Auteursfiche
Auteur Broekaert, Eric |
Beschikbare documenten van deze auteur



Community violence, daily stressors and mental health in low-income Uruguayan adolescents / Mels, Cindy
Titel : Community violence, daily stressors and mental health in low-income Uruguayan adolescents Documenttype: onderzoek Auteurs: Mels, Cindy, Onderzoeker ; Broekaert, Eric, Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:UruguaySamenvatting: Hoewel veel onderzoek bestaat naar de relatie tussen blootstelling aan geweld en psychologische problemen, blijft de invloed van contextuele factoren hierbij onderbelicht. Niettemin toont recent onderzoek in oorlogsgebieden dat dagelijkse stressoren (materiële en sociale stressoren die het dagelijkse leven beïnvloeden) een impact kunnen hebben op mentale gezondheidsproblemen die de blootstelling aan extreem gewelddadige gebeurtenissen overstijgt. Het doel van deze studie bestaat er daarom uit onderzoek naar het verband tussen geweld, dagelijkse stressoren en mentale gezondheid van adolescenten in Montevideo, Uruguay, te faciliteren, met het oog op het verzamelen van meer informatie over de verbanden tussen deze drie bij jongeren in gedepriveerde, gewelddadige buurten. De doelstellingen van deze studie zijn meer specifiek de volgende:(1) Nagaan welke gewelddadige gebeurtenissen en dagelijkse stressoren een impact hebben op adolescenten (12 tot 18 jaar oud) die in gedepriveerde buurten in Montevideo wonen, met het oog op het ontwikkelen van een instrument dat op bredere schaal gebruikt kan worden; (2) Aanpassen van twee vaak gebruikte screeningsinstrumenten voor mentale gezondheid (nl. de Impact of Event Scale – Revised en de Hopkins Symptom Checklist 37 for Adolescents) zodat ze vanuit een buurtgerichte invalshoek gebruikt kunnen worden bij gedepriveerde Uruguayaanse jeugd; (3) Exploreren van de psychometrische kwaliteiten van deze instrumenten; en (4) Zoeken naar preliminaire verbanden tussen blootstelling aan geweld, dagelijkse stressoren en mentale gezondheid bij gedepriveerde en middenklasse Uruguyaanse jongeren. Vooreerst worden vragenlijsten ingevuld door professionals (academici, sociaal werkers en onderwijzers) met het oog op taalkundige en inhoudelijke herziening van de items. In de tweede plaats worden de instrumenten bediscussieerd in twee groepen adolescenten (13 en 16 jaar oud) uit een middelbare school in een gedepriveerde buurt, waarbij de formulering van de items aangepast wordt aan hun suggesties. Na deze aanpassingen worden de instrumenten tezamen met de 'Ryff scale for psychosocial wellbeing' (vertaald, aangepast en gevalideerd voor gebruik bij Argentijnse adolescenten, die naar culturele achtergrond sterk overeenkomen met Uruguayaanse adolescenten, door Casullo et al. (2002)) toegepast in twee middelbare scholen. De data die op deze manier verzameld worden, worden ten slotte gebruikt voor factoranalyses, betrouwbaarheidstoetsen en het toetsen van correlaties met psychosociaal welzijn. Summary: While the relationship between exposure to violent events and psychological distress is well-established, the influence of contextual factors in situations of violence has been studied far less. Nonetheless, recent investigations in war-affected areas revealed an important effect of daily stressors (material and social low-impact stressors affecting daily living) on mental health outcomes, beyond the impact of exposure to extreme violent events. The goal of this particular study is to facilitate and execute research on violence, daily stressors and adolescent mental health in Montevideo, Uruguay, eventually aiming to add evidence on the relationship between daily stressors and violence exposure , and their impact on youth’s mental health in peaceful, yet poverty-stricken urban societies, marked by a high prevalence of community violence. More specifically, the aims of this project are fourfold: (1)explore which violent events and daily stressors affect adolescents (12 to 18 years) living in low-income neighborhoods in Montevideo, with the final aim of constructing an instrument for further large-scale research;(2)Adapt two broadly used screening instruments for mental health (Impact of Event Scale – Revised, Hopkins Symptom Checklist 37 for Adolescents) for use in low-income Uruguayan youth using a community-based approach;(3) Explore psychometric properties of the instruments; and (4)Investigate preliminary associations of violent exposure, daily stressors and mental health in Uruguayan low-income vs. middle-income adolescents. Firstly, questionnaires are filled out by professionals (academics, social workers, teachers) for language and content revision of the items, leading to adjustments. Secondly, the instruments are presented and discussed in two groups of adolescents (13 and 16 years old) in a secondary school in a low-income neighborhood. The phrasing of the items is adjusted according to their suggestions. Thirdly, the instruments resulting from these adaptations are administered in two secondary schools (one in a