is om te geloven dat één jeugdwerkvorm alle veronderstelde voordelen zal realiseren voor alle kinderen en jongeren in onze diverse, multiculturele samenleving. Bovendien wordt gesteld dat de erkenning van diversiteit in onze samenleving een andere invulling van sociale integratie vraagt dan deze die de toegankelijkheidsdiscussie schraagt. Het tweede deel van dit doctoraatsonderzoek bestaat dan ook uit een empirische studie die vertrekt vanuit de premisse dat de bijdrage tot meer gelijke jeugdige mogelijkheden (ondersteuning van feitelijke maatschappelijke participatie) het vraagstuk moet zijn in de jeugdwerkdiscussie, eerder dan de inclusie van individuen in bestaande institutionele structuren. De multiple case study in Sint-Amandsberg toont dat in het gedifferentieerd jeugdwerkveld op diverse manieren wordt (kan worden) bijgedragen tot meer gelijke mogelijkheden voor kinderen en jongeren. Opportuniteiten op dit gebied zijn niet enkel aanwezig in jeugdbewegingen (met een sociale mix). Deze bevindingen roepen op tot het versterken van reeds bestaande, maar in de toegankelijkheidsdiscussie verwaarloosde, jeugdwerkpraktijken. De bevindingen uit het doctoraatsonderzoek geven ook aan dat de discussie over ‘werk voor jeugd’ en sociale uitsluiting niet mag ingesloten worden in een (jeugdwerk)sector. Summary: The discussion in Flanders about youth work and social exclusion is mainly a discussion about the non-participation of certain youth groups. Young people in poverty and immigrant youth are considered to be underrepresented in our (mainstream) youth work arrangements. As a consequence, policymakers have been investing heavily in making youth work initiatives more accessible for these groups. Reproduction of social gaps within the field of youth work nonetheless remains. In addition, the preoccupation with the inclusion of young people in existing institutional structures generates negative outcomes. We can refer to a phenomenon that has been named a ‘pistachio-effect’: in focussing on turning young people into rule-abiding participants, we give up on those young people who are too difficult to include. This Ph.D. dissertation contributes to this discussion in two ways. Firstly, a review of studies on positive effects challenges the idea that increased youth work participation of low SES groups is an adequate priority in the battle against marginalisation. Empirical studies confirm positive effects on youth work participants, but they do not support the conviction that current non-participants will benefit from participation in the same arrangements. Secondly, an empirical (case) study is presented that started from the premise that not ‘inclusion in existing arrangements’, but ‘supporting the actual social participation of young people’ should be the priority of youth work/policy. We discovered in a city-neighbourhood that youth work initiatives (will) inevitably come short in reaching and mixing (certain socially excluded) youth groups. However, we also found that youth workers often succeed in opening up the boundaries of their initiatives (especially when they go beyond their custom practices); that youth work initiatives do different things for different young people; and subsequently, do things that go beyond the provision of leisure activities (e.g. providing assistance) – although they experience a lot of powerlessness in this field. The conclusion of this dissertation is that we should above all be concerned with what concrete pedagogical practices mean for socially marginalised young people, and that the discussion on youth (work) and social exclusion should not be confined to the youth work sector. Startdatum / Start date : 2007 Einddatum / End date : 2011 Output : Van de Walle, T. (2011). De toegankelijkheidsdiscussie voorbij? Krax. Vakblad van jeugdwerk en jeugdbeleid, 11, (5), 9-11./Van de Walle, T. (2012). Jeugdwerk en sociale uitsluiting. De toegankelijkheidsdiscussie voorbij? Gent: Academia Press./Van de Walle, T., Coussée, F., Bouverne-De Bie, M. (2011). Social exclusion and youth work - from the surface to the depths of an educational practice. Journal of Youth Studies, 14,(2), 219 - 231. Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociaal werk Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: https://biblio.ugent.be/publication/1921453 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=540
