Auteursfiche
Auteur Smits, Ilse |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Een onderzoek naar de methodiek van herstelbemiddeling bij minderjarigen Documenttype: onderzoek Auteurs: Smits, Ilse, Onderzoeker ; Légat, Stéphanie, Onderzoeker ; van der Wielen, Greet, Promotor ; Pleysier, Stefaan, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Justitie:Jeugdrecht
Justitie:Kindvriendelijke justitieSamenvatting: Dit onderzoeksproject richt zich op de methodiek van herstelbemiddeling bij minderjarigen. Herstelbemiddeling wil aan de minderjarige verdachte en het slachtoffer van een als misdrijf omschreven feit de mogelijkheid bieden om door onderlinge communicatie te komen tot een constructieve vorm van herstel. Het communicatieproces dat tijdens een herstelbemiddeling tot stand gebracht wordt, is voor alle betrokken partijen een middel om hun visie en hun beleving op de feiten te herschrijven. Het biedt de minderjarige verdachte de mogelijkheid om de verantwoordelijkheid voor zijn daden op te nemen en een inspanning tot herstel te leveren. Eerdere onderzoeksresultaten zeggen tot nu toe weinig over de onderliggende processen die spelen tijdens bemiddeling. Het werkveld signaleert een nood aan verdere professionalisering in de methodiek van herstelbemiddeling. Tevens zijn er belangrijke methodologische bemerkingen aangaande eerder onderzoek naar herstelgerichte praktijken. Het kader van Van Yperen en Veerman (2008) werpt een nieuw licht op effectonderzoek in de jeugdzorg. Expliciteren wat men doet, met welke frequentie, voor wie en waarom, zijn de eerste stappen op de weg van de effectiviteit. Vanuit bovenstaande informatie legt dit onderzoeksvoorstel de focus op de methodiek van herstelbemiddeling minderjarigen. Vanuit een uitgebreide literatuurstudie, documentanalyse en bevraging van de deelnemers aan herstelbemiddeling minderjarigen, komt het onderzoek tot een grondige beschrijving van de methodiek. Deze omschrijving is te zien als een good practice. Deze good practice wordt getoetst aan de praktijk via participerende observatie en een bevraging van de beleving van de betrokkenen. Via deze toets wordt de methodiek geëvalueerd en bijgestuurd tot een best practice. De resultaten worden vertaald naar een profiel voor de herstelbemiddelaar en een aangepast vormingsaanbod. Summary: This research project focuses on the method of restorative mediation for minors. From a comprehensive literature review, document analysis and survey research, the investigation first comes to a thorough description of this method. Secondly, this method is being empirically tested, after which adjustments for improvement are made. The results are translated into a profile for the mediator and a training. Startdatum / Start date : 01.09.2010 Einddatum / End date : 30.06.2013 Onderzoeksinstelling / Research institute : Katholieke Hogeschool Limburg - Departement Sociaal-Agogisch werk Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Literatuur, documentanalyse/Dossieranalyse/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=564 Onderzoek naar werkzame methodieken binnen de bijzondere jeugdbijstand ter continuering van de hulpverlening die door agressie bedreigd wordt / Opdenacker, Joke
![]()
![]()
Titel : Onderzoek naar werkzame methodieken binnen de bijzondere jeugdbijstand ter continuering van de hulpverlening die door agressie bedreigd wordt Documenttype: onderzoek Auteurs: Opdenacker, Joke, Onderzoeker ; Smits, Ilse, Promotor ; van der Wielen, Greet, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:AlgemeenSamenvatting: Verbale en fysieke agressie is voor veel jongeren en hulpverleners binnen de bijzondere jeugdbijstand een dagelijkse realiteit. Soms leidt dit agressief gedrag ertoe dat een begeleiding moet stopgezet worden omdat de veiligheid van personeel en andere jongeren niet langer gegarandeerd kan worden. Om deze breuken zoveel mogelijk te voorkomen en degelijk de veiligheid te bewaken zijn goede praktijken met betrekking tot het voorkomen van en het omgaan met agressie onontbeerlijk. Om een zicht te krijgen op wat deze goede praktijken zijn, werd vanuit het expertiseplatform jeugdhulpverlening dit onderzoek uitgeschreven. Volgende onderzoeksvragen staan centraal: (1) Primaire preventie: op welke manier kan preventief gewerkt worden bij een doelgroep met heel wat risicofactoren inzake agressie (bv. intrafamiliaal geweld)? (2) Secundaire preventie: welke goede praktijken zijn er voor het voorkomen van agressie bij jongeren met een externaliserende gedragsproblematiek? Wat zijn de werkzame factoren van deze interventies? Zijn deze interventies getoetst op hun effectiviteit? Zijn deze interventies aangepast aan de context van de sector/werkvorm? (3) Welke goede praktijken zijn er voor het omgaan met agressie? Wat zijn de werkzame factoren