Titel : |
Children's rights-based approaches: the challenges of listening to taboo/discriminatory issues and moving beyond children's participation |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Konstantoni, Kristina, Auteur |
Uitgegeven: |
New York [USA] : Taylor and Francis |
Publicatiedatum: |
2013 |
Tijdschrift: |
International Journal of Early Years Education Vol. 21, Nr. 4 |
Paginering : |
362-374 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs Mensenrechten:Algemeen
|
Samenvatting: |
De actieve participatie van kinderen staat hoog op de politieke, onderzoeks- en beleidsagenda in de UK, of ten minste toch retorisch. Er kwam kritiek die bevroeg of die retoriek wel werkelijk vertaald wordt naar de praktijk en of deze participerende rechten wel gelinkt zijn aan de implementatie van andere mensenrechten. Gebruik makende van een etnografisch onderzoek in een voorschoolse opvang in Schotland, reflecteert dit artikel kritisch op een rechtengebaseerde aanpak naar kinderen en processen van actieve participatie van kinderen in deze voorschoolse opvang. Het artikel benadrukt dat rechten met elkaar in interactie staan en benadrukt het belang van het verzekeren, bevorderen en implementeren van alle mensenrechten van kinderen. |
Summary: |
Young children's active participation is high on the UK's political, research and policy agendas; at least in rhetoric. However, critiques have emerged regarding the extent to which this rhetoric has been translated into practice and whether participatory rights are linked to the implementation of other human rights. Drawing on an ethnographic research study in an early childhood setting in Scotland, this paper critically reflects on children's rights-based approaches and processes of children's active participation in early childhood settings. The paper stresses that rights are interconnected and highlights the importance of ensuring that all children's human rights are respected, promoted and implemented. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669760.2013.867169 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2450 |