Auteursfiche
Auteur Vettenburg, Nicole |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Hergo op school Andere titel : ‘Hergo’ at school Documenttype: onderzoek Auteurs: Vettenburg, Nicole, Onderzoeker ; Burssens, Dieter, Onderzoeker ; Walgrave, Lode, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft een onderzoek naar ‘herstelgericht groepsoverleg’ bij tuchtproblemen op school. Vanuit de vaststelling dat de bestaande orde- en tuchtmaatregelen niet altijd voldoen, wordt verondersteld dat herstelgerichte maatregelen –zoals reeds succesvol toegepast binnen het gerechtelijk kader- ook binnen onderwijs goede resultaten zouden kunnen bieden. In het eerste deel wordt het herstelrechtelijk sanctiemodel theoretisch gekaderd en vergeleken met het retributief en het rehabilitatief model. Het tweede deel bespreekt een ‘survey’ waarbij een gestructureerde vragenlijst naar alle Vlaamse secundaire scholen wordt verstuurd. De data geven een zicht op de sancties die in scholen worden toegepast en hoe deze sancties worden gemotiveerd. De respondenten blijken in de eerste plaats te sanctioneren uit rehabilitatieve overwegingen. Een aantal respondenten lijkt nog te geloven in het afschrikkend effect van retributie. Herstelgerichte sancties worden ook toegepast, zij het in mindere mate. In het derde deel wordt een experiment met herstelgericht groepsoverleg (hergo) in de school besproken. Veertien hergo’s worden in totaal georganiseerd nadat zich ernstige feiten voordoen in scholen. Data omtrent de methodiek worden verzameld uit observaties, interviews met deelnemers, intervisies met moderatoren en een focusgroepgesprek. De resultaten tonen bij de deelnemers een zeer hoge tevredenheid omtrent het verloop en het bereikte resultaat. Summary: This project concerns research into ‘hergo’ (restorative group consultation) at school. This research is directed towards new ways of dealing with disciplinary problems at school. Based on the observation that the current measures do not always suffice, it is hypothesized that restorative measures – as are already successfully implemented within the judicial framework – may provide positive results within a school context. The first part of the research theoretically explains the restorative sanction model and compares it with the retributive and rehabilitation model. The second part consists of a survey for all Flemish (Belgian) secondary schools. The data provide insight into the sanctions schools currently take and their underlying motivation. They more specifically show that respondents appear to primarily sanction out of rehabilitation considerations. Several respondents believe in the deterring effect of retribution. Restorative sanctions are also implemented, although to a lesser extent. The third and final part of the research consists of an experiment with restorative group consultation (hergo) at school. A total of fourteen hergo measures after a serious incident at school are organised. Data regarding the methodology of hergo are collected from observations, interviews with participants, dialogues with moderators and a focus group. The results show an extremely high satisfaction of the participants regarding the process of hergo as well as the achieved result. Startdatum / Start date : 01.12.2001 Einddatum / End date : 31.03.2004 Output : Burssens, D., Vettenburg, N. (2006). Restorative Group Conferencing at School: A Constructive Response to Serious Incidents. Journal of School Violence, (2), 5-17/Walgrave, L. (2000). Met het oog op herstel, Leuven. Leuven: Universitaire Pers/Walgrave, L., Vettenburg, N. (2006). Herstelgericht groepsoverleg. Nieuwe wegen in de aanpak van jeugddelinquentie en tuchtproblemen. Leuven: Lannoocampus Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.law.kuleuven.be/linc/onderzoek/onderzoekhergoopschool.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2098
Titel : Herstelgericht groepsoverleg in de Vlaamse schoolcontext Documenttype: artikel Auteurs: Burssens, Dieter, Auteur ; Vettenburg, Nicole, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 3-4 Paginering : p. 176-180 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Justitie:Jeugddelinquentie
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Herstelgericht groepsoverleg, of kortweg “hergo” is een methode om op een constructieve manier om te gaan met ernstige incidenten of delinquentie. Hergo werd voor het eerst in 2002 in de Vlaamse onderwijscontext geïntroduceerd. Voor een pilootproject werden twaalf hergo-moderatoren opgeleid, die gedurende anderhalf jaar de kans zouden krijgen om de methode te testen binnen negen Vlaamse scholen. De bedoeling van het pilootproject was om na te gaan of deze intensieve methode zinvol kon worden ingezet bij zware incidenten op scholen. Dit artikel gaat vrij kort over het achterliggend theoretisch kader, om dan vooral nader in te gaan op de specifieke toepassing binnen een schoolse context. Summary: Recovery oriented group discussions, in Dutch abbreviated as ‘hergo’, are a method to handle serious incidents or delinquency in a constructive way. Hergo was first introduced in the Flemish educational context in 2002. In a pilot project, twelve hergo-moderators were trained and given the opportunity to test the method in nine Flemish schools for a year and a half. The pilot project aimed at investigating whether this intensive method can be used usefully in case of severe incidents at school. This article briefly touches the underlying theoretical framework. After that, it mainly elaborates on the specific application within the context of schools. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=844 Elektronische documenten
