Auteursfiche
Auteur Morabito, Christian |
Beschikbare documenten van deze auteur



Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius Andere titel : Analyse van relaties tussen “Gelijkwaardigheid in Levenskansen” en “Vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd”, als fundamenten voor sociale rechtvaardigheid en menselijke ontwikkeling: de casestudy van Mauritius Documenttype: onderzoek Auteurs: Morabito, Christian, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Mauritius
Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoeksproject analyseert de relaties tussen gelijkwaardigheid in kansen binnen vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd, met Mauritius als een casestudy. Op basis van de conceptualisatie van ‘gelijkwaardigheid in kansen’ door de hedendaagse filosofie, wordt een interpretatief ‘framework’ geconstrueerd dat een kritische beoordeling toelaat van de argumenten ten gunste van vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd als grootste en overeenstemmende gelijkmaker, voornamelijk door internationale organisaties. Verder is dit interpretatief ‘framework’ verantwoordelijk voor de mogelijke verschillende interpretaties in gelijkwaardigheid van kansen, meer bepaald refererend aan ‘inter-generatieverschillen’, en hoe zo’n contrasten een herverdelend beleid in de kindertijd kunnen vormgeven. Gelijkwaardigheid in kansen, intergenerationele overdracht van nadelen en de rol van vroegtijdige interventies in de kindertijd worden geobserveerd zowel in een concrete casestudy als via kwantitatieve analyses van een longitudinale dataset (vanaf 1972), namelijk het project ‘Child health’ in Mauritius. Een cohorte van 1795 kinderen geboren in 1969 worden geëvalueerd op verschillende ontwikkelingsfactoren, gaande van IQ tot non-cognitieve en fysieke ontwikkeling, schoolresultaten, werkpositie van kindertijd tot volwassenheid (met een focus op de derde generatie) met informatie over de achtergrond van families en de omgeving waar de kinderen opgroeiden. Daarnaast werden 100 kinderen geplaatst in een kwalitatieve kinderopvang, om zo toe te laten de gelijkwaardigheidseffecten van vroegtijdige zorg en onderwijsbeleid in de kindertijd te evalueren. Summary: This research project analyzes the relations between equality of opportunity and early childhood care and education, taking Mauritius as case study. Starting from the conceptualization of 'equality of opportunity’ by contemporary philosophy, an interpretative framework is constructed, permitting to critically review arguments in favour of early childhood care and education as greatest and consensual equalizer, notably by international organizations. Moreover, the interpretative framework accounts for possible different interpretations of equality of opportunity, in particular with reference to ‘intergenerationalities’, and how such contrasts can shape redistributive policies in childhood. Equality of opportunity, inter-generational transmission of disadvantage and the role of early childhood interventions are observed in a concrete case study, and studied through quantitative analyses of a longitudinal dataset, the Child Health Project, carried out from 1972 ongoing in Mauritius. A cohort of 1795 children born in 1969, have been assessed in various development outcomes, from IQ to non-cognitive and physical development, school results, work position from childhood to adulthood (now is looking at third generation), with information about background of families and environment where children have grown up. Furthermore, 100 children have been placed, in 1972, in a high level pre-school setting, so enabling to assessing equalizing effects of early childhood care and education policies. Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2015 Output : Morabito, C., & Vandenbroeck, M. (2014) Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies. Journal of Philosophy of Education. doi: 10.1111/1467-9752.12112/Morabito, C., Vandenbroeck, M. ‘Embedding the Equality Dimension in MDGs: Intergenerational Transmission of Inequalities & Implications for Post-2015 UN Development Agenda’, published online by UNICEF and UNWOMEN, 30 October 2012: http://www.worldwewant2015.org/node/283346 /Morabito, C., Vandenbroeck, M., Roose R. (2013). The ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. Journal of Social Policy, 42(3), pp. 451-467 (5YIF 1.405; 10/41; Q1 Social Work) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Literatuur, documentanalyse/Lange termijn, longitudinaal/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Organisaties bestuderen Link naar een elektronische bron: http://www.ugent.be/pp/swsp/nl/onderzoek/lopend-onderzoek/doctoraatsonderzoek/mo [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2179 Elektronische documenten
Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies Documenttype: artikel Auteurs: Morabito, Christian, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Journal of Philosophy of Education Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs Samenvatting: Het doel van dit artikel is om de relatie tussen gelijke kansen en de vroege kindertijd te onderzoeken. Door te verwijzen naar het werk van hedendaagse filosofen zoals Rawls, Sen, Dworkin, Cohen en Roemer, wordt er geijverd voor verschillende mogelijke interpretaties die gebaseerd zijn op politieke discussies over hoe gelijkheid van kansen kan geoperationaliseerd worden. Deze uiteenlopende interpretaties worden op een continuum geplaatst, variërend van ‘Responsibility-oriented Equality of Opportunity (REOp)’ tot ‘Circumstances-oriented Equality of Opportunity (CEOp)’. Verder werd geanalyseerd hoe binnen kinderopvang en voorschools onderwijs een beleid geconstrueerd kan worden in relatie tot bepaalde conceptualisaties. Ook wordt er beweerd dat CEOp een meer plausibel interpretatief framework naar voor schuift om de gelijkheid van kansen te operationaliseren binnen de vroege kindertijd. Summary: This article aims to explore the relations between equality of opportunity and early childhood. By referring to the work of contemporary philosophers, i.e. Rawls, Sen, Dworkin, Cohen and Roemer, we argue for different possible interpretations, based on political discussions, concerning how to operationalize equality of opportunities. We represent these diverging options on a continuum, ranging from Responsibility-oriented Equality of Opportunity (REOp) and Circumstances-oriented Equality of Opportunity (CEOp). We then analyse how early childhood care and education policies can be constructed in relation to these conceptualisations and argue that the CEOp is a more plausible interpretative framework to operationalize equality of opportunity in early childhood. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9752.12112/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2878 Elektronische documenten
![]()
Output: Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of MauritiusURLThe ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : The ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. Documenttype: artikel Auteurs: Morabito, Christian, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur ; Roose, Rudi, Auteur Uitgegeven: Cambridge [UK] : Cambridge University Press Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Journal of Social Policy Vol. 42 Nr. 3 Paginering : 451-467 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijsSamenvatting: Binnen verschillende internationale organisaties is er een grote consensus (bv. de Verenigde Naties en de Wereldbank) dat kinderopvang en voorschools onderwijs een prominent beleid kan vormen om gelijke kansen te installeren. Bovendien is het een veel voorkomende opinie dat tussenkomsten in de vroege kindertijd die eerder tot doel hebben om gelijke ‘kansen’ te bieden dan ‘resultaten’ de politieke meningsverschillen zullen overwinnen. Deze twee beweringen steunen op een bepaalde interpretatie van het werk van hedendaagse egalitaire filosofen, evenals op een aantal studies in zowel ontwikkelde als ontwikkelingslanden waarbij hogere uitkeringen gegeven worden voor kansarme kinderen. Ondanks de traditie van het analyseren van sociale voorzieningen vanuit een oogpunt van gelijkheid, is de verschuiving van kinderopvang en voorschools onderwijs naar een meer gelijk beleid nog steeds niet geanalyseerd. We onderzoeken op een kritische manier de consensus die bepleit wordt door internationale organisaties met betrekking tot kinderopvang en voorschools onderwijs als het middel om ‘het speelveld te egaliseren’. Ook wordt er gesuggereerd dat kinderopvang en voorschools onderwijs de grootste equaliser zou zijn. Deze zaken moeten met de nodige voorzichtigheid behandeld worden. We stellen ook dat de beweerde consensus tot een depolitisering van het sociaal beleid zou leiden. Summary: There is a large consensus among international organisations (e.g., United Nations and the World Bank) in considering Early Childhood Care and Education a prominent policy to equalise opportunities. Moreover, it is common opinion thatinterventions in early childhood aiming at equalising ‘opportunities’ rather than ‘outcomes’ will overcome political dissent. These two claims draw upon a particular interpretation of the work of contemporary egalitarian philosophers, as well as a number of studies in both developed and developing countries, finding higher benefits for disadvantaged children. Despite the tradition of analysing welfare provision from an equality perspective, the shift towards early childhood education as an equality policy has not yet fully been analysed. We critically examine the consensus advocated by international organisations regarding Early Childhood Care and Education as key to ‘levelling the playing field’ and suggest that the first claim (early childhood as greatest equaliser) should be considered with caution. We also argue that the alleged consensus on this claim may lead to a depoliticisation of social policy.
Link naar een elektronische bron: http://www.researchgate.net/c/nu3yy4/javascript/lib/pdfjs/web/viewer.html?file=h [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2877 Elektronische documenten
![]()
Output: Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of MauritiusURL