low-income neighborhood, one in a middle-income neighborhood) together with the Ryff scale for psychosocial wellbeing which is translated, adapted and validated for use in Argentinean adolescents (culturally equivalent to Uruguayan youth) by Casullo and colleagues (2002). The quantitative data resulting from this screening is used to analyze the questionnaires’ factor structures, Chronbach`s alpha, scale intercorrelations and correlations with psychological wellbeing. Startdatum / Start date : 01.09.2010 Einddatum / End date : 01.09.2013 Financiering / Funding : Erasmus Mundus scholarship Onderzoeksinstelling / Research institute : Centre for Children in Vulnerable Situations Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen/Politieke wetenschappen - Conflict & development studies/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=591 Effects of the combination of Life Space Crisis Interventions and a level system at the therapeutic treatment centre Heynsdaele – a special school and home for youth with behavioural and emotional problems / Soenen, Bram
![]()
![]()
Titel : Effects of the combination of Life Space Crisis Interventions and a level system at the therapeutic treatment centre Heynsdaele – a special school and home for youth with behavioural and emotional problems Documenttype: artikel Auteurs: Soenen, Bram, Auteur ; Goethals, Ilse, Auteur ; Spriet, Eline, Auteur ; D'Oosterlinck, Franky, Auteur ; Broekaert, Eric, Auteur Uitgegeven: Emerald Tijdschrift: International Journal of Therapeutic Communities Vol. 30 Paginering : p. 200-216 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg Samenvatting: In 2005 keurde de Provincie Oost-Vlaanderen (België) het project 'Heynsdaele' goed. Het Provinciaal Instituut Heynsdaele bestaat uit een woonvoorziening en een school voor speciaal onderwijs voor jongens van 12 tot 21 jaar met gedrags- en emotionele stoornissen. Het doel van dit project was om aan de behoeften van deze doelgroep te beantwoorden met behulp van passende strategieën. In het proces van het project werden de probleemzones van het hele instituut geïdentificeerd door het uitvoeren van interviews, het observeren van klassen en levende groepen, en door het verzamelen van documentatie over de organisatie. Op basis van de verzamelde gegevens werden drie probleemgebieden geïdentificeerd: agressie, illegal drugsgebruik en non-participatie. Om deze problemen aan te pakken, werden twee strategieën toegepast. De eerste, de Life Space Crisis Intervention (LSCI), is een therapeutische en verbale strategie gebruikt om in te grijpen wanneer de kinderen zich in een crisis bevinden. De andere, een gelijkaardig system, was bedoeld om grenzen te stellen aan ernstig storend gedrag, positief gedrag op verschillende niveaus te belonen en niet-reagerende leerlingen te identificeren. Ten aanzien van de deelnemers aan dit onderzoek, bleek na een aantal vragenlijsten dat de gedragsproblemen van deze jongeren bleef…
Summary: In 2005, the Province of East-Flanders (Belgium) approved the project ‘Heynsdaele’. The Provincial Institute Heynsdaele consists of a residential facility and a school for special education for boys aged 12 to 21 with emotional and behavioural disorders (EBD). It was the goal of this project to meet the needs of this target group by using appropriate strategies). In the process of the project the problem areas of the whole institute were identified, by performing interviews, observing classes and living groups, and by collecting documentation on the organization. Based on the data collected, three problem areas were identified: aggression, illicit drug abuse and non-attendance. In order to address these problem areas, two strategies were implemented. The first, Life Space Crisis Intervention (LSCI), is a therapeutic and verbal strategy used to intervene when children are in crisis. The other, a level system, was meant to set limits to severe disruptive behaviour, to reward positive behaviour in different levels and to identify non-responsive students. Regarding the population of this research, several questionnaires showed that that the behaviour problems of these youngsters remained... Link naar een elektronische bron: http://lib.ugent.be/nl/catalog/pug01:763990 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2585 Elektronische documenten
![]()
LSCI als een vernieuwende aanpak voor methodisch handelen bij kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele stoornissenURLForced conscription of children during armed conflict: Experiences of former child soldiers in northern Uganda. / Vindevogel, Sofie ; Coppens, Kathleen ; Derluyn, Ilse ; De Schryver, Maarten ; Loots, Gerrit ; Broekaert, Eric
![]()