Titel : Jeugdwerk en sociale uitsluiting : De toegankelijkheidsdiscussie voorbij? Documenttype: boek Auteurs: Van de Walle, Tineke, Auteur Uitgegeven: Gent [België] : Academia Press Publicatiedatum: 2011 Paginering : iv + 290 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-382-1865-5 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: De titel van dit boek doet ongetwijfeld een belletje rinkelen bij iedereen die betrokken is op het jeugdwerk van Vlaanderen. Het beeld van de ‘witte’, ‘middenklasse’ jeugdbeweging die wordt aangesproken op haar (on)toegankelijkheid is alvast niet onbekend. Wie meer wil weten over ‘jeugdwerk en uitsluiting’ is met dit boek aan het goede adres. De auteur verwerkt in dit boek secundaire data en haar eigen onderzoeksmateriaal, studies uit eigen land en uit het buitenland. Dit leidt in eerste instantie tot een genuanceerde kijk op het waarom en waartoe van het toegankelijkheidsstreven en de ‘praktische’ problemen die hierbij opduiken. Maar dit boek brengt meer dan een gedetailleerde analyse van het toegankelijkheidsvraagstuk. Er worden standpunten ingenomen. Centraal staat de these dat men het moet hebben over mogelijkheden en aspiraties van concrete kinderen en jongeren eerder dan over ontoegankelijkheid (van het jeugdwerk) en non-participatie (aan het jeugdwerk). Deze these wordt gestaafd met bevindingen uit een ‘multiple case study’. De zorgvuldig neergeschreven studie van het doen en laten van 5 jeugdwerkinitiatieven in een Gentse buurt doen twijfelen aan vermeende ‘best practices’ binnen het jeugdwerk en zelfs aan de belangrijkheid van het spel dat men jeugdwerk noemt. Summary: The title of this book undoubtedly rings a bell for everyone who is involved in youth work in Flanders. The image of the ‘white’, ‘middle class’ youth organization that is held accountable for the (in)accessibility is probably known. The ones who want to know more about ‘youth work and exclusion’ are looking at the right book here. The author processes secondary data and her own research material, as well as studies from her own country and foreign studies. In the first place, this leads towards a nuanced view on the why and which of the aim for accessibility and the ‘practical’ problems that come with it. But this book brings more than a detailed analysis of the aim for accessibility. Positions are taken. Central is the thesis that one needs to discuss the possibilities and aspirations of concrete children and youngsters, rather than the inaccessibility (of youth work) and non-participation (in youth work). This thesis is supported by findings from a ‘multiple case study'. The diligently recorded study of the practices of five youth work initiatives in a neighborhood of Ghent raises doubt about alleged ‘best practices’ in youth work and about the importance of the game called ‘youth work’. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=639 The history of youth work in Europe / Filip Coussée ; Verschelden, Griet ; Van de Walle, Tineke ; Marta Mędlińska ; Wiliamson, Howard
![]()
Titel : The history of youth work in Europe : Relevance for today's youth work policy Documenttype: artikel Auteurs: Filip Coussée, Editor ; Verschelden, Griet, Editor ; Van de Walle, Tineke, Editor ; Marta Mędlińska, Editor ; Wiliamson, Howard, Editor Uitgegeven: Strasbourg [France] : Council of Europe Publishing Publicatiedatum: 2010 Paginering : 179 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-92-871-6608-1 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:België
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Hongarije
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Ierland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Nederland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Dit boek stelt de geschiedenis voor van het jeugdwerk in een aantal erg verschillende landen: België en de drie gemeenschappen, Nederland, Ierland, Wales en Hongarije. De lezer krijgt ook een inleiding tot de geschiedenis van het relatief jonge Europese jeugdbeleid. Er wordt ook een korte blik geworpen voorbij de Europese grenzen door de geschiedenis van het jeugdwerk in Zuid Afrika. Summary: This book presents the youth work histories of some very different countries: Belgium and its three communities, the Netherlands, Ireland, Wales and Hungary. The reader is also introduced to the history of the relatively young European youth policies, and is even given a glimpse beyond European borders with a history of youth work in South Africa. Link naar een elektronische bron: http://book.coe.int/EN/ficheouvrage.php?PAGEID=36&produit_aliasid=2539lang=EN Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1196