Auteursfiche
Auteur Vandebosch, Heidi |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Automatic Monitoring for Cyberspace Applications (AMiCA) Documenttype: onderzoek Auteurs: Van Royen, Kathleen, Onderzoeker ; Poels, Karolien, Promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Veiligheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: Het doel van het ‘AMiCA’ project is bijdragen aan de online veiligheid van jongeren (12-18 jaar) door middel van de ontwikkeling van een systeem voor automatische herkenning (via beeld- en tekstanalyse) van bedreigende situaties op sociale netwerksites. De focus ligt op de detectie van drie specifieke situaties, namelijk: (1) cyberpesten, (2) seksueel grensoverschrijdend gedrag en (3) automutilatie en suïcidaal gedrag. Voor de ontwikkeling van de ‘AMiCA’ monitor wordt er rekening gehouden met attitudes, behoeften en verwachtingen van relevante stakeholders. Summary: The ‘AMiCA’ project aims to contribute to the online safety of adolescents (12-18 years old) through the development of an automatic data-monitoring system to detect threats on social network sites, using image- and text analysis. The focus lies on three specific situations, including (1) cyber bullying, (2) transgressive sexual behaviour and (3) self-mutilation and suicidal behaviour. In the development of the AMiCA monitor attitudes, needs and experiences of relevant stakeholders are taken into account. Startdatum / Start date : 01.01.2013 Einddatum / End date : 31.12.2016 Financiering / Funding : Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techologie (IWT) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Massa)communicatie/Criminologie/Informatica,ICT Methodologische dimensies : Momentopname, crossectioneel/Analyse dossiers, documenten/Processen bestuderen/Beeldanalyse/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://www.amicaproject.be/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1513 De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren / Panis, Koen
![]()
![]()
Titel : De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren Andere titel : Perceptions of young parenthood on Flemish television: a content analysis and a perception research of vulnerable youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Panis, Koen, Onderzoeker ; Bels, Annebeth, Onderzoeker ; De Wilde, Marjolijn, Onderzoeker ; Paulussen, Steve, Promotor ; Dhoest, Alexander, Co-promotor ; Maeseele, Pieter, Co-promotor ; Mortelmans, Dimitri, Co-promotor ; Neels, Karel, Co-promotor ; Ponnet, Koen, Co-promotor ; Van Den Bulck, Hilde, Co-promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor ; Walrave, Michel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:BeeldvormingSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de beeldvorming rond jong ouderschap bij kwetsbare jongeren. De doelstelling van het onderzoek is drieledig. Een eerste doelstelling bestaat erin de representatie van jong ouderschap op de Vlaamse televisie in kaart te brengen. Ten tweede wil het onderzoek een inzicht verschaffen in de receptie van televisie-inhouden betreffende het onderwerp bij de doelgroep van kwetsbare jongeren. Een derde, onderliggende, doelstelling is om via participatieve onderzoekstechnieken na te gaan welke rol sociale media kunnen spelen in dit proces van receptie en betekenisgeving. Summary: This project concerns research into perceptions of young parenthood in Flemish media. More specifically, the project investigates the representation of young parenthood on Flemish television and the reception of these representations among vulnerable youth. The objective of this research project is threefold. First, the representation of young parenthood on the Flemish television is analyzed. Second, this research examines the reception of television content regarding this subject among vulnerable youth. A third, underlying, objective concerns the use of a participative methodology to investigate how vulnerable youth give meaning to (traditional) media representations of young parenthood and the role of social media in this process. Startdatum / Start date : 01.02.2013 Einddatum / End date : 10.07.2013 Financiering / Funding : Vlaamse Commissie - Cultuur, Jeugd, Sport en Media Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek/Actieonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Kwalitatief onderzoek/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Beeldanalyse/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/10067/1094760151162165141 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2110 Elektronische documenten
![]()
Rapport De Beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieAdobe Acrobat PDF![]()
Rapport De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieURLDe contextuele ontwikkeling van cyberpestgedrag in de vroege adolescentie: een sociale netwerkanalyse / Wegge, Denis
![]()
![]()
Titel : De contextuele ontwikkeling van cyberpestgedrag in de vroege adolescentie: een sociale netwerkanalyse Documenttype: onderzoek Auteurs: Wegge, Denis, Onderzoeker ; Vandebosch, Heidi, Promotor ; Eggermont, Steven, Co-promotor ; Walrave, Michel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: De doelstelling van het onderzoeksproject is om meer precies na te gaan wie door wie wordt gecyberpest en waar de betrokken jongeren zich bevinden in het sociale netwerk. Op deze manier tracht de studie verder te gaan dan onderzoek naar klassieke, individuele determinanten van cyberpesten. Meer specifiek kunnen er vragen worden beantwoord over hoe slachtoffers en daders met elkaar omgaan, hoe structuren van vriendschap een invloed hebben op cyberpesten en in welke mate offline en online pesten gerelateerd zijn. De sociale context wordt in kaart gebracht door aan leerlingen uit het secondair onderwijs te vragen met wie ze omgaan op school en bij welke gevallen van (cyber)pesten ze betrokken zijn als slachtoffer, dader of toeschouwer. De gegevens die hieruit voortkomen, worden bestudeerd door middel van sociale netwerkanalyse. Deze verzameling van onderzoekstechnieken is het meest geschikt om de verschillende interacties tussen respondenten te analyseren en kan zo bijdragen aan een beter begrip van cyberpesten binnen een populatie van jonge adolescenten. Summary: The aim of the research project is to study more precisely who cyberbullies who and where the teenagers involved are situated in the