Titel : |
Jongeren in armoede en het deeltijds leren en werken |
Andere titel : |
Youth in poverty and part-time education and work |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Termote, H, Onderzoeker ; Galand, S, Onderzoeker |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede Onderwijs:Beroepsopleiding Onderwijs:Informeel en non-formeel leren Werk:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit project betreft een onderzoek naar het deeltijds leren en werken van jongeren in armoede. Het schoolparcours en de professionele integratie van jongeren in situaties van armoede lopen moeilijk. Verschillende maatregelen proberen de overgang tussen de wereld van onderwijs en vorming en deze van arbeid te vergemakkelijken. Daarbij hoort het deeltijds leren en werken dat er naar streeft jongeren technische competenties en attitudes (nodig op professioneel en sociaal vlak) bij te brengen. Dit project gaat na waarom achtergestelde jongeren in dit stelsel oververtegenwoordigd zijn en hoe maatregelen aan hun verwachtingen kunnen beantwoorden. Meer specifiek onderzoekt het volgende domeinen: een begeleiding op maat, een vorming die professioneel en maatschappelijk meer wordt erkend, het recht om te proberen, de valorisatie van hun competenties, enz. Specifieke aandacht gaan uit naar de mate waarin jongeren een kwaliteitsvolle job vinden na hun traject in het deeltijds leren en werken. |
Summary: |
This project explores youngsters in poverty who alternate between part-time education and work. The school trajectory and the professional integration of youngsters in poverty experiences difficulties. Several measures try to bridge the gap between the world of education on the one hand and the labour market on the other hand. This includes altneration between part-time education and work in order to teach youngsters technical competences and attitudes (which are necessary on a professional level as well as on a social level). This research examines why disadvantaged youngsters are over-represented within these measures and how measures can better meet their expectations. More specifically, this study researches the following domains: appropriate individual guidance, a professionally and socially recognised education, the right to trial and error, the valorisation of competences, etc. Specific attention is paid to the extent to which youngsters obtain a qualitative job after their trajectory within the part-time education and –work program. |
Startdatum / Start date : |
2010 |
Einddatum / End date : |
2011 |
Output : |
Termote, H. & Galand, S. (2012). Deeltijds leren en werken: een opstap naar de arbeidsmarkt voor maatschappelijk kwetsbare jongeren? Tijdschrift van het Steunpunt WSE, 3, p 52-60 |
Financiering / Funding : |
Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Armoedestudies/(Bedrijfs)economie, handelswetenschappen/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen |
Methodologische dimensies : |
Werkgroepen/Lange termijn, longitudinaal/Nationaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.armoedebestrijding.be/publications/verslag6/V_deeltijdsleren.pdf |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1736 |