Auteursfiche
Auteur Tapia, Bismarck Pinto |
Beschikbare documenten van deze auteur



A systematic review: A quest for effective interventions for children and adolescents in street situation. / Berckmans, Isabel
![]()
![]()
Titel : A systematic review: A quest for effective interventions for children and adolescents in street situation. Documenttype: artikel Auteurs: Berckmans, Isabel, Auteur ; Losantos Velasco, Marcela, Auteur ; Tapia, Bismarck Pinto, Auteur ; Loots, Gerrit, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Paginering : 1259-1272 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen die leven / werken op straat
Kinderrechten (algemeen):AlgemeenSamenvatting: Dit overzicht omtrent interventies voor kinderen en jongeren die leven op straat, begint waar Dybicz zijn overzicht eindigde in 2005. Dybicz pleit in zijn conclusie voor meer empirisch onderzoek waarin de effectiviteit van interventies en het vastleggen van de meningen van verschillende actoren betrokken bij de interventies op een cultuursensitieve en gender sensitieve manier gebeurd. Het overzicht startte met een brede zoektocht naar wetenschappelijke literatuur omtrent interventies voor CASS gepubliceerd tussen december 2004 en oktober 2011 in zowel Engels, Portugees en Afrikaans. Men rangschikte de bevindingen afkomstig uit 33 studies in een ecologische geïntegreerd model om een idee te hebben over wat we kunnen leren van de wetenschappelijke literatuur. In een tweede deel van dit artikel wordt de effectiviteit van dergelijke interventies opgevolgd. Eén van de belangrijkste conclusies van dit onderzoek is dat de bestudeerde artikelen niet meteen een duidelijk beeld konden geven over wat bedoeld is met doelstellingen op lange termijn met betrekking tot interventies voor kinderen en jongeren op straat. Dit is net van groot belang om ze te kunnen evalueren. Verder hebben we gemerkt dat het discours over kindertijd die men gebruikt in de artikels en de beschreven programma’s, voornamelijk uit Westerse hoek komen. Ten slotte vragen we ons af of dit wel ideaal is om de resultaten van programma’s op dergelijke manier te interpreteren. Summary: This review on interventions for children and adolescents in street situation (CASS) starts where Dybicz ended his review in 2005. In his conclusion Dybicz pleads for more empirical research addressing the effectiveness of interventions and capturing the voices of different actors involved in intervention programs in a culture and gender sensitive way. Our review began with a broad search for academic literature on interventions for CASS published between December 2004 and October 2011 in English, Portuguese and Afrikaans. We ordered the findings derived from 33 studies in an ecological broad-based integrative model to have an idea about what we can learn from the academic literature. In a second part of this article we attend to the effectiveness of interventions. One of the main conclusions of this review is that the reviewed articles could not give us a clear picture of what is meant by the long-term objectives of interventions for CASS, which is of paramount importance in evaluating them. Furthermore, we noticed that a Western discourse on childhood is predominantly used in the reviewed articles and in the programs described. Finally, we question whether this is the ideal to which we have to interpret the results of the programs. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleListURL&_method=list&_ArticleLis [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2873 Elektronische documenten
A visual narrative analysis on photographs taken by children and adolescents in street situation in Bolivia. / Losantos Velasco, Marcela
![]()
![]()
Titel : A visual narrative analysis on photographs taken by children and adolescents in street situation in Bolivia. Documenttype: artikel Auteurs: Losantos Velasco, Marcela, Auteur ; Villanueva O’Driscoll, J., Auteur ; Berckmans, Isabel, Auteur ; Loots, Gerrit, Auteur ; Tapia, Bismarck Pinto, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Paginering : 136-146 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen die leven / werken op straat
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Zuid-Amerika:BoliviaSamenvatting: Het doel van deze bijdrage is het verzamelen van kennis over het feit dat kinderen en jongeren beslissen om op straat te leven of opnieuw naar de straat te trekken na het de ervaring met institutionalisering. Men doet dit door het uitvoeren van een visueel narratief onderzoek met een fototentoonstelling waarbij kinderen zowel zichzelf als hun leven op straat tonen. Eerst en vooral wordt de manier waarop het fotoproject tot stand kwam beschreven. Dan wordt er uitgelegd hoe het visuele en tekstuele materiaal geanalyseerd werd vanuit een visueel-narratief perspectief en uiteindelijk wordt er besproken hoe kinderen zichzelf en hun leven op straat voorstellen vanuit verschillende stemmen, tegenover verschillende soorten publiek en vanuit verschillende discours met betrekking tot hen. We beschreven een bepaalde stem waarbij kinderen zichzelf voorstelden op een manier dat ze constant hulp nodig hadden, in overeenstemming met het institutionele discours. Ten tweede identificeerden we een stem die het belang van het toebehoren tot de straat beklemtoonde. Als derde werd een stem naar voor geschoven dat weigerachtig stond tegenover gedrag die onverschilligheid en discriminatie vanuit de maatschappij naar voor schoof. Uiteindelijk vonden we dat een intersectie tussen deze stemmen een antwoord kan geven op het feit dat kinderen de straat boven instellingen of de mogelijkheid tot sociale of familiale re-integratie verkiezen. Summary: This contribution aims to generate knowledge about why children and adolescents decide to live on the street or reenter the street after experiencing institutionalization, by conducting a visual narrative inquiry on a photograph exhibition, in which children presented themselves and their street life. We first describe the way in which the photograph project was conducted, then we explain how the visual and textual material was analyzed from a visual–narrative perspective, and finally we discuss how street children presented themselves and their lives in different voices, responding to different audiences and discourses about them. We defined a dependent voice in which children present themselves as in constant need for help which concurs with the institutional discourse. Secondly, we identified a street voice which reasserts the importance of a sense of belonging to the street. Thirdly, we recognize a claiming voice that expresses a refusal to attitudes of indifference and discrimination held by society. Lastly, we found the intersection of voices can give an answer to why children prefer the street over institutions or over the possibility of social and family reintegration. Link naar een elektronische bron: http://www.centreforchildren.be/visual-narrative-research-photographs-taken-chil [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2875 Elektronische documenten