social network. This way, it attempts to move beyond research on traditional, individual determinants of cyberbullying. More specifically, questions can be answered about how victims and bullies relate to each other, how friendship structures affect bullying and to what extend offline and online bullying are linked. The social context is surveyed by asking secondary school pupils who they interact with at school and which instances of (cyber)bullying they are involved in as victims, perpetrators or bystanders. The resulting data are studied using social network analysis. This set of research techniques is most suited for the analysis of different ties among respondents and can contribute to a better understanding of cyberbullying in a given population. Startdatum / Start date : 01.07.2010 Einddatum / End date : 01.06.2014 Output : Wegge, D., Van Cleemput, K., Vandebosch, H., Eggermont, S. (2013). Setting an agenda for future research into cyberbullying using social network analysis. In Hanewald (Ed.) From cyber bullying to cyber safety: Issues and approaches in educational contexts. New York: Nova Science Publishers/Wegge, D., Vandebosch, H., & Eggermont, S. (2013). Offline netwerken, online pesten: Een sociale netwerkanalyse van cyberpesten in de schoolcontext. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 41(1), 15 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen/Criminologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Momentopname, crossectioneel Link naar een elektronische bron: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CWONZ&n=98691 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1353 Elektronische documenten
![]()
Offline netwerken, online pesten: Een sociale netwerkanalyse van cyberpesten in de schoolcontext.URL![]()
Setting an agenda for future research into cyberbullying using social network analysisURLCyberpesten bij adolescenten: gedragsdeterminanten en effectiviteit van een interventie ter bevordering van actief positief gedrag van toeschouwers / DeSmet, Ann
![]()
Titel : Cyberpesten bij adolescenten: gedragsdeterminanten en effectiviteit van een interventie ter bevordering van actief positief gedrag van toeschouwers Andere titel : Cyber bullying amongst adolescents: behavioral determinants and effectiveness of an intervention to boost active positive bystander behaviour Documenttype: onderzoek Auteurs: DeSmet, Ann, Onderzoeker ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar cyberpesten bij adolescenten. Het onderzoek gaat na wat de gedragsdeterminanten zijn van positief gedrag bij adolescenten die getuige zijn van cyberpesten (verdedigen, melden of het slachtoffer steunen). Vervolgens wordt via ‘Intervention Mapping’ Protocol een interventie (= ‘serious game’) opgezet om dit gedrag te verhogen. De interventie wordt uiteindelijk geëvalueerd op zijn effectiviteit in het veranderen van deze determinanten en het gedrag. Summary: This project concerns research into cyber bullying amongst adolescents. The study assesses behavioural determinants of positive bystander behaviour (defending, reporting, comforting) among adolescents who witness cyber bullying. An intervention (= serious game) is subsequently designed using the Intervention Mapping Protocol to increase positive bystander behaviour. This intervention is finally evaluated on its effectiveness in changing behaviour and its determinants. Startdatum / Start date : 01.02.2012 Einddatum / End date : 01.02.2016 Output : DeSmet, A., Deforche, B., Hublet, A., Tanghe, A., Stremersch, E., De Bourdeaudhuij, I. (2014). Traditional and cyberbullying victimization as correlates of psychosocial distress and barriers to a healthy lifestyle among severely obese adolescents - a matched case-control study on prevalence and results from a cross-sectional study. BMC Public Health, 14(1), 224. DOI: 10.1186/1471-2458-14-224 /DeSmet, A., Van Ryckeghem, D., Compernolle, S., Baranowski, T., Thompson, D., Crombez, G., Poels, K., Van Lippevelde, W., Bastiaensens, S., Van Cleemput, K., Vandebosch, H., De Bourdeaudhuij, I. (2014) A Meta-Analysis of Serious Digital Games for Healthy Lifestyle Promotion. Preventive Medicine, ahead of print. DOI: 10.1016/j.ypmed.2014.08.026/DeSmet, A., Veldeman, C., Poels, K., Bastiaensens, S., Van Cleemput, K., Vandebosch, H., De Bourdeaudhuij, I. (2014). Determinants of Self-reported Bystander Behavior in Cyberbullying Incidents Amongst Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(4), 207-215. DOI: 10.1089/cyber.2013.0027 Financiering / Funding : Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techologie (IWT) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Criminologie/Gezondheidswetenschappen/Psychologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Kwalitatief onderzoek/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.friendlyattac.be/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2278 Cyberpesten en Stress in School en op het Werk: naar een kruisbestuiving tussen verschillende onderzoekstradities
![]()
Titel : Cyberpesten en Stress in School en op het Werk: naar een kruisbestuiving tussen verschillende onderzoekstradities Andere titel : Cyber bullying and Stress in School and at Work: to a integration between different research traditions Documenttype: onderzoek Auteurs: Vandebosch, Heidi, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar cyberpesten en stress in school en op het werk. Het doel is meer specifiek om tot een kruisbestuiving te komen tussen verschillende onderzoekstradities. Summary: This project concerns research into cyber bullying and stress in school and at work. More specifically, the main goal is to achieve an integration between different research traditions. Startdatum / Start date : 01.01.2014 Einddatum / End date : 31.12.2017 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - MIOS Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Criminologie Link naar een elektronische bron: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=heidi.vandebosch&n=13&pid=28710&more=1 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2235 PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkOffline netwerken, online pesten: Een sociale netwerkanalyse van cyberpesten in de schoolcontext. / Wegge, Denis
![]()
![]()
PermalinkSetting an agenda for future research into cyberbullying using social network analysis / Wegge, Denis
![]()
![]()
PermalinkPermalink