Titel : |
Child-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Fern, Elizabeth, Auteur |
Uitgegeven: |
Oxford University Press (New York) |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
British Journal of Social work Vol. 44, Nr. 5 |
Paginering : |
pp. 1110-1128 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:IJsland Kindertijd:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit artikel exploreert het concept van kindgerichte praktijken. Het concept werd ontwikkeld vanuit vorig onderzoek op 'kindgerichte' en 'participerende' praktijken en werd verfijnd door analyse van data, gegenereerd uit actie-onderzoek omtrent de conceptualisaties van sociaal werkers over de kindertijd en de implicaties voor hun praktijk. Het concept van kindgerichte praktijken benadrukt dat de rechten van kinderen worden opgenomen in het maken van beslissingen, maar het gaat verder in een aantal belangrijke aspecten. Bovenal beïnvloeden kindgerichte praktijken een shift in machtsrelaties gaande naar een grotere gelijkheid tussen praktijkwerkers en kinderen in hoe de praktijk wordt geconceptualiseerd en uitgevoerd. Gebaseerd op de data van onderzoek met praktijkwerkers en geïnformeerd bij jongeren, exploreert deze paper de sleutelfactoren in het ontwikkelen van een bepaalde aanpak voor de praktijk. Deze praktijk zou praktijkwerkers moeten assisteren in het begrijpen van moeilijke kwesties waar kinderen en jongeren mee te maken krijgen. Men maakt hiervan gebruik om een duidelijk verschil te maken in wat er werkelijk gebeurt. Belangrijke veranderingen, inclusief een omslag in percepties van de rol van sociaal werk, weg van het maken van beslissingen voor jongeren en tot het uitbouwen van kennis, vaardigheden en middelen die beschikbaar zijn voor jongeren om hen te assisteren om bepaalde beslissingen te nemen en uit te voeren. |
Summary: |
This paper explores the concept of child-directed practice. This concept was developed from previous research on ‘child-centred’ and ‘participatory’ practice and refined through analysis of data generated in an action research study of social workers' conceptualisations of childhood and the implications for their practice. The concept of child-directed practice emphasises children's rights to be included in decision making, but it goes further in a number of important ways. Above all, child-directed practice involves a shift in power relations towards greater equality between practitioners and children in how practice is conceptualised and carried out. Drawing on data from research with practitioners and informed by consultation with young people, the paper explores key factors in developing an approach to practice that assists practitioners in increasing their understanding of the predicaments facing the children and young people and using this understanding to make a real difference to what happens. Important changes included shifts in perception of the social work role away from making decisions for young people and towards making knowledge, skill and resources available to young people to assist them in making and carrying out decisions. |
Link naar een elektronische bron: |
http://bjsw.oxfordjournals.org/content/44/5/1110.abstract?sid=d2991d91-faba-4a40 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2398 |