Auteursfiche
Auteur Spruyt, Bram |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Ervaren discriminatie in een samenleving van minderheden Documenttype: artikel Auteurs: Spruyt, Bram, Auteur ; Filip Van Droogenbroeck, Auteur ; Mastari, Laora, Auteur ; Siongers, Jessy, Auteur ; Gil Keppens, Auteur Uitgave: 4 Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 Paginering : 409-424 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatieSamenvatting: Artikel 2 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind stelt dat kinderen en jongeren beschermd dienen te worden tegen elke vorm van discriminatie en
dit ongeacht de kenmerken (socio-economisch, cultureel,…) van zijn of haar ouders.
Ondanks die intentie, de maatregelen die eruit voortvloeiden, en het feit dat Vlaanderen als samenleving over de tijd steeds meer divers wordt, blijft discriminatie in Vlaanderen aanwezig. In die context beoogt dit artikel twee onderzoeksvragen te beantwoorden. Hoe wijdverspreid is gepercipieerde discriminatie onder jongeren (2de en
3de graad secundair onderwijs) uit Gent, Antwerpen en Brussel? En wat leert het
bestaande onderzoek over de gevolgen van gepercipieerde discriminatie? De eerste
vraag beantwoorden we aan de hand van gegevens van de JOP-schoolmonitor 2
(2018). De tweede vraag beantwoorden we op basis van een literatuurstudie. We
focussen daarbij op de discriminatie op basis van etnisch-culturele gronden. In het
besluit gaan we dieper in op de implicaties van onze onderzoeksbevindingen.Summary: Article 2 of the International Convention on the Rights of the Child states that children and young people must be protected against all forms of discrimination, regardless of the characteristics (socio-economic, cultural, etc.) of their parents. Despite that intention, the numerous measures that ensued, and the fact that Flanders as a
society becomes increasingly diverse over time, discrimination continues to exist in
Flanders. In that context, this article aims to answer two research questions. How
widespread is perceived discrimination among young people (2nd and 3rd stage of
secondary education) in Ghent, Antwerp and Brussels? And what does existing
research teach us about the consequences of perceived discrimination? The first question is answered on the basis of data from the JOP school monitor 2 (2018). We
answer the second question on the basis of a literature study. We thereby focus on
discrimination based on ethnic-cultural grounds. In the conclusion we delve deeper
into the implications of our research findings.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3548 Elektronische documenten
![]()
LARCIER_tjk2019-4_v1_artikel 8Adobe Acrobat PDF
Titel : Ik ga morgen niet naar school : Een onderzoek naar problematisch spijbelen in Vlaanderen Documenttype: artikel Auteurs: Spruyt, Bram, Auteur ; Gil Keppens, Auteur ; Roggemans, Lilith, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) TJK 2014/3 Paginering : 270-284 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Onderwijs:Algemeen Samenvatting: In dit artikel onderzoeken we de verspreiding van problematisch spijbelen in het regulier secundair onderwijs in Vlaanderen. Problematisch spijbelen wordt daarbij gezien als minimaal 30 halve dagen van ongeoorloofde afwezigheid. Registratiegegevens afkomstig van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming enerzijds en diepteinterviews anderzijds worden gebruikt om de algemene trends in het problematisch spijbelen te schetsen en een sociografie van de problematische spijbelaar op te stellen. Een cohorteanalyse laat daarenboven toe de gevolgen van het problematisch spijbelen op de slaagkansen te exploreren. De resultaten tonen een algemene toename van het problematisch spijbelen in Vlaanderen. Problematisch spijbelen komt meer voor in het BSO dan in het ASO, TSO of KSO, maar vooral de sterke aanwezigheid van problematisch spijbelen in het deeltijds BSO is opvallend. Scholen met een sociaaleconomisch achtergesteld leerlingenpubliek blijken dubbel kwetsbaar. De aanwezigheid van achtergestelde leerlingen heeft een zelfstandig effect op de kans op problematisch spijbelen van individuele leerlingen ongeacht hun eigen achtergrond. In de discussie nemen we de bevindingen als vertrekpunt voor een discussie rond het onderwijsbeleid betreffende problematisch spijbelen. Summary: In this paper we assess problematic truancy in Flanders among pupils following secondary education. Problematic truancy is defined as at least 30 half-days of unjustified absenteeism. Registration data from the Flemish ministry of education on the one hand and depth-interviews on the other, allow to assess trends in problematic truancy and to outline a profile of problematic truants. In addition, a cohort analysis reveals the consequences of problematic truancy on success rates at the end of the school year. Problematic truancy is more prevalent in vocational education when compared to general, art or technical education, but the differences with part-time vocational education are the most striking. We also found an effect of school composition. Individuals enrolled in schools characterized by a more socially deprived student population have a higher chance on problematic truancy irrespective of their individual social characteristics. In the conclusion we elaborate on the policy implications of our findings. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3277 Elektronische documenten
![]()
TJK2014-3_Spruyt_Keppens_Roggemans.pdfAdobe Acrobat PDF
Titel : Jongeren in cijfers en letters : Bevindingen uit de JOP-monitor 3 en de JOP-schoolmonitor 2013 Documenttype: boek Auteurs: Bradt, Lieve, Auteur ; Pleysier, Stefaan, Auteur ; Siongers, Jessy, Auteur ; Spruyt, Bram, Auteur Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 2014 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing
