Titel : |
“Adults talk too much”: Intergenerational dialogue and power in the Peruvian movement of working children |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Taft, Jessica K., Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2014 |
Tijdschrift: |
Childhood |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Gezag en omgang Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:Peru
|
Samenvatting: |
Recent werk over de rechten omtrent participatie van kinderen suggereerde de nood om aandacht te geven aan volwassen-kind relaties en om een intergenerationele dialoog te koesteren. Gebaseerd op etnografische observatie en diepte-interviews met een Peruviaanse beweging van werkende kinderen, gaat dit artikel dieper in op de ambigue en complexe positie van de stem van volwassenen in organisaties waarin participatie van kinderen opgenomen is in de werking. Het ideaalbeeld van gelijke intergenerationele samenwerking is ongelooflijk moeilijk te implementeren gegeven de leeftijdsgebonden ongelijkheid binnen de bredere sociale context. Ondanks goede intenties en een grote betrokkenheid van kinderen en autoriteiten, wordt het diep verankerde gedragspatroon, wat betreft een grotere macht van de ouder, gecontinueerd binnen deze beweging. |
Summary: |
Recent work on children’s participatory rights has suggested the need to pay attention to adult–child relationships and foster intergenerational dialogue. Drawing on ethnographic observation and in-depth interviews with the Peruvian movement of working children, this article explores the ambiguous and complex status of adult voice in organizations that have taken up children’s participation. The ideal of egalitarian intergenerational collaboration is incredibly difficult to implement given the broader social context of age-based inequality. Despite good intentions and a deep commitment to children’s agency and authority, adults and children in this movement continue to replicate deeply structured patterns of behavior that give adults greater power. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/early/2014/11/04/0907568214555148.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2407 |