![]()
2008 BURSSENS VETTENBURG Herstelgericht groepsoverleg in de Vlaamse schoolcontextURL
Titel : International Self-Report Delinquency Study (ISRD) Documenttype: onderzoek Auteurs: Vettenburg, Nicole, Onderzoeker ; Gavray, Claire, Onderzoeker Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Jeugddelinquentie
Kinderrechten (inter)nationaalSamenvatting: De International Self-Report Delinquency Study (ISRD) betreft een onderzoeksproject waarin verschillende landen betrokken zijn. In elk land worden jongeren op een gelijkaardige manier bevraagd over hun delinquent gedrag, waardoor enigszins vergelijkbare data gegenereerd worden. Tot nog toe zijn binnen dit project twee ‘waves’ afgenomen: de ISRD-1 (afgenomen in 1989 en 1990) en de ISRD-2 (afgenomen in 2006) (Vettenburg, Gavray & Born, 2006). Summary: The International Self-Report Delinquency Study (ISRD) involves different countries. Within each country youth similar surveys are used to question youth about their delinquent behaviour, in order to generate comparable data. So far this project consists of two different waves: ISRD-1 (which is executed in 1989 and 1990) and ISRD-2 (executed in 2006) (Vettenburg, Gavray & Born, 2006). Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent/Université de Liège Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-1-4419-9455-4_1#page-1 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2033
Titel : Jeugdbeleid : JOP-monitor brengt subjectief jongerenwelzijn in kaart Documenttype: artikel Auteurs: Vettenburg, Nicole, Auteur ; Deklerck, Johan, Auteur ; Siongers, Jessy, Auteur Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 2010 Taal : Nederlands (dut) Samenvatting: In ‘Jongeren in cijfers en letters – Bevindingen uit de JOP-monitor 2’ wordt de leefwereld van Vlaamse jongeren tussen 12 en 30 jaar in kaart gebracht, op basis van de tweede afname van de JOP-monitor. Een brede waaier aan thema’s komt hierbij aan bod: jongeren in hun socialisatieruimtes (gezin, school, werk en verenigingsleven), vrijetijdsbesteding en mediagebruik, levensloopperspectieven, onveiligheidsgevoelens, etnocentrisme en delinquentie. Dit boek komt hiermee tegemoet aan de nood naar een meer uitgebreide kennis naar en een meer accurate beeldvorming van jongeren. Summary: In "Youth in numbers and letters - Findings from the JOP Monitor 2" is the world of Flemish youngsters between 12 and 30 years mapped, based on the second take of the JOP monitor. A wide range of topics, are explained: young people in their socialization spaces (family, school, work and associations), leisure activities and media usage, life perspectives, feelings of insecurity, ethnocentrism and delinquency. This book is meeting the need for a more comprehensive understanding and for a more accurate perception of young people. Link naar een elektronische bron: https://biblio.ugent.be/publication/916714 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2666
Titel : Jeugdmonitor of JOP-monitor Documenttype: onderzoek Auteurs: Vettenburg, Nicole, Promotor ; Johan Put, Promotor ; Mark Elchardus, Promotor ; Cardoen, Dries, Onderzoeker ; Van de Walle, Tineke, Onderzoeker ; Cops, Diederik, Onderzoeker ; Siongers, Jessy, Onderzoeker ; Roggemans, Lilith, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: De JOP-monitor is een vragenlijst die uitgewerkt werd door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) op basis waarvan op verschillende momenten doorheen de tijd data verzameld worden onder Vlaamse jongeren. Hierbij komt een brede waaier aan thema’s komt aan bod: jongeren in hun socialisatieruimtes (gezin, school, werk en verenigingsleven), vrijetijdsbesteding en mediagebruik, levensloopperspectieven, onveiligheidsgevoelens, etnocentrisme en delinquentie. De JOP-monitor komt hiermee tegemoet aan de nood naar een meer uitgebreide kennis en een meer accurate beeldvorming van jongeren. Tot nu toe werd de monitor drie maal afgenomen: JOP-monitor 1 werd in 2005 afgenomen bij jongeren van 14 tot 25 jaar, JOP-monitor 2 werd in 2008-2009 afgenomen bij jongeren van 12 tot 30 jaar en JOP-monitor Brussel werd afgenomen bij 12- tot 18-jarigen die les volgen in het Nederlandstalig onderwijs te Brussel. Summary: The ‘JOP-monitor’ is a questionnaire developed by the Youth Research Platform and used to gather data from Flemish youth at different moments throughout time. A broad variety of themes is considered: the main social networks of youth (family, school, work and community), leisure activities and media, life course perspectives, fear of crime, ethnocentrism and delinquency. In this way, the JOP-monitor addresses the need for more knowledge about youth. So far, the monitor has been used three times: JOP-monitor 1 was used to gather data from youth age 14 to 25, JOP-monitor 2 addresses youth age 12 to 30, JOP-monitor Brussel addresses youth age 12 to 18, who are enrolled in a Flemish school in the Brussels area. Startdatum / Start date : 2005 Einddatum / End date : ... Financiering / Funding : Steunpunt Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie/Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek/Vrije Universiteit Brussel - TOR Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/ned/index.htm Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=583 PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalink