Titel : |
Childhood as Social Investment, Rights and the Valuing of Education |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Kjørholt, Anne Trine, Auteur |
Uitgegeven: |
Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 27, Nr. 4  |
Paginering : |
pp. 245–257 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ethiopië Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen Kindertijd:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit artikel bespreekt de impact van en de nauwe wisselwerking tussen wereldwijde discours omtrent kinderen, noties van een (goede) kindertijd op zowel nationaal als lokaal niveau en over de kindertijd zoals die beleefd en ervaren wordt in een bepaalde sociale context. Twee steeds krachtiger wordende, wereldwijde kindbeelden worden onderzocht. Enerzijds gaat dit over kinderen als individuele subjecten met participatierechten, zoals aangegeven in de UN Conventie van de Rechten van het Kind. Anderzijds over kinderen als menselijk kapitaal en de focus op de vroege kindertijd. De auteur geeft aan dat het marktgeoriënteerde beleid en de 'globale denkbeelden' van de kindertijd verbonden zijn met bepaalde ideologische noties omtrent wat het betekent om een mens te zijn. Ook zijn deze verbonden met een verhoogde individualisering waardoor kinderen gescheiden worden van een intergenerationele sociale orde. De discussie is empirisch gebaseerd op case studies in Noorwegen en Ethiopië. Het artikel stelt contradicties centraal, waarin er zowel aandacht is voor het respecteren van de bescherming van de lokale levensmiddelen als de kennis, waarbij er grenzen worden gesteld aan de 'sector gebaseerde' aanpak gericht op de participatie van kinderen en hun rechten met betrekking tot het recht op onderwijs. Er wordt gewezen op de noodzaak om de focus te verleggen van kinderen als objecten van investering tot een 'beleid van erkenning'. Op deze manier wordt de individuele waardigheid en kennis gerespecteerd zoals die door kinderen en volwassenen geconstrueerd worden in de lokale gemeenschappen waartoe ze behoren. |
Summary: |
This paper discusses the impact of and close interplay between global discourses on children, notions of (a good) childhood at the national and local levels and childhoods as these are lived and experienced in particular social contexts. Two increasingly powerful global images of children are explored: Children as individual subjects with rights to participation as stated in the UN Convention on the Rights of the Child (CRC) and children as human capital and early childhood investment. I argue that the market-oriented politics and ‘global images’ of childhood are connected to particular ideological notions of what it means to be a human being, and an increasing individualization, separating children from an intergenerational social order. The discussion is empirically grounded in case studies in Norway and Ethiopia. The paper highlights the contradictions especially with respect to safeguarding local livelihoods and knowledge suggesting limits to the ‘sector based’ approach to children's participation and rights to education. It highlights the need to move the focus from children as objects of investments to a ‘politics of recognition’, in ways that value individual dignity and knowledge as constructed by children and adults within local ‘belonging communities’. |
Link naar een elektronische bron: |
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/chso.12037/abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2438 |