Titel : |
‘Managing’ the rights of gays and lesbians: Reflections from some South African secondary schools. |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Bhana, Deevia, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2014 |
Tijdschrift: |
Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 9, Nr. 1  |
Paginering : |
pp. 67-80 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Seksualiteit Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
In de context van het Zuid-Afrikaanse beleid dat gelijkheid garandeert op basis van seksuele oriëntatie, beschrijft dit artikel de manieren waarop de directie van een school onderhandelt en de rechten van homoseksuelen en lesbiennes aanvecht. De implicaties hiervan worden geanalyseerd. Het artikel is gebaseerd op een 'queer'-aanpak dat relaties van de heterogene dominantie, onderwerping en de materiële en sociale werkelijkheid herkent waarin dergelijke relaties tot stand komen. Uit de studie blijkt dat een politieke nadruk op rechten een positief effect heeft om de homoseksuele agenda op school binnen te brengen. Maar dit is niet de enige manier waarop de rechten gestuurd kunnen worden. Discriminatie, seksuele ontkenning en religieuze intolerantie gecombineerd met etnische en culturele praktijken wijzen op grote restricties. Niettemin, biedt het artikel belangrijke inzichten voor het aansturen van educatie. Hierbij wordt gewezen op het uitbreiden van mogelijkheden met een politieke en beleidsgerichte nadruk op de verantwoordelijkheden van scholen over seksuele rechten. |
Summary: |
Against the backdrop of South Africa’s policies that guarantee equality on the basis of sexual orientation, this article documents the ways in which school managers negotiate and contest the rights of gays and lesbians at school, analysing the implications. It draws on a queer approach which recognizes relations of heterosexual domination and subordination as well as the material and social realities through which such relations are produced. Of importance, the study finds that the political emphasis on rights has positive effects for raising the homosexual agenda at schools. Yet, this is not the only means through which rights are managed. Discrimination, sexual denial and religious intolerance combined with racialized and cultural practices point to severe restrictions. Nonetheless, the article provides important insights for educational management noting the broadening options amid political and policy emphasis on schools’ responsibilities for sexual rights. |
Link naar een elektronische bron: |
http://esj.sagepub.com/content/9/1/67.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2429 |