Titel : Forced conscription of children during armed conflict: Experiences of former child soldiers in northern Uganda. Documenttype: artikel Auteurs: Vindevogel, Sofie, Auteur ; Coppens, Kathleen, Auteur ; Derluyn, Ilse, Auteur ; De Schryver, Maarten, Auteur ; Loots, Gerrit, Auteur ; Broekaert, Eric, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child Abuse & Neglect Vol. 35, Nr. 7 Paginering : p. 551-562 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Gewapend conflict:Kindsoldaten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:UgandaSamenvatting: Een gewapende strijd tijdens de jeugdjaren is een vorm van kindermisbruik. Het kan leiden tot ernstige schade, zoals post-traumatische stressstoornissen. Het inherente emotionele misbruik en het (niet-)handelen van hulpverleners kan een verstoring teweeg brengen van het gedrag, het verstandelijke, het emotionele of de mentale toestand van het kind. Op basis van een standaard vragenformulier, werden negentien voormalige kindsoldaten geïnterviewd in een rehabilitatiecentrum. De redenen voor hun rekrutering waren onder meer: vrijwillig (8), haat voor de vijand (wraak) (5), het beeld van een vrijheidsstrijder te worden (martelaarschap) (9), om hun familie te ondersteunen (3). Eén kind werd ontvoerd, zeven sloten zich aan uit vrees om door de “vijand” ontvoerd te worden, en in vijf gevallen werd een familielid gedood door een “vijand” of een eigen groep. De kinderen werden betrokken in handarbeid (15), bewaking (15), vechten aan de frontlinie (7), het maken van bommen (5), het plaatsen van zee/landmijnen (5) en radio en communicatie (2). Vijftien werden getraind in vuurwapens en 14 in zelfvernietiging. Twaalf kinderen vluchtten of probeerden dit, en 11 van hen weigerden te gehoorzamen of gaven weerwoord. Dit gaf aanleiding tot allerlei straffen, waaronder keukendienst, slagen, opsluiting, chantage, of doodsbedreigingen. Een meerderheid van de kinderen was droevig of emotioneel overstuur wanneer ze zich hun moeder en familie herinnerden. Het betrekken van kinderen in een oorlog, om welke “rechtvaardiging” dan ook, moet altijd gezien worden als dwang, aangezien zij niet echt hun acties in oorlog kunnen inschatten. Het zijn de volwassen die voor hen zorgen die de verantwoordelijkheid moeten opnemen. De volgende definitie voor het misbruik van kinderen in gewapend conflict wordt voorgesteld: “De betrokkenheid van afhankelijke en op het vlak van ontwikkeling onvolwassen kinderen en adolescenten, in een gewapend conflict dat zij niet werkelijk verstaan, waarin zij niet in staat zijn een geïnformeerde toestemming te geven en die een negatief effect heeft op het recht van het kind op een ongehinderde groei en identiteit als kind.” Een stevige overeenstemming op internationaal vlak is noodzakelijk voor richtlijnen inzake de lagere leeftijdslimiet voor de rekrutering van kinderen in gewapende conflicten.
Het volledige onderzoek werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=581Summary: Armed combat in childhood is a form of child abuse. It may lead to serious consequences, including post-traumatic stress disorder. The inherent emotional abuse and acts or omissions by caregivers may cause behavioural, cognitive, emotional or mental disorder in the child. Nineteen former child soldiers were interviewed in a rehabilitation centre using a standard questionnaire. Reasons for recruitment included: volunteered (18), hatred of enemy (revenge) (5), virtue of being a freedom fighter (martyrdom) (9), as a means of supporting their family (economic) (3). One child was abducted, 7 joined for fear of the ‘enemy’ abducting them, and in 5 a family member was killed by ‘enemy’ or own group. The children were involved in manual labour (15), guard duty (15), front-line fighting (7), bomb manufacture (5), setting sea/land mines (5) and radio and communication (2). Fifteen were trained in firearms and 14 in self-destruction. Twelve children attempted to or did run away and 11 refused to obey orders or argued. This led to various punishments, including kitchen duty, beatings, imprisonment, blackmail or death threats. A majority of the children felt sad and emotionally upset when they remembered their mother and family. Children's involvement in war, whatever the ‘justifications’ may be, should always be considered as forced, as they cannot truly comprehend their action in war. The responsibility must be taken by the adult caregivers. The following definition of the abuse of children in armed conflict is proposed: ‘The involvement of dependent, developmentally immature children and adolescents in armed conflict they do not truly comprehend, to which they are unable to give informed consent, and which adversely affects the child's right to unhindered growth and identity as a child’. Firm international agreement on guidelines for the lower age limit of recruitment of children into armed forces is required.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=581Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1141 Elektronische documenten
![]()
Het inzetten van burgers als oorlogswapen: impact op individuele en maatschappelijke herstelprocessen na het conflictURLGedrags- en emotionele problemen bij Congolese gevluchte adolescenten in de Democratische Republiek Congo en in Uganda
![]()
