Auteursfiche
Auteur Imoh, Afua Twum-Danso |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Children’s Lives in an Era of Children’s Rights Documenttype: boek Auteurs: Imoh, Afua Twum-Danso, Auteur ; Ansell, Nicola, Auteur Uitgegeven: Routledge Publicatiedatum: 2014 Paginering : 262 p Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Afrikaans Handvest inzake de Rechten en het Welzijn van het Kind
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:AlgemeenSamenvatting: Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK), dat in 1989 door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties unaniem werd goedgekeurd, was een keerpunt in de perceptie over kinderen in het internationale recht en beleid. Hoewel het gehoopt was dat het verdrag een significante en positieve impact op het leven van alle kinderen zou hebben, is dit in veel delen van de wereld niet gebeurd. Dit boek, gebaseerd op empirisch onderzoek en projectgegevens van niet-gouvernementele organisaties, onderzoekt de voortgang van het VRK en in mindere mate het Afrikaanse Handvest inzake de rechten en het welzijn van het kind in negen Afrikaanse landen in de 25 jaar sinds het door de Algemene Vergadering van de VN is aangenomen. Het boek beschouwt de uitvoering van het VRK zowel in beleid als in praktijk, en de impact ervan op de ervaringen van kinderen in samenlevingen in het hele continent, waarbij de nadruk ligt op specifieke thema's zoals HIV / AIDS, onderwijs en handicap, kinderarbeid, stigmatisering van hekserij, straatkinderen, ouder-kind relaties en kinderparticipatie. Het boek breekt nieuwe grond in het samenvoegen van juridische en sociale perspectieven van de ervaringen van kinderen en identificeert concrete manieren voor de betere implementatie van het VRK in de verschillende politieke contexten die in Afrika bestaan. Summary: The Convention on the Rights of the Child (CRC), which was adopted unanimously by the United Nations General Assembly in 1989, marked a turning point in the perception of children in international law and policy. Although it was hoped that the Convention would have a significant and positive impact on the lives of all children, this has not happened in many parts of the world. This edited volume, based on empirical research and Non-Governmental Organisation project data, explores the progress of the Convention on the Rights of the Child, and to a lesser extent, the African Charter on the Rights and Welfare of the Child, in nine African countries in the 25 years since it was adopted by the UN General Assembly. The book considers the implementation of the Convention both in terms of policy and practice, and its impact on the lived experiences of children in societies across the continent, focusing on specific themes such as HIV/AIDS, education and disability, child labour, witchcraft stigmatisation, street children, parent-child relationships and child participation. The book breaks new ground in blending legal and social perspectives of the experiences of children, and identifies concrete ways forward for the better implementation of the CRC treaty in the various political contexts that exist in Africa. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3237 Children’s perceptions of physical punishment in Ghana and the implications for children’s rights / Imoh, Afua Twum-Danso
![]()
Titel : Children’s perceptions of physical punishment in Ghana and the implications for children’s rights Documenttype: artikel Auteurs: Imoh, Afua Twum-Danso, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Childhood Vol. 20, Nr. 4 Paginering : pp. 472-486 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:GhanaSamenvatting: Het international kinderrechtendiscours is geconcentreerd op principes als kinderbescherming en participatie. Dit discours impliceert dat kinderen bij het uiten van hun percepties ondersteund zullen worden door de principes omtrent kinderrechten. Nochtans is dit geen garantie. Bepaalde thema's die het leven van kinderen enorm beïnvloeden, zoals kinderarbeid, worden door kinderen vaak helemaal anders gezien dan in het dominante kinderrechtendiscours. Dit kan toegeschreven worden aan het feit dat de perceptie van kinderen een genuanceerder beeld vormt van hun situatie in tegenstelling tot simplistische tegenstellingen als goed en slecht. Er is dus een duidelijke nood om deze simplistische tegenstellingen te verlaten en in de plaats daarvan de complexiteit van deze kinderen hun leven te vatten. Dit artikel draagt bij tot deze discussie door de percepties van kinderen omtrent lichamelijk straffen in rekening te brengen. Zowel het lichamelijk straffen die ze ervaren door ouders en andere primaire zorgverleners in Ghana als de betekenis die ze zelf aan deze praktijken toekennen. Vervolgens worden de implicaties voor het dominante kinderrechtendiscours onderzocht. De data die in deze paper wordt gepresenteerd is gebaseerd op een project dat één jaar duurde en gesubsidieerd werd door de Nuffield Foundation in de UK. Summary: International children’s rights discourses are centred on the principles of child protection and participation. Underpinning these discourses is the assumption that when children express their views they will support children’s rights principles. However, this is not a guarantee. On key issues affecting their lives such as children’s work and labour, children’s views are often in striking opposition to the dominant children’s rights discourse. This can be attributed to the fact that children’s views show a more nuanced assessment of their situation which challenge simplistic dichotomies about good vs bad. Thus, there is a need to move beyond simple dichotomies and, instead, seek to understand the complexities of children’s lives. This article contributes to this discussion by exploring children’s perceptions of the physical punishment they experience at the hands of parents and other primary caregivers in Ghana and the meanings they themselves attach to the practice. Further, it examines the implications this has for the dominant children’s rights discourse. Data presented in this paper are based on a one-year project funded by the Nuffield Foundation in the UK. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/20/4/472.abstrac Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2390