van deze interventies? Zijn deze interventies getoetst op hun effectiviteit? Zijn deze interventies aangepast aan de context van de sector/werkvorm? (4) Welke reactie is adequaat na een incident met agressie van een jongere (eenmalig of opeenstapeling van incidenten) naar andere jongeren, de context of de hulpverlening? Kan er gedifferentieerd worden in reactie naargelang de specifieke doelgroep? (5) Op welke manier kunnen relevante partners (context, hulpverlening, overheid, andere jongeren,enz.) betrokken op de jongere een bijdrage leveren in het voorkomen of bij het optreden van agressie? (6) Op welke manier kan een voorziening een stappenplan ontwikkelen in het omgaan met agressie met een goed evenwicht tussen voorkomen van en omgaan met agressie enerzijds en het bewaken van veiligheid anderzijds? Waar ligt de grens voor het al dan niet afbreken van het hulpverleningstraject? (7) Wat vinden we over bovenstaande vragen terug in de nationale en internationale onderzoeksliteratuur? (8) Wat vinden we over bovenstaande vragen terug in de huidige praktijk van de voorzieningen van de bijzondere jeugdbijstand? Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie, een vragenlijst voor alle private voorzieningen in de bijzondere jeugdbijstand en een focusgroep met drie experten inzake agressie. De onderzoeksresultaten worden o.m. vertaald in concrete beleidsaanbevelingen. Summary: Verbal as well as physical aggression is a reality for many youth and care workers within youth care. Sometimes this aggressive behavior will even cause care to be cut short for the safety of the staff and/or other youth. To prevent these early terminations of care and at the same time maintain safety, good practices on how to deal with aggression are necessary. This research aims to get insight in these good practices through a literature review, a survey with stakeholders and an expert group interview. Startdatum / Start date : 01.12.2011 Einddatum / End date : 31.05.2012 Financiering / Funding : Expertiseplatform Jeugdzorg Onderzoeksinstelling / Research institute : Katholieke Hogeschool Limburg - Departement Sociaal-Agogisch werk Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociaal werk Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzijn/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=624 Elektronische documenten
![]()
Onderzoek naar werkzame methodieken binnen de bijzondere jeugdbijstand ter continuering van de hulpverlening die door agressie bedreigd wordt - onderzoeksrapportURL
Titel : Youth at Risk (YAR) Vlaanderen op de effectladder Documenttype: onderzoek Auteurs: Smits, Ilse, Onderzoeker ; De Caluwé, Evy, Onderzoeker ; Leers, Bert, Promotor ; Maes, Joke, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:AlgemeenSamenvatting: In dit onderzoek wordt gepeild naar de effecten van de methodiek van ‘Youth at Risk’ (YAR) in Vlaanderen. YAR Vlaanderen is als organisatie opgestart door de Vlaamse overheid in november 2006 met de opdracht om gedurende drie jaar (2007-2009) drie trainingsprogramma’s van elf maanden te organiseren voor jongeren met gedragsproblemen en antisociaal gedrag. Dit initiatief past in het Globaal Plan Jeugzorg van Vlaams Minister van Welzijn Vervotte en is gebaseerd op het Amerikaanse trainingsprogramma ‘Youth at Risk: Coaching for Communities’. In het onderzoeksrapport wordt een grondige beschrijving gegeven van YAR Vlaanderen, een overzicht van de theoretische onderbouw van de aanpak van YAR Vlaanderen en wordt de methodiek empirisch geëvalueerd. Summary: This research project investigates the effect of the method ‘Youth at Risk’ (YAR) in Flanders. YAR Flanders was initiated by the Flemish Government in November 2006 in order to organise 11-month training programs over a period of three years (2007-2009) for youth displaying behavioral problems and antisocial behavior. This initiative fits the Global Plan Youth Care of the Flemish Minister of Well-being and is based on the American training program ‘Youth at Risk: Coaching for Communities’. The final report of this research presents an in depth description of YAR Flanders, an overview of the theroretical background of the YAR approach as well as an evaluation of the YAR method. Startdatum / Start date : 2007 Einddatum / End date : 2010 Output : De Caluwé, E., Smits, I. (2010). Youth at Risk Vlaanderen op de effectladder. Onuitgegeven onderzoeksrapport, KHLim & KU Leuven Onderzoeksinstelling / Research institute : Katholieke Hogeschool Limburg/KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie/Sociaal werk Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.khlim.be/pagina/youth-risk-yar-vlaanderen-op-de-effectladder Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=599 Elektronische documenten
![]()
Youth at Risk (YAR) Vlaanderen op de effectladderURL