Auteursfiche
Auteur Goossens, Luc |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Aandacht in 't kwadraat : In probleembuurten werken met probleemjongeren Documenttype: boek Auteurs: Warmenbol, Lien, Auteur ; Goossens, Luc, Auteur Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 2006 Paginering : 191 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-334-6212-2 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Hoewel maatschappelijk kwetsbare jongeren in ‘probleembuurten’ sowieso al een maatschappelijk relevant thema vormden, wilden de onderzoekers er met deze studie meer beleidsmatige, praktijkgebonden en wetenschappelijke aandacht op vestigen. In een eerste deel komen de problemen van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan de orde en van de buurten waarin velen onder hen wonen. Hierbij werd in het bijzonder aandacht besteed aan de jongerenwerkingen van de vzw Arktos in `probleembuurten`. Op die basis voerden de onderzoekers een uitvoerig onderzoek naar de praktijk van het jeugdwerk met `probleemjongeren` in de context van `probleembuurten`. Het onderzoek gaf aanleiding tot het uitwerken van een praktijkgericht rapport, voornamelijk gericht naar jeugd- en welzijnswerkers.
De volledige studie werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=541Summary: Although socially vulnerable youth in disadvantaged environments already appear to be a socially relevant topic, this study aims to focus on this topic from a policy-directed, practice-based and scientific angle. In the first part of the study, problems of socially vulnerable youth and the neighborhoods in which they live are extensively discussed. Specifically, attention was given to the practice of the ngo Arktos in disadvantaged neighborhoods. Based on this description, the researchers conduct an extensive study of youth work practices with ‘delinquent’ youth in disadvantaged neighborhoods. The study resulted in a practical report, mainly directed towards youth workers.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=541Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1070 Elektronische documenten
![]()
A²andacht in het kwadraatURL
Titel : A²andacht in het kwadraat Documenttype: onderzoek Auteurs: Warmenbol, Lien, Onderzoeker ; Goossens, Luc, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Hoewel maatschappelijk kwetsbare jongeren in ‘probleembuurten’ sowieso al een maatschappelijk relevant thema vormen, willen de onderzoekers er met deze studie meer beleidsmatige, praktijkgebonden en wetenschappelijke aandacht op vestigen. In een eerste deel komen de problemen van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan de orde en van de buurten waarin velen onder hen wonen. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht besteed aan de jongerenwerkingen van de vzw Arktos in `probleembuurten`. Op die basis doen de onderzoekers een uitvoerig onderzoek naar de praktijk van het jeugdwerk met `probleemjongeren` in de context van `probleembuurten`. Het onderzoek geeft aanleiding tot het uitwerken van een praktijkgericht rapport, voornamelijk gericht naar jeugd- en welzijnswerkers. Summary: Although socially vulnerable youth in disadvantaged environments already appear to be a socially relevant topic, this study aims to focus on this topic from a policy-directed, practice-based and scientific angle. In the first part of the study, problems of socially vulnerable youth and the neighborhoods in which they live are extensively discussed. Specifically, attention is given to the practice of the ngo Arktos in disadvantaged neighborhoods. Based on this description, the researchers conduct an extensive study of youth work practices with ‘delinquent’ youth in disadvantaged neighborhoods. The study results in a practical report, mainly directed towards youth workers. Startdatum / Start date : 2005 Einddatum / End date : 2006 Output : Warmenbol, L. (2006). Aandacht in `t kwadraat. In `probleembuurten` werken met `probleemjongeren`. Leuven: Acco. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Preventie Bijzondere Jeugdbijstand Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - Oases Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Criminologie/Sociaal werk Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=541 Elektronische documenten
![]()
Aandacht in 't kwadraat : In probleembuurten werken met probleemjongerenURL![]()
A²andacht in het kwadraatURLLoneliness and ‘Facebook’ motives in adolescence: A longitudinal inquiry into directionality of effect / Teppers, Eveline
![]()
Titel : Loneliness and ‘Facebook’ motives in adolescence: A longitudinal inquiry into directionality of effect Andere titel : Eenzaamheid en ‘Facebook’ motieven onder adolescenten: Een longitudinale studie naar effecten Documenttype: onderzoek Auteurs: Teppers, Eveline, Onderzoeker ; Goossens, Luc, Promotor ; Klimstra, Theo, Co-promotor ; Luyckx, Koen, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de effecten van eenzaamheid en ‘Facebook’ motieven onder adolescenten. ‘Facebook’ heeft tegenwoordig een grote invloed op de sociale relaties, gedragingen en identiteit van jongeren. Daarom onderzoekt dit project hoe motieven van ‘Facebook’ gebruik en eenzaamheid elkaar voorspellen. Peergerelateerde eenzame jongeren gebruiken ‘Facebook’ om te compenseren voor zwakkere sociale vaardigheden, om zich minder eenzaam te voelen en om zich meer verbonden te voelen met vrienden. Wanneer jongeren ‘Facebook’ gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten of nieuwe vrienden te maken, daalt hun peergerelateerde eenzaamheid. Het gebruikmaken van ‘Facebook’ ter compensatie voor zwakkere sociale vaardigheden zorgt echter voor een toename in peergerelateerde eenzaamheid. De reden waarom jongeren ‘Facebook’ gebruiken, bepaalt dus het effect op hun gevoelens van eenzaamheid. Summary: This project concerns research into the effects of loneliness and ‘Facebook’ motives in adolescence. Given that ‘Facebook’ nowadays has a major impact on adolescents’ social relationships, behaviour, and identity, it is also important to examine how the use of‘Facebook’ relates to adolescent loneliness. Therefore, this research explores the longitudinal interplay between motives of ‘Facebook’ use and loneliness. Peer-related lonely adolescents turn to ‘Facebook’ to compensate for weaker social skills, to feel less lonely, and to be more connected with friends. When ‘Facebook’ is used to meet new people or to make new friends, peer-related loneliness decreases over time. However, when used to compensate for weaker social skills, peer-related loneliness increases over time. The reason why adolescents use ‘Facebook’ seems to determine its effect on peer-related loneliness. Startdatum / Start date : 01.09.2010 Einddatum / End date : 31.08.2014 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Psychologie/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Lange termijn, longitudinaal/Lokaal Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014019711300167X Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2277