Titel : Gedrags- en emotionele problemen bij Congolese gevluchte adolescenten in de Democratische Republiek Congo en in Uganda Andere titel : Behavioral and emotional problems amongst Congolese adolescent refugees in the Democratic Republic of Congo and in Uganda Documenttype: onderzoek Auteurs: Broekaert, Eric, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Congo
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:UgandaSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar gedrags- en emotionele problemen bij Congolese gevluchte adolescenten in de Democratische Republiek Congo en in Uganda. Meer specifiek brengt het onderzoek de prevalentie van gedrags- en emotionele problemen bij adolescenten afkomstig uit de Democratische Republiek Congo die op de vlucht zijn in eigen land of in Uganda, alsook beïnvloedende factoren, in kaart. Aanbevelingen uit deze studie worden daarna getoetst, zodat het onderzoek finaal leidt tot het optimaliseren van de hulpverlening aan deze Congolese adolescente vluchtelingen. Summary: This project concerns research into behaviour- and emotional problems among Congolese adolescent refugees in the Democratic Republic of Congo and in Uganda. More specifically, this research maps out the prevalence of behaviour and emotional problems and possible influencing factors among adolescents of the Democratic Republic of Congo who are on the run within their own country or in Uganda. Recommendations stemming from this study are tested afterwards. The final output of this project is the optimization of the social care to these Congolese adolescent refugees. Startdatum / Start date : 01.11.2006 Einddatum / End date : 31.10.2010 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Politieke wetenschappen - Conflict & development studies Methodologische dimensies : Internationaal/buitenland Link naar een elektronische bron: https://tokyoap1.ugent.be/iweto/toonProject.jsf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2114 Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en middelenmisbruik in relatie tot de plaatsingsgrond van jongeren in een gemeenschapsinstelling
Titel : Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en middelenmisbruik in relatie tot de plaatsingsgrond van jongeren in een gemeenschapsinstelling Andere titel : Behavioral problems, psychiatric disorders and substance abuse in relation to grounds to institutionalize youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Broekaert, Eric, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Drugs en middelengebruik
Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en middelenmisbruik in relatie tot de plaatsingsgrond van jongeren in een gemeenschapsinstelling. Het onderzoek bekijkt de plaatsing in een gemeenschapsinstelling vanuit een diagnostisch uitgangspunt en gaat na welke plaatsingen beantwoorden aan de vooropgestelde bedoeling van deze voorzieningen. Als wordt beweerd dat deze gemeenschapsinstellingen in principe bestemd zijn voor jongeren die (ernstige) gedragsproblemen stellen, dan zijn alle jongeren die geen gedragsproblemen stellen, minstens één psychiatrische stoornis hebben en/of middelen misbruiken er niet op hun plaats. Summary: This project concerns research into behavioral problems, psychiatric disorders and substance abuse in relation to grounds to institutionalize youth. The research angle towards the allocation to a community institution is a diagnostic one and the research examines which allocations are in conformity with the intention of the institutions. If it is claimed that these community institutions are meant for youngsters with (severe) behavioral problems, then all youngsters who do not have behavioral problems, a psychiatric disorder or a substance abuse problem, are out of place. Startdatum / Start date : 11.10.2004 Einddatum / End date : 10.10.2006 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2117 Het inzetten van burgers als oorlogswapen: impact op individuele en maatschappelijke herstelprocessen na het conflict / Vindevogel, Sofie
![]()
![]()
PermalinkKwaliteitsbevordering van de hulpverlening aan alleenstaande minderjarige asielzoekers met gedrags- en emotionele problemen
![]()
PermalinkLSCI als een vernieuwende aanpak voor methodisch handelen bij kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen / Soenen, Bram
![]()
![]()
PermalinkOnderzoek naar gedrags- en psychische problemen bij niet-begeleide minderjarige vluchtelingen in Vlaanderen
PermalinkPermalinkReflections of caretakers on the process of implementation of Life Space Crisis Intervention at a therapeutic centre for youngsters with emotional and behavioural disorders. / Soenen, Bram
![]()
![]()
PermalinkThe aspirations of Afghan unaccompanied refugee minors before departure and on arrival in the host country / Vervliet, Marianne
![]()
PermalinkThe impact of violent behaviour in adolescents on post-conflict recovery processes in northern Uganda / Alipanga, Benjamin
![]()
PermalinkThe voice of troubled youth: children’s and adolescents’ ideas on helpful elements of care. / Soenen, Bram
![]()
![]()
Permalink