Auteursfiche
Auteur Van Den Bulck, Hilde |
Beschikbare documenten van deze auteur



De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren / Panis, Koen
![]()
![]()
Titel : De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren Andere titel : Perceptions of young parenthood on Flemish television: a content analysis and a perception research of vulnerable youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Panis, Koen, Onderzoeker ; Bels, Annebeth, Onderzoeker ; De Wilde, Marjolijn, Onderzoeker ; Paulussen, Steve, Promotor ; Dhoest, Alexander, Co-promotor ; Maeseele, Pieter, Co-promotor ; Mortelmans, Dimitri, Co-promotor ; Neels, Karel, Co-promotor ; Ponnet, Koen, Co-promotor ; Van Den Bulck, Hilde, Co-promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor ; Walrave, Michel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:BeeldvormingSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de beeldvorming rond jong ouderschap bij kwetsbare jongeren. De doelstelling van het onderzoek is drieledig. Een eerste doelstelling bestaat erin de representatie van jong ouderschap op de Vlaamse televisie in kaart te brengen. Ten tweede wil het onderzoek een inzicht verschaffen in de receptie van televisie-inhouden betreffende het onderwerp bij de doelgroep van kwetsbare jongeren. Een derde, onderliggende, doelstelling is om via participatieve onderzoekstechnieken na te gaan welke rol sociale media kunnen spelen in dit proces van receptie en betekenisgeving. Summary: This project concerns research into perceptions of young parenthood in Flemish media. More specifically, the project investigates the representation of young parenthood on Flemish television and the reception of these representations among vulnerable youth. The objective of this research project is threefold. First, the representation of young parenthood on the Flemish television is analyzed. Second, this research examines the reception of television content regarding this subject among vulnerable youth. A third, underlying, objective concerns the use of a participative methodology to investigate how vulnerable youth give meaning to (traditional) media representations of young parenthood and the role of social media in this process. Startdatum / Start date : 01.02.2013 Einddatum / End date : 10.07.2013 Financiering / Funding : Vlaamse Commissie - Cultuur, Jeugd, Sport en Media Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Actieonderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Beeldanalyse/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/10067/1094760151162165141 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2110 Elektronische documenten
![]()
Rapport De Beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieAdobe Acrobat PDF![]()
Rapport De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieURLSeksualisering in en door kindermedia. De inhoud, het gebruik en het effect van seksualiserende boodschappen bij 10- tot 12-jarigen / Rousseau, Ann
![]()
Titel : Seksualisering in en door kindermedia. De inhoud, het gebruik en het effect van seksualiserende boodschappen bij 10- tot 12-jarigen Andere titel : Sexualising in and through child media. Content, use and effects of sexualising messages among children aged 10 to 12 years Documenttype: onderzoek Auteurs: Rousseau, Ann, Onderzoeker ; Eggermont, Steven, Promotor ; Van Den Bulck, Hilde, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Seksualiteit
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de inhoud, het gebruik en het effect van seksualiserende boodschappen bij 10- tot 12-jarigen. Meer concreet onderzoekt dit project de rol die media spelen in de seksualisering van 10- tot 12-jarigen. Seksualisering verwijst naar een proces waarin jonge mensen worden aangetrokken tot en gesocialiseerd in een cultuur die veel belang hecht aan fysieke verschijning, heteroseksuele aantrekkingskracht en romantisch en seksueel succes. Om de rol van hedendaagse media in dit proces te analyseren, combineert dit onderzoek inhoudsanalyse, receptieanalyse en een longitudinale ‘survey’ om de inhoud, het gebruik en het effect van seksualiserende media op 10- tot 12-jarigen te observeren. Aan de KU Leuven vindt het meer kwantitatieve luik plaats, terwijl de Universiteit Antwerpen het meer kwalitatieve luik van dit onderzoek voor haar rekening neemt. Summary: This project concerns research into the content, use and effects of sexualising messages among children aged 10 to 12 years. More specifically, the project examines the role of media in sexualising children. The term ‘sexualising’ refers to a process of young people being attracted to and socialised by a culture attaching large importance to physical appearance, heterosexual appeal and romantic as well as sexual success. In order to analyze the role of current media in this process, this project is based on a content analysis, reception analysis and a longitudinal survey to observe the content, use and effects of sexualising media on 10 to 12 year olds. The University of Leuven (Flanders, Belgium) takes charge of the quantitative part of the research, whereas the University of Antwerp (Flanders, Belgium) takes on the qualitative part. Startdatum / Start date : 01.01.2013 Einddatum / End date : 31.12.2016 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) URL : http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*PSW&n=21316 Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven/Universiteit Antwerpen Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Kwalitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://www.kuleuven.be/research/researchdatabase/project/3H12/3H120661.htm Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2076