Titel : |
United Nations Convention on the Rights of the Child Individual Rights Concepts and Their Significance for Social Scientists |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Cohen, Cynthia P., Auteur |
Uitgegeven: |
Washington, DC : American Psychological Association |
Publicatiedatum: |
1991 |
Tijdschrift: |
American Psychologist |
Paginering : |
60-65 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
|
Samenvatting: |
Het VN-Verdrag inzake de rechten van het kind duurde 10 jaar om op te stellen. De uiteindelijke inhoud vertegenwoordigt een verschuiving van eerder denken op het gebied van de rechten van kinderen. De inhoudelijke artikelen van de Conventie garanderen voor kinderen het volledige scala van mensenrechten en zetten ook een internationaal precedent door de mate waarin ze zich richten op de rechten van het individuele kind en een non-paternalistische houding ten opzichte van dat kind. De betekenis van het Verdrag voor sociale wetenschappers ligt vooral in de manier waarop de opstellers aandacht hebben besteed aan de psychische en fysieke ontwikkeling van het kind in de richting van de volwassenheid. Sociale wetenschappers zullen ongetwijfeld kunnen bijdragen zowel aan de uitvoering als aan de interpretatie van het verdrag door hun aanhankelijkheid aan de normen, hun onderzoek, hun politieke en professionele belangenbehartiging, en hun rol in de opvoeding van kinderen over hun rechten. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, alle rechten voorbehouden) |
Summary: |
The United Nations Convention on the Rights of the Child took 10 years to draft. Its final content represents a shift from earlier thinking in the field of children's rights. The substantive articles of the Convention guarantee to children the full range of human rights and also set an international precedent by the extent to which they focus on the rights of the individual child and provide a nonpaternalistic attitude toward that child. The significance of the Convention for social scientists lies primarily in the way in which the drafters have paid attention to the psychological and physical development of the child toward adulthood. Social scientists undoubtedly will be able to contribute both to the implementation and the interpretation of the Convention through their adherence to its standards, their research, their political and professional advocacy, and their role in the education of children about their rights. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved) |
Link naar een elektronische bron: |
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1991-12201-001 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2726 |