
Titel : |
‘It’s about Finding a Way’ : Children, Sites of Opportunity, and Building Everyday Peace in Colombia |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Helen Berents, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2014 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 22, No.2  |
Paginering : |
361 – 384 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Gewapend conflict Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Colombia Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:Algemeen
|
Samenvatting: |
De verscheidene vormen van geweld die geassocieerd worden met langdurige conflicten, hebben een disproportionele invloed op jonge mensen. Literatuur over kinderen die ingegeven is door conflicten, focust vaak op de noodzaak van het voorzien van stabiliteit en veiligheid door verschillende instellingen zoals scholen maar houdt zelden rekening met het feit hoe dat de jongeren deze instituties zien als onderdeel van hun dagelijks leven. Het blijvende, doordringende en complexe karakter van het conflict in Colombia betekent dat vele jonge Colombianen blootgesteld worden aan de volgende moeilijkheden: armoede, aanhoudende sociale uitsluiting en geweld. Dergelijke omstandigheden worden nog verergerd in de informele ‘barrio’ gemeenschappen zoals los Altos de Cazucá, naast het zuiden van de hoofdstad Bogotá. Op basis van veldonderzoek in deze gemeenschap, vooral door interviews met jonge mensen tussen de 10 en 17 jaar oud, onderzoekt dit artikel hoe jonge mensen de rol van de lokale school en ngo in hun persoonlijke conceptualisering van het geweld, in hun dagelijkse leven, begrijpen. Bewijs toont aan dat kinderen de beschikbare ruimtes opportunistisch gebruiken en dat deze acties kunnen en moeten gelezen worden als een bijdrage tot de lokale, dagelijkse vormen van vredesopbouw. De manieren waarop deze institutionele ruimtes begrepen en gebruikt worden door jonge mensen als ‘plaatsen van opportuniteit’ daagt de veronderstelde onwettigheid van de meningen en ervaring van jonge mensen in deze omgevingen uit. |
Summary: |
The multiple forms of violence associated with protracted conflict disproportionately affect young people. Literature on conflict-affected children often focuses on the need to provide stability and security through institutions such as schools but rarely considers how young people themselves see these sites as part of their everyday lives. The enduring, pervasive, and complex nature of Colombia’s conflict means many young Colombians face the challenges of poverty, persistent social exclusion, and violence. Such conditions are exacerbated in ‘informal’ barrio communities such as los Altos de Cazucá, just south of the capital Bogotá. Drawing on field research in this community, particularly through interviews conducted with young people aged 10 to 17 this article explores how young people themselves understand the roles of the local school and ngo in their personal conceptualisations of the violence in their everyday lives. The evidence indicates that children use spaces available to them opportunistically and that these actions can and should be read as contributing to local, everyday forms of peacebuilding. The ways in which institutional spaces are understood and used by young people as ‘sites of opportunity’ challenges the assumed illegitimacy of young people’s voices and experiences in these environments. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-022020 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2363 |
|