Gezondheid en welzijn:Veiligheid
Justitie:Jeugddelinquentie
Onderwijs:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: In Jongeren in cijfers en letters wordt de leefwereld van jongeren in Vlaanderen in kaart gebracht. Dit gebeurt op basis van de derde afname van de JOP-monitor en de eerste afname van de JOP-schoolmonitor bij een representatieve groep van respectievelijk 3675 en 6688 jongeren. In het boek worden verschillende thema’s behandeld: schoolbeleving, criminaliteit en onveiligheidsgevoelens, hulpbronnen en hulpverlening, slachtoffers van pestgedrag, jongeren en politiek, segregatie en concentratie in scholen, vrijetijdsbesteding en de religieuze beleving van jongeren. Waar mogelijk wordt hierbij de verbinding gemaakt met de resultaten uit de JOP-monitor 1 en 2. Kortom, dit boek biedt een schat aan recent cijfermateriaal over het leven van jongeren en vormt een inspiratiebron voor al wie bij jongeren betrokken is. Summary: In ‘Jongeren in cijfers en letters’ the world of young people in Flanders is mapped. This is based on the third measurement of the JOP-monitor and the first measurement of the JOP school monitor at a representative group of respectively 3675 and 6688 young people. The book covers several topics: school experience, crime and insecurity, resources and outreach, victims of bullying, youth and politics, segregation and concentration in schools, leisure and religious experience of young people. If possible, the connection is made with the results from the JOP Monitor 1 and 2. In short, this book provides a wealth of recent statistics on the lives of young people and an inspiration for all those involved in youth. Link naar een elektronische bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789033495588/Jongeren-in-cijfers-en-letters Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2670 Onder ons? Een onderzoek naar de bereidheid tot contacten met diverse etnische groepen bij jongeren van Marokkaanse en Turkse herkomst in Antwerpen en Gent / Mastari, Laora
![]()
Titel : Onder ons? Een onderzoek naar de bereidheid tot contacten met diverse etnische groepen bij jongeren van Marokkaanse en Turkse herkomst in Antwerpen en Gent Documenttype: artikel Auteurs: Mastari, Laora, Auteur ; Spruyt, Bram, Auteur Uitgave: 2 Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2018 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2018/2 Paginering : 165-185 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Samenvatting: In superdiverse steden zoals Antwerpen en Gent is het belang van het vreedzaam
samenleven van verschillende etnische groepen groot. Dit onderzoek tracht daarom
inzicht te verwerven in de mate waarin jongeren (tussen de 14 en 18 jaar) van Marokkaanse (N = 170) en Turkse herkomst (N = 98) bereid zijn interetnisch contact aan te
gaan met andere etnische “minderheids”-groepen. Daartoe wordt de Grootstedelijke
(Antwerpen en Gent) Jeugdmonitor (2012) gehanteerd en worden aan de hand van
multivariate regressieanalyses de gelijkenissen en de verschillen onderzocht tussen
beide herkomstgroepen in het verklaren van de bereidheid tot interetnisch contact.
De resultaten suggereren dat de attitudes van Marokkaanse en Turkse jongeren via
een verschillende weg vorm krijgen, waarbij de verworven kenmerken (i.e. de gevolgde
onderwijsvorm) meer doorslaggevend zijn bij Marokkaanse jongeren en de toegeschreven kenmerken (i.e. het opleidingsniveau van de ouders) zwaarder doorwegen
bij Turkse jongeren. Die observatie stemt overeen met de vaak geponeerde stelling dat
de Marokkaanse herkomstgroep meer individualistisch is ingesteld dan de Turkse herkomstgroep. In het besluit gaan we dieper in op de implicaties van onze bevindingen.Summary: In superdiverse Flemish cities like Antwerp and Ghent, peaceful coexistence of different ethnic groups is of high importance. This study aims to gain insight in the willingness of young people (between the age of 14 and 18 years old) of Moroccan (N = 98)
and Turkish descent (N = 170) to interethnically interact with other ethnic “minority”
groups. We rely on the Grootstedelijke (Antwerp and Ghent) Jeugdmonitor (2012)
and use multivariate regression analyses to study the similarities and differences
between both groups in explaining the willingness to interact interethnically. The results seem to suggest that the attitudes of young Moroccan and Turkish people
develop in a different way, with acquired characteristics (i.e. the educational track)
being more decisive for Moroccan young people and attributed characteristics (i.e.
parents’ educational level) for Turkish young people. This observation is in line with
the often-posited statement that the Moroccan group is set more individualistically
compared to the Turkish group. In the conclusion we further elaborate on the implications of our findings.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3522 Elektronische documenten
![]()
LARCIER_tjk2018-2_artikel 1Adobe Acrobat PDF
Titel : Onderzoek naar Jeugdhuizen in Vlaanderen Andere titel : Research into Youth houses in Flanders (Belgium) Documenttype: onderzoek Auteurs: Spruyt, Bram, Promotor ; Wendy Smits, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar jeugdhuizen in Vlaanderen. Summary: This project concerns research into youth houses in Flanders (Belgium). Startdatum / Start date : 2013 Einddatum / End date : 2014 URL : http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_jeugdhuizen.aspx Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_jeugdhuizen.aspx Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2059 Opgroeien in kwetsbare gezinnen: materiële deprivatie en participatief opvoedingsklimaat. Een analyse op basis van gegevens over de leerlingen van het secundair onderwijs in Antwerpen en Gent / Wendy Smits
![]()
![]()
PermalinkPermalink